Bollenvluchten 1965

Met een sterke Engelse pond, die veel waard was op het vasteland van Europa, kregen de Engelsen in het begin van de jaren zestig de mogelijkheid om een dagje vasteland te kijken. De trips over het Kanaal naar Parijs werden ongekend popolair. De vonk sloeg al snel over naar een dagje bollenkijken op de Keukenhof. Engelse touroperators als Clarkson Holidays, Lyon tours en Hourmont Travel speelden daarop snel in. Over de Noordzee hoppen werd direct ingevuld door de chartermaatschappijen die voor deze relatief korte vluchten hun toestellen uitrusten in de "high density" versie met vaak twee of drie extra rijen stoelen die daarbij werden aangebracht. De Keukenhof gaat altijd in de laatste week van maart open, het bollenseizoen liep daarbij altijd van eind maart tot de tweede/derde week van mei. In het weekeinde bedroeg het aantal vluchten veelal het dubbele van het aantal vluchten welke door de week werden uitgevoerd.         

Skyways Coach Air Dakota G-AMSM in de landing op Rotterdam                                                             (Nico Terlouw, Rotterdam, 1965)    

In 1961 en 1962 waren het de Dakota's, Vikings en Bristol Freighters die dit programma invulden, vanaf 1963 werden de eerste viermotorige toestellen ingezet waarbij in 1964 de DC-4 Skymasters en C-4 Argonauten op grote schaal het platform vulden. Gekozen wordt voor een weekend in het midden van de bollentijd en wel zaterdag 8 en zondag 9 mei 1965 om een indruk te geven van het bollenseizoen 1965 op de Rotterdamse luchthaven. Een representatieve dag voor de bollen van 1965 met 28 charters op zaterdag en 22 op zondag, door de week tussen de 12 en 15 per dag. De movements komen van David Booster, de zwart/wit foto's werden gemaakt door Nico Terlouw.
Derby Airways veranderde eind 1964 de naam in British Midland waarbij tijdens de bollen van 1965 de Canadair C-4 Argonaut in deze kleuren voor het eerst te zien was                                                                                              (Nico Terlouw, Zestienhoven , mei 1965) 
1965 was het tweede jaar dat de Canadair C-4 Argonaut  bij deze vluchten werd ingezet. De C-4 Argonaut werd daarbij door twee maatschappijen gebruikt, Air Links en British Midland. Air Links vloog voor het tweede jaar met de C-4 Argonaut het bollenprogramma. Gevlogen werd in opdracht van Hourmount Travel vanaf London-Gatwick met de C-4 Argonauten G-ALHI, G-ALHM en G-ALHT  in de weekends in de periode 24 april t/m 9 mei. De Argonauten waren daarbij voorzien van 78 stoelen, het bijna dubbele van de 40 stoelen waarvoor het toestel oorspronkelijk ontworpen was. Het bollenprogramma bestond uit dagvluchten en werd in combinatie gevlogen met Dan-Air London welke daarbij twee Dakota´s en een DC-4 inzette. De DC-4 Skymaster voor Dan-Air London was daarbij nieuw, alleen in 1965 huurde Dan-Air London twee DC-4´s van Trans World Leasing waaronder de G-ARXJ. Als extra capaciteit werd op 8 mei de L-049 Constellation 5Y-ABF van Brit Air East Africa ingezet. Ook in deze kist moest even de benen tegen de stoel van de voorganger gezet worden, want deze normaal met 48 stoelen uitgeruste Constellation werd voor deze vluchten voorzien van 60 zitplaatsen. 
De bollenbezoekers werden met bussen uit de gehele omgeving van London naar Gatwick vervoerd en de ingezette toestellen vertrokken dan achter elkaar richting Rotterdam. Allereerst vertrokken de Dakota's, dan de DC-4 en C-4's. Door de hogere snelheid kwamen eerst de vieren op Rotterdam aan, kort daarop gevolgd door de Dakota's. Hierna was het uitstappen en direct instappen in de gereed staande bussen die het gezelschap daarna naar de bloembollen vervoerden.
Dan-Air vloog naast dit programma vanuit Gatwick een bollenprogramma vanaf Manchester, hierbij werden de Airspeed AS-57 Ambassadors (G-ALZX, G-ALZY, G-AMAE, G-AMAH en G-ALFR) ingezet.


Een vol platform in het voorjaar 1965 met tussen de British Midland C-4 Argonauten geparkeerd deze Airspeed AS-57 Ambassador G-ALZZ van Autair.                                                                                                                                 (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)

Autair was een tweede Airspeed AS-57 Ambassador gebruiker, de drie Ambassadors van de vloot (G-ALZS, G-ALZV en G-ALZZ) werden in de periode 17 april t/m 16 mei ingezet met vluchten eveneneens vanaf London-Gatwick. Meestal twee vluchten op de zaterdag en zondag en een enkele keer door de week. Ook de laatste twee Vikings G-AGRW en G-AHPJ werden door Autair op dit programma ingezet. 

De tweede C-4 Argonaut gebruiker was British Midland, een nieuwe naam op Zestienhoven, een jaar eerder vlogen de Argonauten nog in dezelfde kleuren rond met het opschrift Derby Aviation. Het waren de C-4 Argonauten G-ALHG, G-ALHS en G-ALHY die dat jaar te zien waren. British Midland was naast de C-4 Argonaut een veel grotere DC-3 Dakota gebruiker waarbij de G-AGJV, G-AMSX, G-ANTD, G-AOFZ, G-AOGZ en G-APBC allen waren te zien. British Midland bestreek het midden van Engeland met bestemming van Coventry, Birmingham etc en haalde ook de bezoekers op uit Glasgow.  

Clarkson Holidays maakte o.a gebruik van Channel Airways. Clarkson bood naast eendaagse vluchten ook vluchten voor twee, drie of vier dagen aan. Een uitgebreid bollenprogramma werd gevlogen met een Dakota, een DC-4 en twee of drie van de nieuwe V.700 series Viscounts in dienst bij de maatschappij. Channel Airways was een kampioen in het plaatsen van rijen stoelen in vliegtuigen. Vrijwel alle DC-3 Dakota's waren voorzien van 36 zitplaatsen, Channel Airways plaatste voor de bollenvluchten 38 stoelen in het vliegtuig. De DC-4 G-ARYY stond in Engeland bekend als de Britse DC-4 met de meeste zitplaatsen, namelijk 88. De series V.700 Viscounts waren net in dienst bij Channel en waren voorzien van 71 zitplaatsen. Gevlogen werd in het bollenprogramma 1965 met de Viscounts G-ALWF, G-AMOA, G-AMOH, G-AMOJ en G-APZC. De Viscount G-AMOH opende op vrijdag 8 april het bollenseizoen en het programma zou vanaf Southend tot 20 mei doorvliegen. Naast Southend werd ook vanaf Manchester gevlogen em wel met de V.700 Viscount G-APZC welke nog niet van de volledige maatschappij kleuren was voorzien en daarbij rondvloog met alleen de Channel Airways opschriften.


Een van de Viscounts series 700 welke door Channel Airways werd ingezet was de G-APZC. Het toestel moest nog voorzien worden van de nieuwe Channel kleuren en toont hier op een witte ondergrond de maatschappij opschriften.             (Nico Terlouw, mei 1965, Zestienhoven)

Een andere bollenbezoekersvervoerder was British Westpoint Aviation welke al sinds de oprichting als Westpoint Aviation in 1962 een bollenprogramma met DC-3 Dakota's vanaf Exeter naar Rotterdam vloog. Zo ook in 1965 vanaf zondag 18 april t/m 12 mei. Gevlogen werd zo'n vijf keer per week, voornamelijk met de Douglas C-47A Dakota G-ALYF zoals ook op zaterdag 8 mei. Op zondag 9 mei verscheen C-47 Dakota G-AJHZ in de kleuren van South Coast Air Services op deze bollenvlucht. Deze Dakota werd door British Westpoint gehuurd van Trans World leasing gedurende de periode 14 april t/m juni 1965 en bleef in de kleuren van de vorige gebruiker rondvliegen.    

Een andere Dakota gebruiker tijdens het bollenseizoen van 1965 was Skyways Coach Air. Vanaf de grasbaan van Ashford/Lympne werden in de weekends een dagretour gevlogen. Zaterdag 8 mei werd deze vlucht uitgevoerd door de C-47 Dakota G-AMWX, een dag later was het de G-AMSM. Buiten deze twee zou ook nog de G-AMWW worden ingezet. 

Vanaf Manston werden dagcharters gevlogen door Air Ferry. Air Ferry vloog in opdracht van Lyon Tours en zette daarbij zowel de Vickers Viking als DC-4 in. Het was het laatste jaar dat Air Ferry met de Viking vloog. In het weekend van 8 en 9 mei brachten de Viking's G-AOCH en G-AHOW een bezoek aan Zestienhoven. Voor de kortere afstand was de Vickers Viking voorzien van 42 stoelen. Daarnaast werd gevlogen met de DC-4'en waarvan de G-ASFY en G-APYK dat weekend op het platform te bewonderen waren. Deze Britse vieren waren daarbij voorzien van 84 stoelen.

Nieuwkomer in 1965 was Invicta Airways. In februari was deze maatschappij eveneens vanuit Manston van start gegaan met 2 ex British Eagle DC-4'en G-ASPM en G-ASPN en twee Vickers Vikings Mk.1 G-AHOY en G-AHPL. Direct werden er contracten afgesloten met de reisorganisaties Blue Cars, Excelsior European Travel en Lumb's Tours, een programma voor zowel de bollenvluchten en zomerreizen welke dat jaar daarvoor nog door Air Air Ferry werd gevlogen.
      

Het jaar 1965 was de het laatste jaar dat de Vikings van Air Ferry te zien waren, een jaar later vloog de hier afgebeelde G-AHOW voor Invicta Airways.                                                                                                                   (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965) 

Het eerste weekend in mei bracht de volgende bollenvluchten naar Rotterdam:


Zaterdag 8 mei 1965


Zondag 9 mei 1965

Dan-Air London maakte alleen in 1965 gebruik van de Douglas DC-4 Skymaster, twee toestellen werden dar jaar gehuurd van Trans World Leasing waaronder de hier afgebeelde G-ARXJ                                                                                                        (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1965)
 
Wim Zwakhals , maart 2011