Bollenvluchten 1968

De bollenvluchten 1968 kwamen dat jaar een week later op gang. Het was Invicta met de DC-4 Skymaster G-ASEN welke op maandag 1 april als eerste bollencharter om twintig voor twaalf vanuit Manston neerstreek. Vier dagen later was het naast de Invicta DC-4 G-ASPN, de Channel Airways Viscount G-APPU vanuit Southend welke een lading bollenkijkers zou brengen. Vanaf zaterdag 6 april was het weer raak en de bollencharters zouden dat jaar tot 23 mei doorlopen. 1968 was het overgangs jaar waarbij de Vickers Viscount en de Bristol Britannia veelvuldig werden ingezet voor het vervoer van de bezoekers. Geen Vickers Vikings en Canadair C-4 Argonauten meer, maar het aantal charters zorgden nog steeds voor volle platforms


Mooi overzicht van het platform in april 1968. Met vooraan de twee Vickers V.800 Viscounts van British Midland, daarachter een HS-748 van Skyways Coach Air, gevolgd door een AS-57 Ambassador van Autair en een Invicta DC-4.                   (Nico Terlouw, Rotterdam, 14 april 1968)   

Invicta Airways was bijna dagelijks te zien. In de bollentijd zou de maatschappij meer dan 200 vluchten uitvoeren. Gevlogen werd met en vloot van drie DC-4 Skymasters, G-ASPM, G-ASPN en G-ASEN en twee, net voor het seizoen, aangeschafte Vickers V.745 Viscounts G-AOCB en G-AOCC, afkomstig van British Eagle. Deze series 700 Viscounts werden voorzien van de toeristen uitvoering met 65 stoelen. Gevlogen werd vanaf Manston, Cardiff en Coventry.  

De grootste Viscount gebruiker tijdens de bollenvluchten dat jaar was Channel Airways. De volledige Vickers Viscount vloot bestaande uit twee V.700 series Viscounts (G-APTA en G-APZC) en acht series 801 Viscounts (G-APPC, G-APPU, G-ATUE, G-ATVR, G-AVHK, G-AVIW en G-AVJL) werden daarbij ingezet. De series 800 Viscounts werden daarbij voorzien van 79 stoelen. Bijna dagelijks waren vijf of zes verschillende Channel Viscounts op het veld te zien. De hoofdmoot van de vluchten werd gevlogen vanaf Southend en Cardiff. Daarnaast met minder regelmaat vluchten vanaf Newcastle, Teesside en een enkele vlucht vanuit Exeter, Glasgow en Edinburgh. Zoals vermeld was het de Viscount G-APPU welk op 5 april de reeks startte. Channel Airways vloog door tot en met dinsdag 14 mei. In de meeste gevallen bleven de Viscounts de gehele dag geparkeerd staan. Op 4 mei 1968 tijdens de terugvlucht van Rotterdam naar Southend verongelukte de Viscount G-APPU op Southend. De baan was nat en bij het remmen van de volgeladen kist, schoot de Viscount door en kwam aan het eind van de baan tegen de spoorrails tot stilstand waarbij 22 van de 79 passagiers gewond raakte. Het toestel werd daarbij zwaar beschadigd en werd afgeschreven.  


G-AOCC Vickers V.745 Viscount in Invicta kleuren wordt opgestart voor vertrek.                         (archief Frank de Koster, Rotterdam, april 1968)
British Midland, een jaar ervoor nog vertegenwoordigd met de Canadair C-4 Argonaut en DC-3 Dakota, was dat jaar alleen met de Vickers Viscount te zien. Het was de V.831 Viscount G-APNE welke op 10 april vanuit Birmingham als eerste aankwam, twee dagen later gevolgd door de V.831 Viscount G-ASED. Later in de maand zouden ook de V.815 Viscounts G-AVJA en G-AVJB bij dit programma worden ingezet. Gevlogen werd bijna dagelijks vanaf Birmingham, East Midlands en Coventry. Hierbij bleven de toestellen de gehele dag staan (10.00 tot 18.00 uur) of werden de bollenkijkers om ca. 10.00 uur afgezet en vertrok de Viscount na een uur weer richting Coventry of East Midlands, om ca. 16.00 uur weer terug te keren en met bezoekers om ca. 18.00 uur weer naar huis te vertrekken. British Midland voerde met Viscount G-ASED met een retourtje Birmingham op 23 april zin laatste vlucht uit.
Cambrian Airways was de vierde Viscount gebruiker dat jaar waarbij de V.701 Viscount vloot werd ingezet vanaf Cardiff en Bristol. Het was een bijna dagelijks bezoek van Cambrian aan Rotterdam met een grote diversheid aan toestellen. Hoewel Cambrian een volledig was opgegaan in de British Air Services groep, bleven de toestellen nog in volledige Cambrian kleuren vliegen. Zo konden de V.701 Viscounts G-ALWF, G-AMOA, G-AMOH, G-AMOJ, G-AMON, G-AMOO en G-AMOP dat jaar tijdens de bollen genoteerd worden. Bij gering aanbod werd door Cambrian de DC-3 Dakota ingezet. Zo verscheen de C-47 G-ALXL op 7 april vanuit Cardiff en de G-ALCC op 28 april vanuit Bristol.


G-ALXL  DC-3 in de vertrouwde kleuren van Cambrian.                                                                                              (Nico Terlouw, Rotterdam, 7 april 1968)

Naast de Rolls Royce Dart turboprops van de Vickers Viscount waren ook steeds meer de Bristol Proteus turboprops van de Bristol B-175 Britannia te horen. Britannia Airways, een jaar ervoor nog sporadisch te zien, zette zijn vloot in met vluchten vanuit Manchester en Liverpool welke enkele keren per week gevlogen werden. De toestellen werden daarbij voorzien van de high density uitvoering met 124 stoelen. De eerste Britannia airways vlucht werd uitgevoerd op woensdag 4 april met de G-ANBI vanuit Liverpool. De B-175 Britannia's stonden daarbij niet de gehele dag op Rotterdam geparkeerd. Meestal kwamen de toestellen om ca. 9.50 uur aan om 11.20 uur te vertrekken, met aankomst weer ca. 17.00 uur met vertrek om ca. 19.00 uur. Dit jaar werden ingezet de Bristol B-175 Britannia's  G-ANBE, G-ANBF, G-ANBI, G-ANBL en G-ANBO. Daarnaast de B-175 G-ANBN, welke dat voorjaar van Laker Airways werd gehuurd en voorzien van deze kleuren, met Britannia Airways opschriften, op zaterdag 27 april twee keer werd ingezet.

Nieuwkomer dat jaar bij de bollenvluchten was Transglobe. Transglobe was de nieuwe naam voor Air Links waarbij de Canadair C-4 Argonauten werden vervangen door de Bristol B-175 Britannia's. London-Gatwick werd in 1968 de uitvalbasis voor meerdere Britannia gebruikers waarbij de toestellen vooral werden ingezet op de langere afstand, maar ook steeds meer op de kortere trajecten werd ingezet. Voor Transglobe waren het dat jaar de B-175 Britannia's G-ATGD en G-ATLE welke beiden 3x werden ingezet om bollenbezoekers vanaf London-Gatwick naar Rotterdam en terug te vliegen. London-Gatwick was de thuisbasis voor enkele B-175 Britannia gebruikers. Dit leidde ertoe dat ook andere maatschappijen voor een vlucht vanuit London-Gatwick werden ingezet, zoals Caledonian met de B-175 G-AOVJ op 15 april en British Eagle met de B-175 G-AOVC op 18 mei.

Ook British United Airways werd weer ingezet bij het bollenprogramma. Nieuw was de inzet van de Bristol B-175 Britannia's waarbij de G-APNB 3x en de G-ANCD eenmaal vanuit London-Gatwick werden ingezet. Daarnaast voerde BUA een vijftal vluchten uit met de HPR-7 Herald G-APWH, het betrof hierbij vier dagvluchten vanuit Liverpool en eenmaal een retourtje Gatwick.

Air Ferry was naast Invicta de tweede maatschappij welke met de Douglas DC-4 Skymaster de bezoekers naar Rotterdam bracht. Dit jaar werd het programma gevlogen door de DC-4'en G-ARWI en G-ASFY vanuit Manston, Newcastle en Leeds in de periode 26 april t/m 10 mei. Ook de DC-6A/B G-APNP werd hierbij ingezet en wel 4x vanuit Manston en London-Gatwick.

Dan-Air London startte zijn programma op zaterdag 6 april waarbij de DC-3 Dakota G-AMPP om even over elf uur uit Bristol binnen kwam, gevolgd een uur later door AS-57 Ambassodor G-ALZO uit London-Gatwick. De DC-3 Dakota G-AMPP zou daarna nog twee maal op de zaterdag te zien zijn (27 april en 11 mei). Meer vluchten werden uitgevoerd door de AS-57 vloot, dit jaar bestaande uit de G-ALZO, G-AMAE, G-AMAG en G-AMAH, waarbij de Ambassodor vanuit London-Gatwick, Manston en Southend werd ingezet.

Een andere Airspeed AS-57 Ambassodor gebruiker bleef Autair, welk met beide AS-57 Ambassodors G-ALZV en G-ALZZ in de periode 8 april - 14 mei in totaal 23 keer langs kwam vanuit Luton.

Skyways Coach Air voerde in 1968 een bescheiden programma uit. Vanuit Ashford/Lymphe werd wekelijks op zaterdag en zondag een vlucht uitgevoerd met een enkele extra vlucht op woensdag. Dit programma startte op zaterdag 6 april met de komst van de HS-748 G-ARMW, een dag later gevolgd door de G-ARRW. Naast deze twee toestellen werden de G-ASPL en G-ARMX ingezet, waarbij de 'MX op zaterdag 4 mei de laatste bollenvlucht voor Skyways Coach Air uitvoerde. Naast deze toestellen werden de DC-3 Dakota's G-AMSM en G-AMWW ingezet, beiden twee keer op zaterdag 21 en een week later op 28 april.

Ook Morton Air Services werd weer ingeschakeld. In de periode 7 april t/m 12 mei werden de DC-3 Dakota's G-AOUD en G-AMYJ ingezet bij 12 dagvluchten gevlogen vanaf London-Gatwick. Op 4 mei waren er te veel passagiers voor de Dakota vlucht, waarbij als extra ondersteuning de DH-104 Dove G-ANAN werd ingezet.

Daarnaast de jaarlijkse bollencharter uit Zwitserland, dit jaar uitgevoerd door de Fokker F-27 Friendship HB-AAU van Balair


G-ATLE Bristol B-175 Britannia van Transglobe                                                                                                        (Nico Terlouw, Rotterdam, 17 april 1968)

Een zeer goed bollenseizoen op Zestienhoven dat jaar. Een aantal maatschappijen zouden hierbij voor het laatst te zien zijn zoals Air Ferry, Transglobe, Morton Air Services en British Eagle. Gekozen wordt voor de weergave van de bollen 1968 voor het weekend van zaterdag 4 en zondag 5 mei 1968. De gegevens komen weer uit het spottersboek van David Booster.

Zaterdag 4 mei 1968



Britannia Airways maakte tijden de bollenvluchten eenmaal gebruik van de ingehuurde B-175 Britannia van Laker Airways. Voorzien van Laker kleuren met Britannia Airways opschriften  zien we het toestel hier tijdens de binnenkomst op Rotterdam  (David Booster, Rotterdam, 27 april 1968)
Zondag 5 mei 1968


Dan-Air London was vele jaren een vaste bezoeker met zijn Dakota vloot tijden de bollenvluchten. In 1968 verscheen de DC-3 G-AMPP voor het laatst en sloot daarbij het Dan-Air Dakota tijdperk op Rotterdam af.                                                             (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1967)

Wim  Zwakhals, april 2017  

bron:  Archieven Airnieuws