European Tour of FAI 1959

De luchthaven van Zestienhoven trad in het verleden regelmatig op als "gastheer" voor rally's van sportvliegtuigen. De eerste grote meeting vond plaats kort na de oprichting van de luchthaven in 1959
SP-APH een van de drie deelnemende Yak-18's                                                                     (Fred van Bruggen, Zestienhoven, 17 juni 1959) 
In dat jaar werd de "European Tour of the FAI" gehouden van 17 tot en met 21 juni 1959 en was daarmee de eerste rondvlucht van de FAI (Federation Aeronatique Internationale) gehouden na de Tweede Wereldoorlog. Op 17 juni arriveerden de deelnemers op Rotterdam en werden er spotlandingen uitgevoerd tussen 11.00 en 14.00 uur. De dag er na vertrokken de deelnemende vliegtuigen tussen 09.00 uur en 10.30 uur naar Oostende - Middelkerke om vandaar uit door te vliegen naar Nancy - Vittel, eventueel met een tankstop op Charleville. Op 19 juni ging het hele circus naar Koblenz met een eventuele tussenstop op Saarbrucken en de dag daarop was Luxemburg aan de beurt. Tijdens de gehele tocht moesten de deelnemers een aantal opdrachten uitvoeren en op een aantal van de genoemde vliegvelden werden behendingheids wedstrijden gehouden en men bezocht bezienswaardigheden in de regio's. Zo werden en bij de start vanaf Rotterdam lucht en objectfoto's uitgereikt, geen gemakklijke opgave daar het eerste objet, de verkeerstoren van Rotterdam nauwelijks 300 meter van het startpunt gelegen was. Op de route van Oostende naar Vittal moesten de deelnemers langs het vliegveld van Maubeuge in Noord-Frankrijk vliegen om daar een aantal op het vliegveld geparkeerde vliegtuigen te herkennen. Op weg van Vittal naar Koblenz, de derde dag, hadden de Duitsers voor een eveneens moeilijke opgave gezorgd, namenljk na een perfecte aanvliegroute ontdekken van een kruis, streep of een dubbele streep een inschatting te maken van de daarop uitglegde rechthoek.   

De rallye kende een grote opkomst vanuit West-Duitsland. Het was ook de eerste grote na-oorlogse rallye waar Duitse sportvliegtuigen aan mee konden doen. Pas op 5 mei 1955 werd het verdrag getekend waarin de Bundesrepubliek Duitsland als onafhankelijke staat werd erkend waarbij vanaf februari 1955 het toegestaan werd om een Duits civiel luchtvaart register te starten. Daarnaast een militaire deelnemer een Piper L-18C Cub van de Luftwaffe, de CA+511. Onder de deelnemers een delegatie afkomstig uit Polen. Zij namen deel aan de rondvlucht met drie Yak-18's. het ontwerp van de Yak-18 stamt uit 1947, het was een na-oorlogs gebouwde trainer opgebouwd uit een stalen buizen frame met doekbekleding en had een intrekbaar landingsgestel. Tussen 1947 en 1957 werden er 8334 Yak-18´s gebouwd zowel voorzien van een neuswiel als en staartwiel. Veelal tweepersoons toestellen, echter ook gebouwd als eenzitter (Yak-18P). De Yak-18 werd ook in Polen gebouwd zowel voor de luchtmacht als voor de staats vliegclubs.

De Scandinavische vertegenwoordigers bestonden uit 4 KZ-VII´s uit Denemarken, welke tot de oudjes behoorden en al in 1946/1947 in het register werden ingeschreven. Mooie deelnemer uit Zweden was de SE-BZN, een echte Messerschmitt Me.108 Taifun welke nog dienst had gedaan bij de Luftwaffe als A2+GA. In 1946 in Noorwegen ingeschreven als de LN-DAT en in september 1955 verkocht in Zweden als de SE-BZN.
Waren de Engelse sportvliegers nog voorzien van vertrouwde vliegtuigtypes als Miles M.38 Messenger, M.65 Gemini en Percival P.28 proctor, dan waren de Fransen het tegendeel met gloednieuwe vliegtuigtypes als de CEA Dr.100 waarvan het prototype een jaar daarvoor (14 juli 1958) net zijn eerste vlucht had gemaakt en de door Claude Rousseau op Dinard nieuw gebouwde CP.301B Emeraude.
Uit het zuiden van Europa ook leuke deelnemers zoals uit Spanje de EC-AKK een AISA I-11B Peche en de Jodel D.112 EC-AOX en uit Italie de Fairchild F-24R I-BIOR. Onder de toestellen de SL-AAT een C-180 uit Saarland. Na de Tweede Wereldoorlog werd Saarland niet direct in de Bundesrepubliek Duitsland opgenomen omdat ook Frankrijk aanspraak maakte op inlijving van dit gebied. Pas in 1959 werd het Saarverdrag getekend waarna ook Saarland toetrad tot de Duitse Republiek. Dit betekende wel dat de vliegtuigen in Saarland in de periode 1953 t/m 1959 een eigen kenmerk toegekend kregen, namelijk SL-... De aanwezigheid van de SL-AAT op Rotterdam was daarbij het enige bezoek van een in Saarland ingeschreven vliegtuig aan Zestienhoven, want in 1959 werden alle toestellen ingeschreven in het West-Duitse luchtvaart register. De Nederlandse vertegenwoordigers aan deze rally bestonden uit de twee Erco 425CD Ercoupes PH-NCE en PH-NCF, beiden tien jaar daarvoor (in 1949) ingeschreven, de Piper Pa-12 Super Cruiser PH-NCY, de beide M-1D Sokols van Rotterdam PH-NEM en PH-NFK. Drie Pa-22 Tri-Pacers vlogen mee, de PH-NGE, PH-RAC en PH-REP, toen nog een vrij nieuw sportvliegtuig van circa 2/3jaar oud. Twee van de genoemde Tri-Pacers zouden begin jaren zestig verkocht worden en Nederland verlaten. Tot slot de twee Piper J3C-65 Cub's PH-UCG en PH-UCS en de Auster lll PH-UFP van de Nationale Luchtvaart School die aan deze rally zouden deelnemen. 

De uitslag van d etien beste resultaen van de rallye was als volgt:

  1. H.Geyer, Duitsland                       CA+511     Piper L-18C Cub                 995 punten
  2. W.Lehmann, Duitsland                 D-EMUP    M-1D Sokol                         990 punten
  3. W.A.J v/d Heyden, Nederland      PH-UCS    Piper L-4J Cub                    962 punten 
  4. J.Lalenne, Frankrijk                      F-BBEN     Nord 1202                           960 punten
  5. K.J.E.Oberman, Nederland          PH-NFK     M-1D Sokol                         910 punten
  6. P.W.Lang, Nederland                   PH-NCE    Ercoupe 415D                     906 punten
  7. J.A.J.van Hulsen, Nederland        PH-NGE    Pa-22 Tripacer                    900 punten
  8. W.J.Blaisse, Nederland                PH-NCF    Ercoupe 415D                     894 punten
  9. H.Berchcold, Duitsland                 D-IDUM     Be.B50 Twin Bonanza        891 punten
  10. J.Priller, Duitsland                        D-EMOZ    C-170                                  885 punten

Met vijf Nederlanders bij de eerste tien geplaatsten, een goed behaald resultaat.   

PH-REP Piper Pa-22-160 Tri-Pacer was een van de Nederlandse deelnemers                                                (Nico Terlouw, Rotterdam, 17 juni 1959)    
 
De deelnemers van de FAI 1959


D-EGIB Aero-Jodel D-11A met op de achtergrond de D-EHEP Cessna 140                                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)

 

F-BBEN Nord 1203 Norecrin aan het begin van een lijn van deelnemers                                                             (Nico Terlouw, Zestienhoven, 17 juni 1959)



OO-GAD Fairchild UC-61K was een van de bezoekers                                                    (Nico Terlouw, Zestienhoven,17 juni 1959)

Een van de fraaiste deelnemers was SE-BZN Messerschmitt Me.108 Taifun                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven, juni 1959)
bron:  Airnieuws archief, Avia
Wim Zwakhals, mei 2014