RCAF Dakota's op Rotterdam

De Royal Canadian Air Force was een groot gebruiker van de C-47 Dakota. Een aantal RCAF Dakota's brachten een bezoek aan Rotterdam.


455 C-47A Royal Canadian Air Force, 1e Air Division                                   (London-Gatwick, 1968 )

Niet minder dan 570 C-47 Dakota's zouden bij de RCAF in dienst genomen worden. Een klein aantal daarvan zou in de vijftiger en zestiger jaren ingezet worden in Europa. Canada werd na de Tweede Wereldoorlog lid van de NAVO en voor de deelname binnen Europa werd No.1 Air Division opgericht. Het bestond in 1952 uit twaalf fighter squadrons verdeeld in 4 wings. No1 en 2 wings gebaseerd op Marville in Frankrijk en twee in West-Duitsland, No 3 wing op Zweibrucken en No.4 wing op Baden-Sollingen. Voor de ondersteuning van de taken van de RCAF binnen Europa werden een aantal C-47 Dakota's ingezet.
In 1963 eiste Frankrijk dat alle nucleaire wapens binnen Frankrijk onder Frans commando zouden vallen, waardoor de RCAF een aantal squadrons van het 2e Wing van Marville naar Zweibrucken moest verplaatsen. Drie jaar later trad Frankrijk uit de NAVO, hierdoor moest de RCAF uit Frankrijk vertrekken en werd de No 1 Air Division vanaf maart 1967 gevestigd op RCAF station Lahr.
Veel Royal Canadian Air Force Dakota's waren afkomstig van de Royal Air Force en vlogen met hun originele RAF serial. Andere toestellen welke later werden aangekocht kregen de serials 650 t/m 664 en 960 t/m 994. Negen toestellen kregen na een onderhoudsbeurt in de jaren vijftig de serials 19010 t/m 10918. Dat maakte de identiteit van de toestellen niet eenvoudig. Het werd nog complexer doordat de RCAF zelf nog enkele veranderingen doorvoerde. Zo werden bij enige van de toestellen afkomstig van de RAF de eerste twee letters van het serial weggelaten zodat alleen de drie cijfers werden gebruikt (bijvoorbeeld de KG455, welke de 455 werd) of werd het RAF serial omgevormd (bv de KJ828 werd KG828). Bij een van de Rotterdamse bezoekers werd het nog erger. Als KN291 in dienst genomen werd het toestel voorzien van het serial "10291"om daarna weer het serial KN291 te ontvangen.


12948 CC-129 Canadian Armed Forced, 1 Air Division                                                                (archief Wim Zwakhals, London-Gatwick)

Met de samensmelting van de verschillende leger onderdelen tot de Canadian Armed Forces in 1968 werden de Dakota's aangeduid als de CC-129 en ontvingen vanaf 1970 de serials 12901 t/m 12971. Vanaf begin 1970 werden de CC-129 Dakota's vervangen door de CV-580 welke bij de RCAF werd aangeduid als de CC-109 Cosmopolitian.

Royal Candian Air Force Dakota's op Rotterdam


10911 C-47 Dakota Royal Canadian Air Force                                                                                                       (Nico Terlouw, Rotterdam)

De eerste Royal Canadian Air Force C-47 Dakota welke Zestienhoven bezocht was de C-47 met s/n 10911 (c/n 9186). Alleen een foto toont aan dat deze Dakota geweest is, de datum is onbekend. Gezien het platform waarop dit toestel geparkeerd stond is het en opname in de periode 1958/1961. We zien het serial "911" terug op de romp, het geen in die tijd van toepassing was. Onder de ramen op de romp werd bij de Canadezen aangebracht de unit waar de Dakota vloog, "1e Air Division". Deze ex USAF Dakota (s/n 42-23324) werd door de RCAF in mei 1951 in dienst genomen en werd op 6 januari 1953 gestationeerd bij de 1e Air Division op Marville en werd in november 1967 overgeplaatst naar Lahr. In juni 1970 vertrok het toestel terug naar Canada en ontving daarbij het nieuwe serial 12966. In oktober 1976 werd het toestel verkocht als de C-GYJH.

1965

Het duurde even voor de komst van een tweede RCAF Dakota en het was de C-47B met serial KP221 (c/n 16689/33437) welke op zondag 9 mei 1965 langs kwam. Zoals het serial aangaf was dit een voormalige RAF C-47B Dakota, welke al in juli 1946 werd overgedragen aan de RCAF. Vanaf januari 1952 stond deze Dakota gebaseerd op London. Op 28 juli 1965 werd het toestel gebaseerd op Marville, daarna vanaf april 1967 op Lahr. Ook dit toestel vertrok in juni 1970 naar Canada en ontving daar het serial 12904. In december 1971 werd deze Dakota verkocht als CF-BKR.

1967

Op 14 september 1967 de komst van RCAF C-47A met serial 455 (c/n 12490). Deze Dakota startte bij de RAF als KG455 en werd al in juni 1946 aan de RCAF overgedragen. In oktober 1955 werd het toestel gestationeerd bij de 1e Air Division op Marville. Vanaf 1965 stond het toestel gebaseerd op Zweibrucken. Het toestel kwam die dag echter vanaf Lahr om 10.11 uur en vertrok binnen een half uur (10.35 uur) weer naar deze basis. In juni 1970 ontving dit toestel de serial 12924.

1968.


KN291 C-47B Dakota Royal Canadian Air Force                                                                            (Nico Terlouw, Rotterdam, 17 april 1968)

In 1968 vier bezoeken van RCAF Dakota's. Zoals bij vrijwel alle bezoeken waren deze vrij kort en bestonden vrijwel altijd uit het afzetten van personen. Dat jaar op 17 april de komst van C-47B KN291 (c/n 15792/32541) met een retour Zweibrucken, (12.19 uur in, 13.13 uur uit). Deze ex RAF Dakota werd eveneens al in juni 1946 aan Canada overgedragen en werd in 1960 bij de 1e Air Division in dienst genomen met serial "10291". Van Marville verhuisde het toestel in juni 1965 naar Lahr. Hier ontving deze Dakota in januari 1967 werd het oude RAF serial KN291 en in juni 1970 het nieuwe serial 12911.  

Het tweede toestel, drie weken later, op 7 mei 1968 de C-47B KP221 welke eerder in 1965 de luchthaven bezocht met eveneens een retourtje Zweibrucken, gevolgd op 3 juli door de C-47A met serial 455 welke om 13.19 uur aankwam en om 14.40 uur vertrok. Het vierde bezoek op 7 september, was eveneens van een Dakota welke al eerder was langsgekomen, de C-47 s/n 10911 vanuit Lahr.

1969

Dat jaar twee bezoeken, een derde bezoek van de "10911" , nu op 17 juli 1969 vanuit Lahr om na 20 minuten (12.05 -12,25 uur) weer naar Lahr te vertrekken. En een tweede bezoek van een RCAF Dakota op 15 september. in de boeken staat hierbij het serial "089" genoemd, echter dit s/n behoort niet bij een RCAF Dakota. Het toestel kwam uit Lahr 14.22 uur en vertrok weer naar deze basis om 14.36 uur.

1970


12924 CC-129 Dakota Canadian Armed Forces                                                       (archief Frank de Koster, Rotterdam, 24 september 1970)

Begin 1970 werd het nieuwe serial systeem bij de Canadian Armed Forces ingevoerd. De eerste CC-129 welke Rotterdam bezocht was de "12924" op 24 september 1970, nu voorzien van Canadian Armed Forces opschriften. Met c/n 12490 was dit de voormalige "455" welke eerder langs kwam. De CC-129 12924 kwam on 12.50 uur vanuit Lahr, maakte een night-stop en vertrok de volgende dag om 11.00 uur naar Manston. In mei 1971 verliet ook deze Dakota Europa richting Cold Lake in Canada. Daar heeft het toestel tot in 1982 dienst gedaan en staat nu bewaard in het Airborne Museum in Petawawa voorzien van het serial KG455.

1971

Het laatste bezoek van een RCAF Dakota stamt van 24 februari 1971. Dit keer de CC-129 met serial 12911. Dit was de KN291 welke eerder in 1968 Rotterdam bezocht. Het toestel kwam vanuit Twente AFB, maakte een night-stop en vertrok de volgende dag naar Lahr. Veertien dagen later vertrok deze Dakota naar Canada en werd een jaar later verkocht als CF-BKW.   

Bronnen: Airnieuws archieven, Air Britain DC-3 The First Seventy Years.  

Wim Zwakhals, november 2022.