Tankstop DC-4 N529D

De luchthaven werd vooral in de jaren zestig en begin jaren zeventig gebruikt als tussenstop om bij te tanken. Dit leverde een aantal leuke bezoekers op.


N529D Douglas C-54D Skymaster                                                                                       (Wim Zwakhals, Rotterdam, 8 september 1970)

Op maandag 7 september 1970 kwam onaangekondigd om 2 minuten voor zeven 's avonds binnen de Douglas C-54D Skymaster N529D. Het toestel kwam vanuit Luxemburg en vloog VFR mede daar onderweg al wat problemen waren met de radio. Tijdens de landing vielen de remmen en neuswielbesturing uit waardoor de high speed intersectie geblokkeerd werd. Daarna werd het toestel naar het platform gebracht en werd de volgende dag door de bemanning gerepareerd. Volgens de verkeersleiding maakte het toestel een gammele indruk. Op woensdag 9 september werden de motoren weer gestart en werd vertrokken met bestemming Keflavik. Het toestel was op dat moment eigendom van de Carolina Aircraft Corperation, in het begin van de jaren zeventig een van de grootste verhuurders van propeller vliegtuigen als DC-4, DC-6, DC-7 en Constellations. Het toestel was nog voorzien van de kleuren van zijn vorige gebruiker, SAM Colombia waar het toestel als HK-529 dienst had gedaan van 1968 tot aan zijn verkoop aan de Carolina A/c Corp. in december 1969 waarbij het toestel de registratie N529D ontving. De tussenstop op Rotterdam werd gemaakt daar hier de juiste brandstof voor de Douglas DC-4 aanwezig was. De Pratt & Whitney R.2000 motoren van de DC-4 (en ATL-98 Carvairs) liepen op AvGas (Aviation Gasoline) en wel op avgas 80 met een octaangetal tussen 80 en 87, geschikt voor lage compressie zuigermotoren. Groter luchthavens waren inmiddels overgegaan op jetfuel.

Het toestel stamde uit 1945 en werd gebouwd als C-54D met c/n 10748 waarbij het in juni 1945 in dienst werd genomen bij de United States Army Air Force met s/n 42-72643. Na een korte militaire loopbaan vertrok het toestel op 26 november 1946 naar de China Airways Corperation als XT-T-07 waarbij het toestel werd aangepast als DC-4, niet lang daarna hergeregistreerd als XT-102. In 1949 werd deze DC-4 in gebruik genomen bij Civil Air Transport als N8347C. In 1952 werd het toestel ingeschreven als de N4890V en werd tot in 1960 ingezet bij maatschappijen als Transocean Air Lines, Southeast Airlines, Riddle Airlines en Flying Tiger Line. In december 1960 werd het toestel in dienst genomen als de ZP-CBP bij Paraguayan Air Services tot in 1968 het toestel vertrok naar SAM Colombia als HK-529.

Verdere gegevens van de komst naar Europa in september 1970 ontbreken en de stop op Rotterdam was niet meer dan een tankstop op weg terug naar Florida, waar het toestel op 1 oktober 1970 werd overgeschreven op naam van Florida Aircraft Leasing. De DC-4 N529D heeft daarna enige tijd in opslag gestaan op Fort Lauderdale, waarbij de staart geheel wit beschilderd was. Vanaf september 1973 tot in 1975 werd het toestel gehuurd door Caicos International waarbij vluchten werden uitgevoerd vanuit Florida naar de verschillende eilanden in het Caribisch gebied. Begin 1975 werd het toestel in onderhoud genomen en verscheen in mei 1975 met de registratie N122AC in de kleuren van Anglersclub. Het toestel


Het zelfde toestel nu als N122AC C-54D in de kleuren van Anglersclub                                                                                (archief Wim Zwakhals)

werd daarbij ingezet op vrachtvluchten vanaf Fort Lauderdale. Het toestel vloog bij de Anglersclub tot de verkoop in 1979 aan Southern Aero Traders. In dienst bij deze laatst genoemde maatschappij werd het toestel in 1981 afgeschreven bij een ongeval in Colombia.      


Bronnen: Airnieuws archieven.  
Wim Zwakhals, februari 2020.