Vliegfeest 1961

Op zaterdag 15 april 1961 werd het eerste grote vliegfeest op de luchthaven Zestienhoven gehouden. Dit feest stond eerder gepland in augustus 1960, maar moest toen door de slechte weersomstandigheden worden uitgesteld. Dit vliegfeest werd georganiseerd door de Delftse Studenten Aero Club. Er werden tribunes gebouwd en er werden 6000 toegangskaarten verkocht met een entreeprijs van fl.1,25 voor volwassenen en fl.0.75 voor kinderen. Regie en commentaar was in handen van F.Zandvliet.


Douglas C-47B Dakota X-10 van de Koninklijke Luchtmacht met para´s voor vertrek                        (Nico Terlouw, Zestienhoven, 15 april 1961)

Het programma werd gestart om 14.15 uur en liep door tot 17.00 uur. Tijdens het programma liepen de lijndiensten door 

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:

  • De Eerste Nederlandse Parachutisten Club welke met 32 para's een sprong uitvoerden en wel vanuit de Koninklijke Luchtmacht C-47B Dakota s/n X-10. Het was het eerste en tevens het laatste bezoek van een Klu C-47 Dakota aan Rotterdam. Deze Klu Dakota was in dienst bij het 334 sqn op Ypenburg en werd een jaar later vervangen door de Fokker F-27 Friendship.
  • KLM met een DC-8 welke een slow run en een speed run uitvoerde en daarbij heel laag over het publiek vloog.
  • USAF, een demonstratie van een team van F-102 Delta Daggers van het 32nd Fighter Interceptor Squadron gebaseerd op Soesterberg.
  • Een demonstratie van drie Grumman S-2F Trackers van de Marine Luchtvaart dienst (s/n 152, 154 en 164), welke bestond uit het ontdekken en vernietigen van een midden in het veld geplaatste nagebouwde duikboot. Het bommetje viel er welliswaar niet boven op, maar de tevoren aangebrachte springlading werkte zo perfect dat het houten geval begon te branden zodat ook de vliegveld brandweer nog een demonstratie kon geven.


Drie Grumman S-2F Trackers van de Kon.Marine in opstart voor de demonstratie met op de achtergrond de Klu Dakota.   (Nico Terlouw, Zestienhoven, 15 april 1961)

  • Demonstratie van de Koninklijke Luchtmacht bestaande uit een demo van de Fokker S-14 Machtrainer s/n L-14 uitgevoerd door kaptein de Wilde. Dit was tevens eveneens het eerste en enige bezoek van een Fokker S-14 Machtrainer op het veld. Deze S-14 bleef daarna nog tot 19 mei 1965 bij de Klu in dienst, waarna het een poortwachter werd bij de padvinders op Ypenburg.
  • Demonstratie van het Hawker Hunter demo team. Het 325 sqn was sinds maart 1958 gevestigd op Soesterberg en vloog met Hawker Hunter F.6's. Dit squadron vormde al in de jaren vijftig een demo team dat onder de naam "Darling"-team bekendheid kreeg en demonstraties gaf met een formatie van vier Hunters. Het 325 sq was het squadron welk het langst met de Hawker Hunter bleef doorvliegen en met de introductie van de Lockheed Starfighter op 1 september 1968 werd opgeheven.
  • Sproeidemonstratie laag boven het veld uitgevoerd door een tweetal Pa-18-150's.
  • Voorvliegen van kleinere vliegtuigen, waaronder een DH-82A Tiger Moth en Mooney 20 van de NLS, Schreiner met een DH-82 Tiger Moth en een Harvard en de TU-Delft met de Auster en Beaver.   


L-14 Fokker S-14 Machtrainer Klu op het platform, op de achtergrond een C-4 Argonaut van Overseas Aviation                            (Nico Terlouw, Zestienhoven, 15 april 1961)


152/ V  Grumman S-2F Tracker  MLD op het platform op Rotterdam.                                   (Nico Terlouw, Zestienhoven, 15 april 1961)

Deelnemers vliegfeest 15 april 1961


Tot slot nog een tweetal actie plaatjes tijdens de vliegshow van een van de USAF F-102 Delta Daggers en de S-14 van de KLu  (Nico Terlouw)

Jaap Zwart was aanwezig (zie onderstaand zijn toegangskaartje) en noteerde als spotter tijdens de luchtvaartshow de registraties, Nico Terlouw maakte de foto's.


Wim Zwakhals, september 2015