WTC Air Race 1985

Op donderdag 29 augustus 1985 werd de eerste en tot nu toe enige World Trade Centers Air Race gehouden tussen Biggin Hill en Rotterdam. Deze snelheidsrace, waarbij de route op vol vermogen in een van te voren bepaalde tijd moest worden afgelegd, had naast het wedstrijdelement tevens tot doel om de Engelse en Nederlandse zakenwereld op deze speciale manier met elkaar in contact te brengen.


PH-KLU NA-16ND Harvard llB in zijn eenmalige beschildering van de hoofdsponsor van het evenement, de NMB Bank     (foto David Booster)

Oorspronkelijk lag het in de bedoeling dat alleen Engelse sport- en zakenvliegers aan deze luchtrace zouden deelnemen, maar dankzij de inspanningen van de Rotterdamse Aero Club, werden op het laatste moment ook nog een achttal Nederlandse equipes ingeschreven. Door het berekenen van de vliegtijd werd op Biggin Hill zo gestart, dat alle toestellen tegelijkertijd over de finishlijn, welke boven Ypenburg lag, zouden komen. De langzaamste machine van het deelnemersveld was de Fokker S-11 PH-AFS, de snelste de Beech B55 Baron PH-ILB.

Het was die dag rond twee uur op Rotterdam een ware invasie van kisten die zo'n beetje allemaal tegelijk op baan 24 afstormden. Het kwam dan ook voor dat er drie tot vier toestellen tegelijk op de baan stonden, een situatie die nou niet bepaald veel voorkomt. Winnaar werd de Engelsman Ken Wilson met de NA-16 Harvard G-AZBN (ex PH-HON) en de beste Nederlandse deelnemer werd Bert Huizinga die met de Harvard PH-KLU vloog. Dit toestel was speciaal voor deze Air Race voorzien van een sticker van de hoofdsponsor van deze Race, de NMB Bank (Nederlandsche Midenstand Bank).


G-AZDA Beagle B-121 Pup 100 met racenummer 37                                                                 (David Booster, Rotterdam, 29 augustus 1985)

Twee deelnemers hadden nogal wat moeite om op Rotterdam aan te komen. De GA-5B G-BKPS maakte een tussenlanding op Lydd en de Bolkow 209 Monsun G-AZBB ging helemaal de mist in. Na eerst in radiocontact met Rotterdam te zijn geweest, raakte men compleet verdwaald en werd tenslotte een voorzorgslanding in de buurt van Antwerpen gemaakt !!! Later in de middag is het toestel alsnog op Rotterdam aangekomen.

Er waren nogal wat interessante types bij de Engelse deelnemers. De oudste deelnemer was ongetwijfeld de Miles M.17 Monarch. Ook de Cessna 195 is een type die niet veel voorkomt evenals de Victa Air Tourer, welk type voor het eerste een bezoek aan Rotterdam bracht.


G-BBYE Cessna 195                                                                                                                                                  (David Booster, Rotterdam, 29 augustus 1985)

Het volledige deelnemersveld zag er als volgt uit:



PH-ANK Fokker S-11 met racenummer 132                                                                                                       (David Booster, Rotterdam, 29 augustus 1985)



G-BLLP /104  Slingsby T.67B Firefly                                                                                                                      (David Booster, Rotterdam, 29 augustus 1985)

bron: archief Airnieuws

Wim Zwakhals, mei 2018