Air Kent

Lijndienst

De luchthaven Rotterdam kende een aantal kortlopende lijndiensten, een daarvan was de dienst Manston - Rotterdam uitgevoerd door Air Kent. Air Kent startte op 17 september 1979 met de lijndienst tussen Manston en Rotterdam met een dag/rand verbinding met vertrek om 08.00 uur (locale tijd) vanaf Manston met aankomst om 09.50 uur op Rotterdam (een uur tijdsverschil), met vertrek om 10.15 uur met aankomst op Manston 10.05 uur. De avondvlucht vertrok om 16.00 uur vanaf Manston, aankomst Rotterdam 17.50 uur met vertrek om 18.15 uur en de aankomst op Manston om 18.05 uur. Het tarief voor een enkele reis bedroeg fl. 234,-. Voor een retourticket het dubbele. Deze dienst heeft maar kort bestaan want op 7 december 1979 werden alle activiteiten gestaakt.
Manston - Rotterdam
van 17 september 1979 t/m 7 december 1979
Air Kent

Piper Pa-31-350 Navajo Chieftain
G-BGFY, G-BGYM


G-BGFY Pa-31-350 Navajo Chieftain Air Kent op de lijndienst                                                     (David Booster, Rotterdam, november 1979)

                                                            

Air Kent werd in 1978 opgericht, het werd de luchtvaarttak van Thanet European Air Services uit Kent. Zakenlieden uit Kent die een bezoek aan het vasteland wilden brengen dienden eerst met openbaar of eigen vervoer naar de Londense luchthavens te reizen alvorens de vliegreis naar Europa uit te voeren. Door direct vanaf Manston te vertrekken kon daarbij aanzienlijke tijdsbesparing verkregen worden. Zo werden eind 1978 twee lijndiensten aangevraagd en verkregen en de wel de diensten Manston- Brussel en Manston - Rotterdam. De dienst op Brussel werd gezien als de aansluiting op het internationale lijnnennet en werd in samenwerking met Sabena gevlogen, van maandag t/m vrijdag 5 retourvluchten per dag. De verbinding met Rotterdam werd de beschreven dag/rand verbinding. Air Kent wilde in mei 1979 met de diensten starten en op 5 januari 1979 werd het eerste toestel aangekocht de Piper Pa-31-350 Navajo Chieftain TR-LUB welke werd ingescheven als de G-BGFY. De start in mei 1979 bleek niet mogelijk en werd verplaats naar 17 september dat jaar. Het tweede toestel werd op 17 augustus 1979 ingeschreven als G-BGYM, dit was de Piper Pa- 31-350 Navajo Chieftain ex F-BTMZ. Na enkele maanden bleek er behoeft aan een back-up van een derde toestel waarbij op 3 december 1979 de Pa-31-350 G-BGIN werd gehuurd.

De vervoerscijfers bleven laag en zo werd op 7 december 1979 besloten alle activiteiten te beeindigen. De net ingehuurde Pa-31 Navajo G-BGIN werd zo na vier dagen gebruik geretourneerd aan de verhuurder. De beide Pa-31-350 Navajo's G-BGFY en G-BGYM werden op Manston geparkeerd en vertrokken na enkele maanden naar de VS.


De tweede Pa-31-350 Navajo Chieftain van Air Kent was de G-BGYM.                           (foto David Booster, Rotterdam, september 1979)
Air Kent vlootlijst

bronnen Airnieuws archieven
Wim Zwakhals, mei 2022