Caledonian//BUA

Lijndienst
De overname van British United Airways door Caledonian Airways leidde tot een nieuwe maatschappij, Caledonian//BUA, waarbij de BUA naam alleen maar werd gebruikt voor de naamsbekendheid om het lijndiensten net. De lijndiensten bleven vrijwel intakt en de dienst tussen London-Gatwick en Rotterdam werd op 30 november 1970 onder de nieuwe naam voortgezet. Het enige wat wel snel veranderde waren de kleuren van British United Airways, deze werden omgezet in het kleurenschema van Caledonian Airways.
 London/Gatwick - Rotterdam30/1/1970 t/tm 20/10/1971 
 Caledonian//BUA 
 BAC 1-11 series 200 G-ASJC, G-ASJD, G-ASJE, G-ASJF, G-ASJG, G-ASJH, G-ASJI. G-ASTJ

  

G-ASJE BAC 1-11 series 201AC in BUA kleuren met Caledonian//BUA opschriften.                  (David Booster, Rotterdam, 18 februari 1971)

Zomerdienst regeling 1971 van Caledonian/BUA met drie retourvluchten op werkdagen en een op zaterdag en zondag.
Op 28 oktober 1970 werd de overeenkomst gesloten tot de overname van British United Airways door Caledonian Airways. Hiermee werd de chartermaatschappij Caledonian Airways door deze fusie gelijk een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Engeland. In een persverklaring van 21 oktober maakte Caledonian Airways bekend dat de overname op 30 november 1970 zal ingaan. 
Met de overname werden de aandelen van British United Airways overgenomen voor een bedrag van 6.900.00 pond. Echter de drie laatste, in maart 1970, aangekocht BAC 1-11 series 500 (G-AXJK, G-AXJL en G-AXJM) stonden op naam van de British & Commenwealth Shipping Comp. en werden apart voor een bedrag van 5.007.093- pond overgenomen. De oude directeuren van British United Airways werden in de directie vervangen waarbij Mr. A. Thomson, de managing director van Caledonian Airways benoemd werd tot de nieuwe manager director van de samengevoegd maatschappij.
In de persverklaring van 21 oktober 1970 werd genoemd dat de nieuwe samengevoegde maatschappij onder de naam van Caledonian//BUA zal opereren. De vloot van de nieuwe maatschappij bestond op 30 oktober 1970 uit:
- vier VC-10's series 1100 afkomstig van BUA (G-ASIW, ASIX, ATDJ en G-ARTA)
- acht BAC 1-11's series 201AC afkomstig van BUA (G-ASJC t/m G-ASJI en G-ASTJ)
- acht BAC 1-11's series 501EX  afkomstig van BUA (G-AWYR t/m G-AWYV en G-AXJK t/m G-AXJM)
- vier BAC 1-11's series 509EW afknmstig van Caledonian Airways (G-AWWX t/m G-AWWZ en G-AXYD)
- zeven Boeing B-707 series 300 afkomstig van Caledonian Airways (G-ATZC, AVKA, AVTW, AWTK, AWWD, AXRS en G-AYEX) 

De lijndienstvluchten werden op 30 november 1970 onder hetzelfde BUA vluchtnummer (BR) doorgezet. De nieuwe maatschappijnaam verscheen daarna geleidelijk op de toestellen. Als nieuw kleurenschema werden de kleuren van Caledonian aangehouden. Als eerste werden daarbij de vier VC-10's voorzien van dit kleurenschema, gevolgd door alle BUA BAC's.
Daar Caledonian had gekozen voor de Boeing 707 voor de lange afstandsvluchten werd al snel gesproken over een uitfasering van de VC-10 bij de nieuwe maatschappij.

Caledonian//BUA werd in Engeland de tweede grote lijndienstmaatschappij en bij de opzet was afgesproken dat bepaalde BOAC routes aan Caledonian//BUA zouden worden overgedragen. Dit resulteerde met de overname op 31 maart 1971 van de lijndienst van London naar Lagos, Kano en Accra. Op 1 juli 1971 werd gestart met een dienst tussen Gatwick en Tripoli gevlogen 2x per week met de VC-10.
Met de nieuwe maatschappij werd ook gekeken naar een vlootvernieuwing en met Airbus werd gesproken over de aanschaf van de Airbus A.300B.

Binnen een jaar vond met dat de naam Caledonian op het lijnnennet voldoende naamsbekendheid had gekregen en op 1 november 1971 werd de nieuwe naam ingevoerd, British Caledonian Airways.


G-AWTK een van de Caledonian B-707 series 349C voorzien van Caledonian//BUA opschriften.        (archief Wim Zwakhals,  Gatwick, 1971)  
Caledonian//BUA op Rotterdam
Het duurde nog even voordat op de BAC-1-11's de nieuwe naam Cladonian//BUA werd doorgevoerd. Op 16 februari 1971 was het BAC 1-11 serie 200 G-ASJE welke voor het eerst met Caldonian//BUA opschriften op de lijndienst werd gezien, het toestel was daarbij nog voorzien van de BUA kleuren. Daarna volgden al snel de andere toestellen, G-ASJC op 20/2, G-ASTJ werd 22/3 gezien in het volledige nieuwe kleuren (Caledonian met de nieuwe opschriften), gevolgd door de G-ASJD een dag later.   

Naast de toestellen op de lijdiensten waren er in 1971 nog uitwijkers waarbij de BAC 1-11 G-ASJH nog voorzien van BUA kleuren op 8 maart uitweek van Schiphol. In het voorjaar werden de langere BAC 1-11 serie 500 ingezet op de bollenvluchten vanaf London/Gatwick, Birmingham, Glasgow en Manchester naar Rotterdam. In totaal 78 vluchten waarbij de G-AWYV op 8 april voor het eerst te zien was. Het programma werd daarbij uitgevoerd door de G-AWYR, G-AWYS G-AWYV, G-AWYX, G-AXJL, G-AXLM in Caledonian//BUA kleuren, de G-AWWX, G-AWWY, G-AWWZ en G-AXYD welke nog in april in Caledonian kleuren verschenen en de G-ASJH, G-AWYT, G-AWYU en G-AXJM nog voorzien van complete BUA kleuren.
De Europacup finale tussen Ajax en Panathinakos op Wenbley zorgden op 2 en 3 juni 1971 ook voor een flinke inzet waarbij de G-AWWX, G-AWWZ, G-AWYR, G-AWYS, G-AXJL in complete Caledonian//BUA kleuren werden ingezet en de G-AWYT, G-AWYU en G-AXJK nog steeds waren voorzien van BUA kleuren. De rest van het jaar nog een enkele keer een dagcharter zoals op 1 juli met de BAC 1-11 G-AWWZ
Caledonian//BUA vlootlijst
G-AXJL BAC 1-11 series 501EX in complete Caledonian kleuren met Caledonian//BUA opschriften.       (Wim Zwakhals, Rotterdam, 2 juni 1971
 
bronnen: archief Airnieuws, Flight International, British Independent Airlines,  
Wim Zwakhals, september 2013