Luchtvaartmaatschappijen

In de eerste jaren van de luchthaven Zestienhoven waren het de DH-104 Dove's, DH-114 Herons, Vickers Vikings en Douglas DC-3 Dakota's die het beeld bepaalden met vooral vluchten op en naar Engeland, West-Duitsland en Scandinavische maatschappijen welke vluchten uitvoerden voor het aflossen van scheepsbemanningen of Rotterdam gebruikten als tussenstop op de vluchten naar het zuiden van europa. Pas na het opheffen  van het gewichtsverbod van 20 brachten grotere vliegtuigen en daarmee andere internationaal opererende maatschappijen een bezoek aan Rotterdam. De eerste Douglas DC-4 Skymaster was de TF-RVH van Loftleidir in 1958. De DC-4 zorgde voor een groter bereik en de eerste charters van en naar Afrika, Midden- en Verre Oosten tot aan Australie.De eerste Lockheed Constellation landde in 1960 (N9812F van Miami Airlines). De KLM was de eerste bezoeker met de DC-6, de PH-DFI in 1960. In 1963 het eerste bezoek van een DC-7C, de PH-DSH van de KLM welke Feijenoord op 6 mei 1963 naar de uitwedstrijd tegen Benfica in Lissabin voerde,

Het waren de BAC 1-11's van British United die in 1965 voor de eerste jet geluiden zorgden. Na de baan verlenging in april 1966 was Zestienhoven bereikbaar voor grotere jets met de komst van de eerste DC-8 op 7 mei 1966 (PH-DCR van de KLM) en de eerste Sud SE-210 Caravelle op 28 mei 1965 (CS-TCA van TAP).