Aviaction

Het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw kende de opkomst van vele nieuwe maatschappijen, soms voorzien van kleurrijke kleurenschema's. Velen hebben een kort bestaan en sommige maatschappijen brachten daarbij een bezoek aan Rotterdam, een van deze kleine Duitse maatschappijen was Aviaction
D-AHLA de eerste Fokker F-28 Fellowship in dienst bij Aviaction                                                                                                (archief Wim Zwakhals)  
Op 22 december 1969 werd in West-Duitsland een nieuwe luchtvaartmaatschappij opgericht met de naam Aviaction Hanseatische Luftrederei. Deze nieuwe maatschappij wilde de kleinere steden verbinden met de grotere stedelijke gebieden, vakantievluchten uitvoeren vanuit Duitsland naar het zuiden van Europa, Turkse en Joegoslavische gastarbeiders vervoeren en het vervoeren van aflos scheepsbemanningen vanaf havens in Duitsland, Frankrijk en Polen. Als thuisbasis voor de nieuwe maatschappij werd Hamburg gekozen.
Voor dit brede programma had men al een vliegtuigtype op het oog, de nieuwe Fokker F.28 Fellowship Mk.1000 en op 30 juli 1970 tekenden de oprichters, de heren I.Behn, K.F.H.Ahuis en E.Moser, een contract met Fokker voor de levering van drie Fokker F-28 Mk.1000 Fellowships.
Voor Aviaction werd een opvallend kleurrijk kleurenschema ontworpen, bestaande uit een gele bovenkant van de romp met een oranje en paarse band over de romp doorlopend in de staart. Een gele aardbol met paarse "A" in de staart en met kleine paarse letters de maatschappij naam op de romp. Thuisbasis werd Hamburg/Fuhlsbuttel en op 25 februari 1971 werd de eerste Fokker F-28 Felllowship als D-AHLA  (c-n 11027, ex PH-ZBB) aan Aviaction afgeleverd en een maand later, op 28 maart 1971, werd de eerste commerciele
vlucht uitgevoerd. Het tweede toestel, de D-AHLB (c/n 11031) werd kort daarop, op 1 april 1971, afgeleverd. Gevolgd door de levering van het derde toestel, de D-AHLC (c/n 11034) op 6 juli 1971.

Gelijk met de start van de nieuwe maatschappij ontstonden de eerste tegenslagen. Voor het verbinden van de kleine met de grote luchthavens in Duitsland werden geen vergunningen verkregen en Aviaction ontving alleen een vergunning voor het uitvoeren van chartervluchten vanaf Hamburg, Dusseldorf, Frankfurt en Keulen/Bonn naar bestemmingen in het zuiden van Europa, een markt welke door menig touroperator werd gevlogen.
Aviaction probeerde het opnieuw door op 4 april 1973 een zustermaatschappij op te richten onder de naam Aviaction-Kassel. Voor deze nieuwe maatschappij werden de rechten aangevraagd om vanaf de kleinere Duitse vliegvelden chartervluchten te starten en bij Fokker werd een vierde F-28 Fellowship besteld.
Hoewel deze vierde F-28 Fellowship (c/n 11032) van volledige Aviaction kleuren werd voorzien met de naam "KASSEL" op de neus en de registratie D-AHLD voor dit toestel gereserveerd werd, liep de financiele situatie voor het bedrijf in begin 1973 zo slecht, dat deze vierde F-28 Fellowship niet in gebruik werd genomen.

Begin 1973 werd de F-28 Fellowship D-AHLB in de periode 15/1/1973 -  18/4/1973 verhuurd aan Braathens SAFE als LN-HLB. Het zomerseizoen 1973 werd nog gevlogen door de drie F-28 Fellowships, echter op 1 november 1973 staakte het bedrijf de activiteiten en keerden de drie F-28 Fellowships D-AHLA, LB en LC naar Fokker terug als respectievelijk de PH-ZBC, PH-ZBH en PH-ZBI.
Na twee en half jaar hielt ook deze maatschappij op met bestaan.


Aviaction op Rotterdam  

Ook in het korte bestaan van deze luchtvaartmaatschappij waren de F-28 Fellowships op Rotterdam te zien. Begin jaren zeventig maakte Fokker zeer regelmatig gebruik van Zestienhoven voor het uitvoeren van trainingsvluchten van "touch and go" tot complete landingen. Voor de aflevering van de eerste F-28 Fellowship D-AHLA was dit toestel al lessend te zien en wel op 15, 18 en 19 januari 1971.
Tweemaal werd een charter uitgevoerd door Aviaction en wel op 10 januari met de D-AHLB welke uit Hamburg kwam en vertrok naar Dusseldorf en 13 februari 1972 door de D-AHLC welke met 58 passagiers een retour Kassel vloog. E
én maand later was Aviaction op Rotterdam voor het laatst te zien en wel op 21 maart 1972 toen de vierde F-28 Fellowship, als PH-ZAV met "Kassel" opschrift op de neus een aantal complete landingen uitvoerde.

PH-ZAV F-28 Fellowship in complete Aviaction kleuren op Rotterdam                                                    (Wim Zwakhals, Rotterdam, 21 maart 1972) 

Aviaction vlootlijst

Wim Zwakhals, april 2014