EFS

De oliecrises, in begin jaren zeventig, leidde tot de ondergang van een groot aantal luchtvaartbedrijven. Echter er blijft altijd werk bij het vervoeren van vracht en een van de nieuwkomers in deze tijd was EFS (Express Flug Services) welke koos om voor capaciteit in te huren in plaats van met eigen vliegtuigen te vliegen.

Canadair CL-44D G-AXAA toont duidelijk de verwijderde letters TMAC Seaboard Air Cargo op de romp en is nu voorzien van EFS opschriften.                                                                                                                             (Wim Zwakhals, Rotterdam. 24 juni 1974)          

EFS (Express Flug Services) Cargo werd in 1973 in Hamburg opgericht. Op 1 december 1973 werden de activiteiten gestart met een van TMAC (Trans Meridian Air Cargo) gehuurde Canadair CL-44D G-AZIN (c/n 19). Dit toestel was nog voorzien van de twee toon blauwe band van de vorige gebruiker British Air Ferries, waarbij het Transmeridian logo nog in de staart stond en vooraan de romp de naam was vervangen door EFS. EFS zette het toestel de eerste maanden vooral in voor het vervoeren van vee (koeien) vanaf Hamburg naar Afrika. Met Transmeridian Air Cargo werd de afspraak gemaakt dat het toestel, indien gevlogen door EFS, ingezet kon worden door TMAC en dit bleef het gehele jaar 1974 van toepassing. In juni 1974 werd de vloot uitgebreid met een tweede Canadair CL-44D welke eveneens gehuurd werd van TMAC, de G-AXAA (c/n19), eveneens voorzien van EFS opschriften op de romp. Naast Hamburg werd steeds meer vracht gevlogen vanaf Dusseldorf en de CL-44D's werden een regelmatige verschijning in Nederland op Schiphol, Beek en Rotterdam.

N8783R Douglas DC-8-54F in volledige Seaboard World kleuren met aanvullende EFS Cargo titels                                 (Schiphol, februari 1975)

In december 1974 werden de beide Canadair CL-44D's G-AZIN en G-AXAA geretourneerd aan TMAC en werd overgeschakeld op het gebruik van een Douglas vracht DC-8. Hierbij werd in december 1974 de DC-8-54F N8783R (c/n 45684) gehuurd van Seaboard World. Deze geheel in Seaboard World kleuren getooide kist werd daarbij voorzien van aanvullende EFS Cargo opschriften op de romp. Een van de eerste bestemmingen waar het toestel te zien was, was Schiphol waar het toestel op 11 december 1974 voor het eerst langs kwam. Veel werd daarna gevlogen vanaf Dusseldorf en Oostende. De huur van dit toestel duurde tot juni 1975 doordat de N8783R verkocht werd aan IAS Cargo en bij EFS vervangen werd door de DC-8-61CF N8956U (c/n 45949). Deze lange DC-8 werd een jaar daarvoor door Seaboard World overgenomen van Saturn Airways. Nog voorzien van Saturn kleuren met de wereldbol in de staart werd het toestel in dienst genomen met het opschrift Seaboard World in het klein en EFS Cargo op de romp. Eind 1975 werd een tweede vracht DC-8 aan de vloot toegevoegd, ditmaal de N804SW, een DC-8-55F (c/n 45816) welke eveneens van Seaboard World gehuurd werd en net als de N8783R vloog in volledige Seaboard World kleuren met aanvullende EFS opschrift. In februari/maart 1976 vond een verdere vlootwisseling plaats. De DC-8-61CF N8956U keerde in maart 1976 terug naar Seaboard World en daarvoor in de plaats werd in februari 1976 in gebruik genomen de DC-8-61CF N8788R (c/n 45932), een eveneens ex Saturn kist waarbij de Seaboard World EFS Cargo opschriften werden aangebracht.


N8788R DC-8-61CF in Saturn kleuren met Seaboard World EFS-Cargo opschriften

In midden 1976 werd de vestigingsplaats van de maatschappij verplaatst van Hamburg naar de Bahamas waarbij de maatschappijnaam werd veranderd in EFS Bahamas welke op de romp werd aangebracht. Hierbij werd de staart van een nieuw kleurenschema voorzien, een blauw/gele/blauwe band. De DC-8 vloot op dat moment bestaande uit N804SW en N8788R werden direct van dit kleurenschema voorzien. Van Seaboard World werd op 1 september 1976 de DC-8-61CF N8955U (c/n 45948) gehuurd welke eveneens deze staartkleuren en opschriften ontving. EFS bleef vooral Oostende en Dusseldorf als uitvalbasis gebruiken. De laatste vlootwijziging was de vervanging van de DC-8-54F N804SW door de DC-8-61CF N8956U. Deze laatst genoemde DC-8 werd eind 1976 gezien in EFS Bahamas kleuren, maar werd begin 1977 weer zonder opschriften gezien.


N8788R DC-8-61CF met de rode Saturn band over de romp met EFS Bahamas opschriften en gekleurde staart op Rotterdam                                                                                                                                                                 (Frank de Koster, Rotterdam, 11 januari 1977)

Vrij abrupt werden op 1 april 1977 de activiteiten gestaakt waarbij de drie DC-8 'en N8788R, N8955U en N8956U, werden geretourneerd aan de verhuurder Seaboard World, waarbij de naam EFS van het toneel verdween.


EFS op Rotterdam

G-AZIN Canadair CL-44D nog met de blauwe band van British Air Ferries op de romp, Transmeridian logo in de staart en EFS opschriften op de romp tijdens zijn eerste bezoek aan Rotterdam.                                                                                                   (Wim Zwakhals, Rotterdam, 5 januari 1974)

Express Flug Sercvice (EFS) was al snel na de oprichting te zien op Rotterdam. Op 4 januari 1974 kwam de CL-44D G-AZIN aan vanuit Stansted, bleef enkele dagen op het platform staan en vertrok op 6 januari met vee naar Tripoli. Op 9 januari werd een tweede vlucht uitgevoerd met de G-AZIN komende vanuit Frankfurt en weer met vee richting Tripoli en een dag later een derde vlucht van en naar Tripoli. De tweede CL-44D van EFS, de G-AXAA, werd enkele maanden later, op 24 juni 1974, voor het eerst op Rotterdam gezien. Op 25 september was de G-AXAA voor een tweede maal present nu komende vanuit Stansted onder een TMAC vluchtnummer (KK7000) om daarna te vertrekken naar Riyad onder vluchtnummer SV8147 (Saudi Arabian). We zouden die maanden EFS nog een aantal keren voorbij zien komen met de komst van de G-AZIN op 27 september en de G-AXAA op 17,20 en 23 oktober 1974.

Op 29 december 1975 de komst van de eerste DC-8 van Express Flug Service met de DC-8-55F N804SW in volledige Seaboard World kleuren met aanvullende EFS titels, het toestel kwam met vracht vanuit Hong Kong. In januari 1976 voerde EFS een viertal charters uit met stukgoed naar Lagos. De DC-8-55F N804SW was daarbij te zien op 5, 8 en 9 januari. De vierde vlucht werd uitgevoerd door de DC-8-61CF N8956U in Saturn kleuren met Seaboard World EFS Cargo opschriften op 9 januari. In 1976 konden we EFS nog twee keer op Rotterdam begroeten met bezoeken van de N8956U op 20 maart en de laatste vlucht dat jaar uitgevoerd door de DC-8-61CF N8955U op 16 november waarbij het toestel was voorzien van EFS Bahamas opschriften.

Het jaar 1977 begon op 1 januari met de komst van deDC-8-61CF N8756U, welke nu geen opschriften voerde, met meubels naar Riyad. Op 11 januari de N8788R DC-8-61CF in het fraaie EFS Bahamas kleurenschema en op 14 januari 1977 was EFS Bahamas voor het laatst op Rotterdam te zien, ditmaal met de DC-8-61CF N8955U. De laatste twee genoemde charters waren inkomende vrachtcharters met boontjes en tomaten uit Egypte.


Douglas DC-8-55F in volledige Seaboard World kleuren met aanvullende EFS opschriften op Rotterdam.               (Frank de Koster, Rotterdam, januari 1976)   

EFS vlootlijst


bron: Airnieuw archieven                                                                                                                 

Wim Zwakhals, oktober 2018