Euroair

Met Vickers Viscount, Handley Page Heralds en HS.748'en in een fraai kleurenschema was Euroair een opvallende verschijning in het begin van de jaren tachtig.


G-AOHV Vickers V.802 Viscount in BAF kleuren met Euroair embleem in de staart    (David Booster, Rotterdam, 23 oktober 1983)  

Euroair werd in 1977 opgericht als handelsnaam van Euroair Transport, welke een onderdeel vormde van de Alexandra Towing Company Group. Het nieuwe luchtvaartbedrijf werd kleinschalig opgezet, gevlogen werd met twee Britten Norman BN-2A Islanders (G-AWVY en G-BDWG) en een Piper Pa-27 Aztec G-AXAX. Gevlogen werd vanaf Biggin Hill met passagiers- en vrachtcharters binnen Europa. Naast charters werden de BN-2A Islanders ook gebruikt voor het droppen van parachutisten. In het eind van het jaar werd nog een Piper Pa-31-350 Navajo, de G-BXBX, aan de vloot toegevoegd. Eind 1979 werden de activiteiten verder uitgebreid met de komst van 5 Cessna 404 Titans, de vergrote versie van de C-402 voor 11 personen, dit werden de G-WING, G-GOSH, G-BFUS, G-GHOB en G-IANT. In 1980 bestelde Alexandria Aviation 2 EMB-110 Banderantes, deze werden gevlogen door Euroair, en werden aangeschaft voor het uitvoeren van off-shore werk en nachtelijke postvluchten. Dit werden de G-HGGS en G-LATC welke in oktober 1980 werden afgeleverd. Op 4 februari 1980 een eerste ongeval bij Euroair, Cessna 404 G-WING raakte bij een landing in slecht weer op Yeadon van de baan en kwam tot stilstand in de omheining. Het toestel werd daarbij afgeschreven.


G-BDWG BN-2A Islander Euroair                                                                                                                      (David Booster, Rotterdam, 16 februari 1979)

Op 1 februari 1981 startte Euroair met de lijndienst London/Gatwick -Liverpool gevolgd door de lijndienst 2x daags tussen Cardiff en Chester. De BN-2A Islander G-AWVY werd in januari 1981 verkocht in Zweden en werd vervangen door de nieuw geleverde BN-2B Islander G-BHXI. In maart 1981 verliet de Piper Pa-31 Navajo G-BXBX de vloot. In juni/juli 1981 werd de Cessna 404 Titan vloot verkocht, alle vier de toestellen werden verkocht aan Air Service Holland waarbij drie toestellen in het Nederlandse register werden ingeschreven; PH-VUS (ex G-BFUS), PH-HOB (ex G-GHOB) en PH-ANT (ex G-IANT). De vloot werd verder uitgebreid met het inhuren van EMB-110 G-BHJV van Jersey European. In juni 1983 stapte Euroair in het VIP vervoer met de aanschaf van de HS.125 srs 1 G-FIVE. In september 1983 werd een verdere EMB-110 Banderante aan de vloot toegevoegd, de G-BKWS ex G-CTLN van Centreline.

In 1983 werd de stap gemaakt naar een grotere machine. Op Southend werd in juli 1983 de BAF Viscount G-AOHV gereed gemaakt en daarbij voorzien van Euroair kleuren, zonder opschriften. Het toestel was beschikbaar voor verhuur aan individuen, groepen, voor reisagenten of andere luchtvaartmaatschappijen. In september 1983 werd gestart met deze van 76 stoelen uitgeruste Vickers Viscount met vluchten naar Denemarken, Frankrijk, Zwitserland en Nederland. Begin 1984 werden verschillende nieuwe contracten afgesloten waarbij de vloot werd uitgebreid met de Vickers Viscounts G-AOHT, G-BNAA en G-GSZB. De thuisbasis voor de Vickers Viscount vloot werd London-Gatwick. Hierbij werd de eerste Viscount G-AOHV gehuurd van BAF. In juni 1984 werd dit toestel aangekocht waarbij het werd hergeregistreerd als G-BLNB. Het toestel werd daarbij direct verhuurd aan Tunisavia voor het uitvoeren van de lijndiensten tussen Tunis en Malta en Sfax. Vickers Viscount G-AOHT werd vanaf 1 april 1985 verhuurd aan Virgin en werd daarbij van volledige Virgin kleuren voorzien. De overige twee Viscounts werden bereed ingezet voor vakantiecharters, het ophalen en brengen van familieleden naar in West-Duitsland gelegerde militairen en werden ook veel gebruikt door British Airways voor o.a. het uitvoeren van vluchten in Schotland als extra capaciteit en als vervanging van de HS.748'en en ter vervanging van de BAC 1-11's op de London-Jersey route. In augustus 1985 besloten de eigenaren van Euroair de maatschappij te reorganiseren waarbij de vier Vickers Viscount werden verkocht aan British Air Ferries voor een bedrag van 2,5 miljoen pond.

In 1984 was inmiddels de BN-2B Islander G-BHXI verkocht in de VS als N100DA en op 19 november 1984 werd de EMB-110 Banderante G-HGGS afgeschreven bij een ongeval. Deze Bandertante vloog na vertrek van Inverness, bij een nachtelijke postvlucht, tegen een heuvel waarbij de piloot omkwam. Twee nieuwe EMB-110 Banderantes versterkte in januari 1985 de vloot, de G-BKWB afkomstig van Fairflight en de G-BLVG, de ex G-RLAY van Genair. Met de verkoop van de Banderante G-BKWS aan Coast Aero Centre als LN-FAP in februari 1985 bleef het aantal Banderantes in dienst op 4 stuks.


G-HGGS EMB-110 Banderante Euroair                                                                                                      (Wim Zwakhals, Rotterdam, 16 november 1983)

Na de verkoop van de vier Vickers Viscount werd direct overgestapt op een ander vliegtuigtype. Op 24 juni 1985 werd van Venture Airways overgenomen de Avro748 srs 1 G-VAJK welke direct werd ingezet op de vluchten van Tunisavia. Een paar maanden later, in oktober 1985, gevolgd door een tweede exemplaar HS.748 srs 2 G-BMFT welke werd overgenomen van Polynesian Airways ex 5W-FAO. In tegenstelling tot de G-VAJK werd dit toestel nooit voorzien van Euroair kleuren en zou alleen worden gebruikt voor langere lease contracten. Door de G-BMFT werd direct gestart (11/10/1985) met de vluchten voor Tunisavia, als vervanger van de G-VAJK, tot beeindiging van dit contract in april 1986 waarna het toestel werd verhuurd aan British Airways. De Avro 748 G-VAJK werd op 3 juli 1986 hergeregistreerd als G-BEKG.

In maart 1986 werden een aantal contracten voor nachtelijke postvluchten verkregen. Van Dan-Air werd overgenomen de vlucht London/Gatwick - Liverpool - Aldergrove, daarnaast werden verkregen Luton - Glasgow en Luton- Castel Donington- Edinburgh plus de krantenvluchten tussen Luton en Parijs/Le Bourget. Voor dit werk werden twee Handley Page HPR.7 Heralds aangekocht van Nordic Air, de G-AVPN en G-BEYK. Daarnaast werd in april 1986 Janus Airways overgenomen, inclusief de Herald G-ATIG. Herald G-BEYK werd vanaf april tevens ingezet op de TNT/IPEC vlucht van Birmingham naar Hannover. Daar de Heralds in de nacht op de post/krantenvluchten werden ingezet, waren deze toestellen overdag beschikbaar voor charters. Het werkpakket was zo breed dat voor enkele maanden (18/5 - 16/8/86) de Handley Page Herald G-BAVX van British Air Ferries werd gehuurd. De Avro 748 G-BEKG werd voor het winterseizoen (oktober 1987 - maart 1988) verhuurd aan Brymon Airways.

Op 30 april 1987 werden de post en krantenvlucht contracten beeindigd en voor een groot deel per 1 mei 1987 overgenomen door South East Air. De Heralds G-BEYK en G-ATIG werden op deze datum ook overgenomen door South East Air. De derde Handley Page Herald werd op deze datum in opslag gezet op Norwich, net als de HS.748 G-BMFT na beeindigen van de verhuur aan British Airways in mei 1987. De beide Jersey European EMB-110 Banderantes G-BHJY en G-BGYT keerden terug naar de verhuurder. Hierbij bleef alleen de Avro G-BEKG en de Banderantes G-BKWB, G-BLVG en G-LATC operationeel voor Euroair. Met de verhuur van de G-BEKG aan Air Atlantique in april 1988 werden alle operationele activiteiten beeindigd. Banderante G-LATC werd kort daarop verkocht aan Business Air en de twee overgebleven Banderantes G-BKWB en G-BLVG bleven alleen vliegen voor de verhuur afdeling.   

Euroair op Rotterdam


G-BEKG Avro 748 srs 1 Euroair                                                                                                                                       (David Booster, Rotterdam, 9 april 1987)   

Van de taxivloot uit de beginjaren van Euroair was het vooral de BN-2A Islander G-BDWG welke op de luchthaven te zien was. Voor het eerst op 15 december 1977, gevolgd door een vijftal bezoeken in de eerste helft van 1978 en twee bezoeken in 1979. In 1980 het enige bezoek van een Euroair Cessna 404 Titan aan Rotterdam en wel op 7 april ingezet voor een vlucht van HAL (Holland Aero Leasing). In 1981 de komst van de eerste EMB-110 Banderantes. Op 29 augustus 1981 werden de G-LATC en G-HGGS ingezet op een Dan-Air vlucht voor een aflosbemanning voor een booreiland welke bij Verolme in onderhoud lag. In 1982 waren de Euroair Banderantes een regelmatige verschijning waarbij een aantal vluchten werden uitgevoerd voor HAL. De EMB-110 G-LATC en G-HGGS voerden daarbij de meest vluchten uit, op 13 november werd de G-BHJY ingezet in Jersey European kleuren.

In 1983 naast een enkel bezoek van de Banderantes G-HGGS, G-LATC en G-BHJY en Pa-27 G-AXAX op 20 oktober, op 23 oktober het eerste bezoek van een Vickers Viscount van Euroair. De V.802 Viscount G-AOHV, met alleen het embleem in de staart, werd dor HAL ingezet voor het brengen van een groep naar Pisa. Twee dagen later werd deze groep door hetzelfde toestel terug gebracht, waarna de G-AOHV leeg naar London/Gatwick vloog.

In 1984 een enkel bezoek van de Banderantes G-HGGS, G-LATC en G-BHJY. Piper Pa-27-250 Aztec G-AXAX werd op 10 februari ingezet voor een retourtje Jersey. Op 3 juni 1984 de komst van Viscount G-AOHT, in volledige kleuren, vanuit Munchen voor het vervoeren van Bob Dylan voor een concert in Ahoy. Op 6 juni werd daarop koers gezet voor een volgend concert naar Brussel. De Viscount G-AOHT werd daarna in de periode 17 t/m 24 juli ingezet tijdens de Engelse havenstaking en kwam op 13 augustus langs voor een tankstop vanaf Milaan op weg naar Aberdeen.

In de bollentijd van 1985 werd in samenwerking met British Air Ferries een bollenprogramma uitgevoerd voor Travelscene met vluchten van en naar London/Gatwick, Manchester, Glasgow en Edinburgh. De eerste vlucht werd op 1 april uitgevoerd door de Viscount G-CSZB. Naast deze Viscount werd ook de G-BNAA ingezet. De laatste vlucht was op 20 mei. Een voorbeeld van de inzet was het schema van de G-BNAA op 29 maart welke die dag vloog London/Gatwick -Rotterdam - Manchester - Rotterdam - Edinburgh - Rotterdam - London/Gatwick. Daarnaast dat jaar de regelmatige inzet van de Banderantes waarbij naast de G-BKWB, G-LATC, G-BLVG en G-BHJY ook de G-POST en G-MOBL werden ingehuurd.

De eerste Avro/HS-748 van Euroair welke langskwam was de G-VAJK. In complete Euroair kleuren kwam dit toestel op 11 april 1986 vanuit Luton en vertrok naar Hurn. De start van een beperkt bollenprogramma gevolgd door de HPR-7 Herald G-ATIG op 14 april met een vlucht vanuit Luton naar Bournemouth. Op 18 april voerde Herald G-AVPN deze vlucht uit vanuit Bournemouth met terugvlucht Luton. Op 21 april nog een vlucht van Herald G-AVPN waarna de rest van het bollenprogramma werd gevlogen door de Avro G-VAJK en HS.748 G-BMFT. Op 26 juli het bezoek van de HPR-7 Herald G-BEYK welke vanuit Munster/Osnabruck aankwam en vertrok naar Teesside. Een dag later kwam het toestel terug vanuit Teesside en vertrok naar Dusseldorf.

1987 was het laatste jaar dat Euroair op Rotterdam te zien was. Op 9 april 1987 kwam Avro 748 G-BEKG vanuit London/Gatwick voor een charter naar Aalborg, de volgende dag kwam het toestel uit Aarhuis om daarna weer naar de thuisbasis London/Gatwick te vliegen. Op 18 september 1987 de laatste Euroair charter waarbij de Avro 748 G-BEKG aankwam vanuit Luton en vertrok naar Swansea.


G-AOHT Vickers V.802 Viscount Euroair                                                                                                                           (David Booster, Rotterdam, juli 1984)

Euroair vlootlijst



G-BFUS Cessna 404 Titan Euroair                                                                                                                                                              (Rob Jonker, Schiphol, 1981)



G-AVPN Handley Page HPR-7 Herald Euroair                                                                                                               (Wim Zwakhals, Rotterdam, 21 april 1986)

bron: Airnieuw archieven, Propliner, Air Britain                                                                                                               

Wim Zwakhals, juni 2021