IFG

Onder de eenmalige bezoeken van luchtvaartmaatschappijen aan Rotterdam de komst van Interregional Fluggesellschaft (IFG) en wel met de Fokker Friendship D-BAKI, het tweede prototype van de Friendship.

D-CADY Nord 262A in de nieuwe kleuren van IFG                                                                                                                                 (archief Wim Zwakhals)
Op 26 augustus 1967 richtte LTU een zusterbedrijf op welke zich richtte op de regionale luchtvaart met de naam Interregional Fluggessellschaft GmbH. Met een subsidie van Nordrhein-Westfalen werd in oktober 1967 gestart met de lijndienst vanaf Dusseldorf naar Saarbrucken welk twee maal per dag van maandag t/m vrijdag werd gevlogen. Voor dit doel werd de Nord 262A D-CADY (c/n 37) aangekocht. Dit toestel werd nieuw van de fabriek op 10 augustus 1967 afgeleverd, deze Nord 262A kon 29 passagiers vervoeren. Deze lijndienst werd opgezet in samenwerking met Lufthansa, waarbij onder Lufthansa vluchtnummer gevlogen werd. Naast passagiers werd ook vracht vervoerd. In de winter werd al snel een wekelijkse vlucht naar Innsbruck aan het programma toegevoegd welke op zondagmiddag gevlogen werd.
Begin 1969 werd de vloot verder uitgebreid met de komst van Fokker F-27 Friendship D-BAKI (c/n 10102) op 1 januari 1969 overgedragen van LTU en de aanschaf van een tweede Nord 262A D-CIFG (c/ 54) nieuw van de fabriek op 29 maart 1969. Met de komst van deze toestellen werd het lijndiensten net verder uitgebreid. De tweede Nord 262A werd gebaseerd op Saarbrucken waarbij gestart werd met de lijndienst Saarbrucken - Munchen welke van maandag t/m vrijdag 2x per dag gevlogen werd en Saarbrucken - Frankfurt eveneens van maandag t/m vrijdag 1x per dag. De nieuwe Fokker Friendship werd direct ingezet op de dienst Dusseldorf naar Saarbrucken welke nu 3x per dag werd gevlogen en de Nord 262 werd ingezet op een nieuwe dienst van Dusseldorf naar Bremen. In het weekend stonden de toestellen ter beschikking voor het uitvoeren van chartervluchten.
Met de uitbreiding van de vloot werd een nieuw kleurenschema geintroduceerd. De Nord 262A D-CADY en F-27 D-BAKI vlogen tot nu toe in LTU kleuren met Interregional Flug opschrift op de neus. Het nieuwe kleurenschema dat werd ingevoerd bestond uit een rode bovenkant met brede witte band over de romp met IFG opschrift in de staart,
De aangevraagde dienst tussen Dusseldorf en Westerland wed niet zelf door IFG gevlogen maar werd uitgevoerd de Inter-City Flug met de HFB-320 Hansa Jet.
In deze nieuwe opzet werden in 1969 400.000 passagiers vervoerd. Het vervoer op de lijndiensten nam sterk toe waartoe in 1970 werd besloten de Fokker F-27 Friendship op de dienst Dusseldorf - Bremen in te zetten en daarbij voor de ochtend en avond vlucht Dusseldorf - Saarbrucken een F-28 Fellowship van LTU in te zetten.

In 1972 werden een aantal wijzigingen bij IFG doorgevoerd. Er werd een samenwerking aangegaan met Cimber Air welke in maart 1972 de beiden Nord-262A's D-CADY en D-CIFG overnam en bleef doorvliegen op de lijndiensten vanaf Saarbrucken naar Munchen en Frankfurt en Dusseldorf naar Bremen. Ter vervanging werd in juni 1972 de vloot uitgebreid met een tweede Fokker F-27 Friendship, de D-BEKU (c/n 10176) eveneens afkomstig van LTU. De frequentie op de dienst Dusseldorf - Saarbrucken werd van 3x naar 2x daags teruggebracht en het lijnennet werd uitgebreid met de verbinding tussen Dusseldorf en Brussel.


De tweede Fokker F-27 Friendship welk in gebruik werd genomen door IFG was de D-BEKU.                                                 (archief Wim Zwakhals)
Door de stijgende brandstofprijzen werden door IFG steeds grotere verliezen gemaakt, waarop op 24 januari 1974 het faillissement werd aangevraagd. De schuldenlast bedroeg op dat moment 1,5 miljoen DM. De beiden Friendships keerden op die datum terug naar LTU en werden te koop aangeboden. De F-27 Friendship srs 100 D-BEKU vertrok daarop in mei 1974 naar Icelandair als TF-FIP en de D-BAKI in juli 1974 naar de WDL Flugdienst.

IFG op Rotterdam

Op maandag 14 mei 1973 het eenmalige bezoek van IFG aan Rotterdam. De Fokker F-27 Friendship D-BAKI kwam daarbij langs met 32 passagiers voor een retour Dusseldorf.

D-BAKI F-27 Friendship in de kleuren van IFG                                                                                                                     (David Booster, Rotterdam,14 mei 1973)
IFG vlootlijst



Nord 262A D-CIFG in IFG kleuren met Cimber opschrift                                                                                                                             (archief Wim Zwakhals)

bronnen: Airniews archieven, Flight International,
Wim Zwakhals, augustus 2018