Nora Air Services

In de luchtvaart valt op vele manieren geld te verdienen, echter een luchtvaartmaatschappij oprichten met vliegtuigen getooid in de volledig nieuwe maatschappij kleur, om er nooit mee te vliegen, komt niet zoveel voor. Het betrof hierbij dan ook een kunstig partijtje van oplichting.
In augustus 1970 werd op Kassel door Oskar Helberg de luchtvaartmaatschappij Nora Air Services GmbH & Kg opgericht. Herr Helberg was goed voorbereid en kwam met een ambitieus plan om vanaf de luchthaven Kassel-Calden met zowel vracht als passagiersvluchten te starten. Hij zocht particulieren die in deze nieuwe luchtvaartmaatschappij wilden investeren en beloofde daarbij een hoog rendement van het ingezette kapitaal. Binnen een jaar wist hij een kapitaal van 3 miljoen D-mark te verzamelen.
Oskar Helberg wist waar op dat moment binnen West-Duitsland vliegtuigen te koop stonden en wel bij de Luftwaffe die zijn vloot van Nord N.2501D Noratlassen aan het uitfaseren was, als bij de Lufthansa welke zijn Vickers Viscount vloot te koop had aangeboden. In juni 1971 sloot hij de overeenkomsten voor de koop voor zes Vickers Viscounts, deels nog vliegwaardig, afkomstig van de Lufthansa en één Nord Noratlas voor schrootprijs van de Luftwaffe. In totaal betaalde hij daarvoor een bedrag van DM 812.000,-. Deze aankoop werd gefinancierd via zijn inmiddels in Liechtenstein geopende brievenbusfirma Mercantile Commerz Establishment. Binnen deze firma werd als boekwaarde voor de zeven vliegtuigen een waarde van 9.680.000 D-Mark genoteerd.
Van Lufthansa werden aangekocht de V.814 Viscounts D-ANUN (c/n 338), D-ANAD (c/n 340), D-ANIP (c/n 341), D-ANUZ (c/n 342), D-ANIZ (c/n 344) en D-ANAF (c/n 447). Daarvan stonden de D-ANUN (in Condor kleuren) en D-ANUZ sinds eind 1969 en de D-ANAF zelfs al sinds begin 1969 buiten gebruik in opslag op Hamburg, had de D-ANIP zijn laatste vlucht voor Lufthansa gemaakt op 31 maart 1971 en de D-ANUR op 4 april 1971 en was alleen de D-ANAD nog in actieve dienst.


D-ANIP was een van de Viscounts welke na het faillisement van Nora Air Services enige tijd op East Midlands geparkeerd stonden.
                                                                                                                                                  (Wim Zwakhals, Castle Donington, 25 juli 1972)

Om zijn financiers tevreden te houden en daarbij ook vooral voortgang uit te stralen, besloot Herr Helberg om de aangekochte toestellen te laten voorzien van een nieuw kleurenschema. Vickers V.814 Viscount D-ANIP (c/n 341) was het eerste toestel welke op 19 augustus 1971 op Hamburg in de nieuwe paars/gele kleuren de hangaar uitrolde voorzien van de naam van het vliegveld van de beoogde thuisbasis "Calden". Deze Viscount werd op 28 augustus 1971 overgevlogen naar de nieuwe thuisbasis Kassel en werd daar voor het publiek feestelijk gepresenteerd en de plannen voor een uitgebreid reisprogramma werden kenbaar gemaakt. Niemand wist dat de vlucht met de D-ANIP nog net mogelijk was, daar het CofA van het toestel twee dagen later, op 30 augustus, zou verlopen. De D-ANIP werd kort daarop gevolgd door de V.814 Viscount D-ANAD welke op 25 augustus 1971 voorzien van de naam "Meimbressen".  in volledige kleuren op Hamburg de hangaar uit rolde, gevolgd door de D-ANUN op 10/9 en D-ANUR op 2/10.
Voor het vervoer van de aangekochte Nord Noratlas, welke zou worden ingezet voor de geplande vrachtvluchten, bedong Helburg een ferry permit om het toestel over te vliegen van Lemwerder naar Bremen en in december 1971 werd de N.2501D Noratlas 52+13 (c/n 014) voorzien van de registratie D-ANAS, en op Lemwerder eveneens geschilderd in de geel met paarse Nora Air Services kleuren en kreeg op 16 december 1971 toestemming voor het uitvoeren van de ferry vlucht.

Eind 1971 presenteerde Helberg aan zijn financiers, verenigd in een vennootschap, de ambities voor het vliegprogramma om vanaf begin 1972 te starten met passagiers- en vrachtvluchten. In januari 1972 werden de vennoten ongeduldig omdat het akelig stil bleef met de activiteiten van de nieuwe maatschappij, echter Oskar Helberg had inmiddels zijn slag geslagen. Twee van de aangekochte Viscounts (D-ANIP en D-ANAF) had hij nooit betaald. Via de brievenbusfirma had hij maximale winst gehaald met afschrijvingen van zijn investeringen van 9.68 miljoen en hij was verdwenen met de miljoenen D-Mark van zijn investeerders. Het faillisement van Nora Air Services werd daarop snel, in februari 1972, uitgesproken. Twee van de Visounts waarop geen schulden rusten (D-ANAD en D-ANUR) werden direct verkocht aan Airwork Services op East Midlands waarbij de D-ANAD op 7 maart 1972 naar East Midlands werd overgevlogen. Nadat de schuldeisers zich hadden gericht op de rest van de vloot bleken de Nord N.2502D Noratlas D-ANAS en de V.814 Viscount D-ANAF alleen schrootwaarde te hebben waarbij de Noratlas aan de lokale brandweer op Bremen werd geschonken en de Viscount D-ANAF (nog steeds in Lufthansa kleuren) op 12 april 1972 een laatste vlucht maakte naar Frankfurt om daar als instructiekist in gebruik te worden genomen.
Van de overige drie Viscounts werd de D-ANIP al snel van Kassel naar East Midlands overgevlogen en bleven de D-ANUN en D-ANIZ in de kleuren van Nora Air Services achter op Hamburg. Bij de afwikkeling van het faillisement werden deze drie toestellen verkocht aan British Midland Airways die de toestellen in februari 1973 inschreef als respectievelijk de G-BAPE, G-BAPF en G-BAPG.

De financiers spanden daarna een rechtzaak aan tegen Oskar Helberg en zijn brievenbusfirma in Liechtenstein waarbij Oskar Helberg van de aardbodem leek te zijn verdwenen.
   

Nora Air Services enige Noratlas D-ANAS geparkeerd op Bremen.                                                                               (archief David Booster, Bremen)

Nora Air Services op Rotterdam

Ondanks dat Nora Air Services nooit operationeel gevlogen heeft, was de Vickers V.814 Viscount D-ANAD op 4 en 5 mei 1972 op Rotterdam te zien. Het waren een aantal touch and go's en een korte stop op het platform die die dagen werden uitgevoerd. Het was een van de Viscounts welke een paar maanden eerder door Airwork Services van Nora Air Services waren aangekocht. In eerste instantie werden de toestellen naar East Midlands voor opslag overgevlogen, echter Airwork Services had een mogelijke klant, de Sultan and Oman Air Force, welke een aantal Viscounts wilde aankopen. In de lijn van deze aankoop voerde de Viscount D-ANAD nog geheel voorzien van de kleuren van Nora Air Services, een trainingsprogramma uit waarbij ook Rotterdam werd aangedaan.
Het eenmalige bezoek van de Vickers V.814 Viscount D-ANAD in de volledige kleuren van Nora Air Services aan het platform van Rotterdam.                                                                                                                                             (Wim Zwakhals, Rotterdam, 4 mei 1972)

Nora Air Services vloot lijst

D-ANIZ  Vickers V.814 Viscount in de geel met paarse kleuren van NAS geparkeerd op East Midlands    (Wim Zwakhals, East Midlands, 28 juli 1972).

bronnen: Airnieuws archieven, Der Spiegel, Air Britain The Vickers Viscount
Wim Zwakhals, juli 2012