Stellar

Noorwegen kende in de zestiger en zeventiger jaren een aantal kleine luchtvaartmaatschappijen, veelal startend met een DC-3 Dakota, een van deze maatschappijen was Stellar.


LN-LMK DC-3 Stellar                                                                                                                                                        ( Wim Zwakhals, Rotterdam, 19 april 1971)    
Stellar Airfreighter A/S werd in mei 1970 opgericht als een vrachtmaatschappij met thuisbasis Oslo-Fornebu. Bij de oprichting had men het oog laten vallen op de Douglas DC-3 Dakota als eerste vrachtkist en zo werd de LN-LMK (c/n 42968) aangekocht van Riis Flyrederei, een Dakota welke al sinds 1964 stond ingeschreven en daarvoor als HB-IRB bij Swissair had dienst gedaan. Gestart werd in juli 1970 met een eerste vlucht van Oslo naar Amsterdam en al snel werd het toestel gezien op velden binnen Europa. Midden-Oosten en Afrika. Stellar was daarbij gespecialiseerd in vluchten voor vervoer van equipement voor de olie-industrie.
Binnen een jaar werd uitgekeken naar grotere toestellen en in oktober 1970 maakte Stellar haar plannen bekend in onderhandeling te zijn net Sterling Airways over de aanschaf van twee combi vrachtmachines, de Douglas DC-6BF OY-STY en OY-STZ. Beide machines stonden toen al geruime tijd in opslag op Kopenhagen. Deze plannen gingen echter niet door waarbij Stellar bleef doorvliegen met de Dakota LN-LMK. In juli 1972 werd de Dakota LN-LMK op Oslo-Fornebu aan de kant gezet waardoor Stellar enige tijd zonder toestel zat. De firma werd gereorganiseerd en besloten werd naast vracht zich ook op de passagiersmarkt te richten. Inmiddels was men in onderhandeling met Finnair over de aanschaf van een Convair 440 en in december 1972 werd de CV-440 OH-LRF aangekocht welke op 22 december 1972 vanuit Helsinki op Oslo-Fornebu werd afgeleverd als LN-MTT. Na een intensief trainingsprogramma werd deze CV-440 op 10 maart 1973 in gebruik genomen met een charter vanuit Oslo naar Venetie.
Van deze CV-440 zou Stellar maar een goed jaar gebruik maken, want in mei 1974 werd deze Convair verkocht in de VS in een koop/ruil voor een Fairchild FH-227. Hierbij vertrok de CV-440 op 12 april 1974 vanaf Oslo-Gardemoen voor aflevering naar Allegheny Airlines als N90447 en werd de Allegheny FH-227B N7816M kort daarop als LN-KAA overgevlogen naar Oslo, waar het toestel op 8 mei aankwam en drie dagen later in dienst werd genomen. DE FH-227B werd vanaf de start veelvuldig gebruikt. Tijdens een grote onderhoudsbeurt in 1975, werd voor een periode van twee maanden, een andere Fairchild FH-227 van Allegheny gehuurd, de N7823M. Eind 1977 ging het minder goed met Stellar. Om het stille winterseizoen te overleven werd de LN-KAA in november 1977 verhuurd aan Tunisavia. In oktober 1978 werden de activiteiten van Stellar beeindigd en werd de FH-227B LN-KAA in opslag gezet op Oslo-Gardemoen. Deze FH-227B werd in de winter 1978/79 verkocht aan UAR/Air Rouergue en als F-BGRZ op 28 maart 1979 afgeleverd op Dinard.


LN-MTT Convair 440 Stellar                                                                                                                               (Wim Zwakhals, Rotterdam, 5 april 1974)

Stellar op Rotterdam
Het eerste bezoek van de Stellar DC-3D LN-LMK op Zestienhoven vond plaats op 26 september 1960 toen de Dakota vanuit Sevilla om 18.10 uur op Rotterdam neerstreek voor een tankstop en daarna om 19.52 uur door te vliegen naar Oslo. Een goede maand later kwam de Dakota langs weer voor aan tankstop en wel op 28 oktober met aankomst vanaf Gibraltar om na een pauze van twee uur door te vliegen naar Oslo. In 1971 was Stellar een regelmatige bezoeker van de luchthaven en zou dat jaar elf keer langs komen. De eerste echte vrachtcharter vond plaats op 18 april met vracht uit Oslo, waarbij een dag later met vracht naar Malmo werd gevlogen. Drie dagen later was de LN-LMK weer te zien, nu komende vanuit Southend en met vracht vertrekkend naar Bazel. Op 24 april volgde een retourtje Oslo en op 27 april een tankstop vanuit Gothenborg op weg naar Lissabon. Vanaf mei tot augustus 1971 maakte de LN-LMK een paar keer een retour Oslo en werd het jaar afgesloten met een tweetal tankstops en wel op 6 oktober vanuit Bergen op weg naar Bercelona en een dag later vanuit Barcelona op weg naar Oslo. In 1972 bracht de DC-3 LN-LMK nog eenmaal een bezoek aan Rotterdam. Op 15 juni kwam de LN-LMK met vracht uit Oslo en vertrok de Dakota een dag later naar Prestwick om daar een retourvracht richting Oslo op te halen.
De CV-440 LN-MTT zou veel minder op Rotterdam te zien zijn. De eerste keer dat deze CV-440 op Rotterdam neerstreek was op 20 augustus 1973 toen de LN-MTT met 37 passagiers neerstreek vanuit Oslo om een dag later met hetzelfde gezelschap weer naar Oslo te vertrekken. Het zou dat jaar het enige bezoek zijn, gevolgd door een tweede en laatste bezoek op 5 april 1974, kort voor het vertrek naar de VS.
De Fairchild FH-227B LN-KAA bracht maar een enkel keer een bezoek aan de luchthaven. Het eerste bezoek vond plaat op 20 januari 1975, een dag later een tweede bezoek om de groep weer op te halen. Een goed jaar later werd, op 16 januari 1976, werd het laatste bezoek aan Rotterdam genoteerd.

Stellar vlootlijst



LN-KAA Fairchild FH-227B Stellar                                                                                                                                (Wim Zwakhals, Antwerpen, 23 mei 1974)    

bronnen: airnieuws archieven
Wim Zwakhals, juni 2020