Transportflug

Naast All-Air was Transportflug de tweede vrachtmaatschappij welke in 1965 van Frankfurt de activiteiten startte

D-ADAR C-54B Skymaster, het tweede toestel, met de volledige Transportflug opschriften.
Transportflug GmbH werd, in 1965 opgericht als een pure vrachtmaatschappij met als thuisbasis Frankfurt. Als eerste toestel werd aangekocht de Douglas C-54B Skymaster LX-IOD van Interocean (c/n 27233) welke op 1 april 1965 werd ingeschreven als de D-ABAG, een jaar later gevolgd door een tweede toestel Douglas C-54B D-ADAR, dit was c/n 18378 de voormalige LN-SUP van Braathens SAFE. Gevlogen werd veel in opdracht van Lufthansa zoals vanaf de start de nachtelijke vrachtdienst Frankfurt - Stuttgart - Munchen v.v. en in 1966 de nachtdienst Frankfurt - Dusseldorf v.v.

In 1967 werd een contract gesloten met Alitalia voor het uitvoeren van alle vrachtvluchten. Voor dit doel werden de twee C-54 Skymaster D-ABAG en D-ADAR voorzien van volledige Alitalia kleuren. Deze twee vrachtkisten werden ingezet op de trajecten Milaan - Rome - Tripoli (4x per week), Milaan - Barcelona (2x per week), Rome - Milaan - Parijs (6x per week) en Rome - Turijn (5x per week). Om de vluchten voor Lufthansa te kunnen blijven uitvoeren werd in augustus 1967 de vloot verder uitgebreid met de komst van de Douglas C-54D OO-RIC van BIAS (c/n 10563) welke werd ingeschreven als de D-ACAB.


D-ABAG C-54B Skymaster in Alitalia kleuren                                                                                                      (archief Wim Zwakhals, Frankfurt 1967)

Na het beeindigen van het Alitalia contract in midden 1968 werd de C-54 D-ADAR op 6 augustus 1968 verkocht aan Gilbert Bourgeard die het toestel voor onderdelen in Afrika aankocht. Als vervanger werd in september 1968 aangekocht de Douglas C-54B N90440 (c/n 10434). Dit was de voormalige Interocean DC-4 LX-IOD welke inmiddels eigendom was van Richard J.Davis en met Amerikaanse registratie geparkeerd stond op Frankfurt. Veel werd gevlogen voor Lufthansa met een dagelijkse (nachtelijke) dienst Frankfurt - Dusseldorf - Manchester en Frankfurt - Zurich.


D-ADAC Douglas C-54B Skymaster in de kleuren van All-Air in de landing op Frankfurt                                           (Nico Terlouw, Frankfurt, 1969)

In 1969 werd een nieuw kleurenschema geintroduceerd. Donkerblauwe band over de romp doorlopend in de staart. TF in de staart en Cargo op de romp. In maart 1969 werden de drie DC-4 Skymasters van het failliete All-Air overgenomen. Deze vracht vieren (D-ADAB c/n 27253, D-ADAC c/n 10358 en D-ADAD c/n 35936) stonden al vanaf oktober 1968 werkloos op Frankfurt. Hierdoor komt de vloot van vracht vieren op zes stuks. Dit is te groot voor de maatschappij en al na enkele maanden voor de C-54G D-ADAD verkocht aan Aeroflete als EC-BSK.


D-ABOW Douglas C-54B in de nieuwe TF Cargo kleuren                                                                                                             (Nico Terlouw , Frankfurt, 1969)

In 1969 vonden een aantal grote veranderingen plaats. Germanair stapte over van de DC-6 op de DC-9. De DC-9 series 33RC waren niet geschikt, te kostbaar, voor de vrachtvluchten en het Lufthansa contract voor het uitvoeren van de door Germanair gevlogen nachtvluchten werd door Transportflug overgenomen. Ook de twee vracht zessen van Germanair D-ABAY (c/n 44070) en D-ABAZ (c/n 43296) werden daarbij in april op Bazel overgedragen aan Transportflug. Deze twee toestellen behielden daarbij de Germanair kleuren waarbij "TF" in de staart werd aangebracht met Cargo op de romp.

Deze vlootuitbreiding, en het inmiddels geslonken vrachtpakket in opdracht van Lufthansa, betekende de afbouw en het vertrek van een viertal DC-4'en. De DC-4 D-ADAB werd in maart 1970 buiten gebruik gesteld (en kort daarna in gebruik genomen als koffiehuis/bar bij Darmstadt), de DC-4 D-ABAG werd in april 1970 verkocht aan Lina Congo als TN-ABS. Er is op dat moment voldoende markt voor de tweedehands DC-4 in Afrika waarbij in september 1970 de D-ABOW en D-ADAC vertrekken naar Sodemac als respectievelijk 9Q-CTE en 9Q-CTD.

Met een enkele DC-4 (D-ACAB) en de twee nieuw aangeschafte DC-6A's werd doorgevlogen. Echter in april 1971 werden alle activiteiten gestaakt. De twee vracht zessen werden al snel overgenomen door nieuwkomer Elbeflug en de laatste DC-4 in de vloot, D-ACAB. vertrok in maart 1972 naar Comex als F-BTGZ.

Tranportflug op Rotterdam


D-ADAD Douglas C-54G nog in de kleuren van All-Air (rode band) zonder opschriften                                          (David Booster, Rotterdam. 5 juni 1969)

Het eerste bezoek van Transportflug vond plaats op 20 december 1968. Een nachtelijk bezoek en wel een uitwijker van Schiphol. De DC-4 D-ABOW landde om 01.30 uur vanuit Frankrijk en vertrok, nadat de mist was opgetrokken, om 08.37 uur naar Schiphol. Enkele maanden later het bezoek van de DC-4 D-ADAD, dit toestel was enige maanden daarvoor overgenomen van All-Air en was nog voorzien van de All-Air kleuren, zonder opschriften. Op 5 juni 1969 kwam het toestel langs, om 14.13 uur komende vanuit Hamburg en om 16.02 uur te vertrekken naar Lissabon.

Dit was tevens het laatste bezoek van een TF Flug DC-4 aan Rotterdam. De DC-6A D-ABAY was een jaar later te zien voor het eerst op 2 februari 1970 met een nachtelijke vracht binnenkomend om 02.41 uur vanuit het Midden-Oosten en na het lossen om 04.36 uur te vertrekken naar thuisbasis Frankfurt. Een tweede bezoek vond plaats op 5 augustus 1970, tijdens de havenstaking kwam deze DC-6A om 11.48 uur langs vanuit Stansted met vracht om daarna om 19.37 uur naat thuisbasis Frankfurt te vertrekken.   

DABAY DC-6A in de rode kleuren van Germanair met TF Cargo opschriften op Rotterdam         (archief Frank de Koster, Rotterdam, 5 augustus 1970)

Transportflug vlootlijst



bronnen: Aviation Letter, archieven Airnieuws
Wim Zwakhals, augustus 2021