Auster AOP.9

Er werden vanaf 1939 tot en met 1953 zo'n 2000 Austers gebouwd. In opdracht van de Royal Army ontwierp Auster de AOP.9, een geheel nieuw ontwerp voor een Air Observation Post aircraft.


WZ662 (G-BKVK) Auster AOP.9 Royal Army                                                                                                               (Peter Gralla, Middle Wallop, juli 1988)

Het prototype, WZ662, maakte daarbij op 19 maart 1954 zijn eerste vlucht waarna het werd overgedragen aan A&AEE Boscomde Down voor verdere evaluatie. Het toestel was voorzien van een 180 pk sterke Blackburn Bombardier 203 motor en moest voor een reeks van taken kunnen worden ingezet. De Auster AOP.9 was voorzien van twee zitplaatsen, piloot en waarnemer, waarbij de waarnemer achter de piloot zat op een zitplaats welke snel rond kon draaien. Optioneel kon een tweede zitplaats naast de piloot geinstalleerd worden. De cabine was door drie brede deuren makkelijk bereikbaar, waardoor het makkelijk was om snel licht vracht, voorraden of zelfs een brancard, in te laden. Om snel van taak te kunnen wisselen was het achterste deel van de vloer vastgezet met acht bouten en kon daarbij snel veranderd worden. Daarnaast kon het toestel worden ingezet voor het droppen van voorraden, luchtfotografie. Het grote verschil met de vorige Auster ontwerpen waren de toepassing van een stalen buizenframe en de geheel metalen vleugel. Voor de beste prestaties in het veld werd de AOP.9 voorzien van split flaps. De Auster AOP.9 kreeg geen constructie nummer waarbij het RAF serial als framenummer werd toegekend. De eerste batch voor 56 AOP.9'ens werd besteld op 9 november 1951 en werden vanaf begin 1955 afgeleverd. Daarna volgden nog drie bestellingen waarbij de productie in 1960 werd beeindigd en in totaal 146 stuks aan de Royal Army werden afgeleverd en twee stuks aan de South African Air Force. Een aantal ex Royal Army AOP.9's werden in 1967 voorzien van een 180 pk Lycoming 360 motor. Deze versie maakte op 4 januari 1968 zijn eerste vlucht en werd aangeduid als de AOP.9M.


WZ672 (G-BDER) Auster AOP.9 in de kleuren van A&AEE Boscombe Down                                               ( Wim Zwakhals, Sywell , 5 juli 1975)

De Auster AOP.9 werd bij de Royal Army in de loop van de zeventiger jaren uit dienst genomen. Daar de Auster AOP.9 door de Royal Army werd ingezet binnen het Britse Koninkrijk, betekende dat velen werden achtergelaten en gesloopt. Vijftig jaar later zijn er nog zo'n 30 exemplaren bewaard gebleven. Tien daarvan in verschillende musea, de andere toestellen vliegwaardig of in opslag. Vrijwel alle exemplaren zijn daarbij voorzien van hun Royal Army kleuren.   


Een van de twee Auster AOP.9 welke in de Verenigde Staten terecht kwam, de N408XN .                         (David Booster, Lakeland, 11 april 1989)


Auster AOP.9 op Rotterdam

De enige Royal Army Auster AOP.9 welke Zestienhoven bezocht was de XR237. Deze Auster werd op 21 november 1961 afgeleverd aan het 654 squadron op Hildesheim. Op 15 september 1964 vertrok de XR237 naar het 19 MU (Maintenance Unit) op St. Athan en op deze afleveringsvlucht werd een tussenstop op Rotterdam gemaakt. Deze AOP.9 deed vanaf 26 mei 1966 dienst bij het 38 Group Communication Flight, werd op 1 juni 1972 uit dienst genomen en gebruikt voor onderdelen.


XR237 Auster AOP.9 Royal Army op Zestienhoven                                                                  (Nico Terlouw, Rotterdam, september 1964)

De tweede Auster AOP.9 op Rotterdam was het bezoek van de G-AVHT voorzien van zijn Royal Army kleuren. Dit was een Auster AOP.9M voorzien van een 180 pk Lycoming 0-369 motor. Deze Auster bezocht Rotterdam in 1970 enige malen op doorreis en was te zien op 27 april vanaf London op weg naar Bremen, veertien dagen, 9 mei op de reis terug en weer op 26 juni 1970 vanaf Bremen op weg naar London.

Technische gegevens



bronnen: archief Airnieuws, Air Britain

Wim Zwakhals, november 2021