Grumman Trader  

Voor een civiel luchthaven, maar met een grote haven, brachten verschillende militaire types een bezoek aan de luchthaven. Een van de leukste was de Grumman C-1 Trader.


146035 Grumman C-1A Trader US Navy/Midway is een van de Traders welke voorzien werd van vierkante ramen in de romp.                                                                                                                                                                                         (archief Wim Zwakhals, Atsugi, augustus 1974)

De Grumman S-2 Tracker werd vanaf de thuisbasis of vanaf vliegkampschepen ingezet voor de onderzeebootbestrijding. De Fleet Logistic Air Wings binnen de US.Navy maakten daarbij gebruik van de Grumman Avengers om de logistiek tussen schepen en velden te verzorgen. De hiervoor gangbare term is tot op heden nog steeds onveranderd, het Carrier Onboard Delivery (COD). De Grumman Avenger raakte in de jaren vijftig verouderd. Als vervanger voor de Grumman Avenger werd in het begin van 1954 de Grumman TF-1 Trader ontwikkeld. Hierbij werd het ontwerp van de Grumman S-2 Tracker gebruikt. Echter het werd een geheel nieuwe romp, breder en dieper. Deze romp kon voorzien worden van negen zitplaatsen waarbij de achterkant van de stoelen naar de cockpit was geplaatst. Hierbij kon snel gewisseld worden naar een vrachtvariant. Hiervoor werd een kooi ontwikkeld welke bestand was tegen de abnormale druk op de vracht tijdens de deklandingen. De Grumman TF-1 Trader was 3 meter korter dan de S-2F Tracker, maar had een groter staartvlak en een grotere spanwijdte. Het eerste prototype maakte op 19 januari 1955 zijn eerste vlucht. In totaal werden er 87 stuks aan de US.Navy geleverd, waarvan 4 exemplaren werden aangepast als TF-1Q, Serial nummers 136748 - 136792 (45 stuks) en 146016 - 146057 (42 stuks). Om de passagiers de vlucht geriefelijker te maken werden in een aantal TF-1 Traders een toegangsdeur en raampjes in de romp aangebracht. Zowel kleine ronde raampjes al grote vierkante ramen. De motoren waren hetzelfde als bij de S-2 Tracker, twee Wright R-1820 Cyclone 9 cilinder zuiger motoren van 1525 pk elk. Naast de COD taken werd het toestel ingezet als meermotorig trainingstoestel voor vooral het uitvoeren van deklandingen. De TF-1 Trader aanduiding werd in 1962 gewijzigd in C-1 Trader en was voorzien van een automatische piloot en was daarbij geschikt voor het vliegen in ieder weertype. De Grumman C-1 Trader werd op 30 september 1988, na een diensttijd van maar dan 30 jaar, door de US.Navy uit dienst genomen.                                De US.Navy C-1 Trader 146046/RG werd voorzien van deur en kleine ronde raampjes                                                           (archief Wim Zwakhals)        

Naast de US.Navy maakten ook de Royal Canadian Navy en de Australian Navy in de zestiger jaren gebruik van vliegkampschepen. Voor de COD taken werden geen Grumman C-1 Traders besteld, maar werd gekozen om een Grumman S-2 Tracker om te bouwen. In Canada werden twee CS-2F Trackers in 1964 geheel gestript van alle bewapening en ASW elektronica en verbouwd tot transportkist. Deze toestellen s/n 1534 en 1540, werden daarbij aangeduid als Grumman CS-2F COD.

De Grumman CS-2F COD Trader 1540 van de Royal Canadian Navy op Rotterdam           (archief Frank de Koster, Rotterdam, september 1969)

Technische gegevens van de Grumman C-1 Trader

Spanwijdte
21,30 m
Lengte
13,00 m
Hoogte
5.00 m
Gewicht
8504 kg
Bereik
2092 km

Grumman C-1 Trader op Rotterdam

In 1969 het eerste bezoek van een Grumman C-1 Trader aan Rotterdam. Het Canadese vliegkampschip HMCS Bonaventura bezocht Europa en was daarbij gebaseerd op de Noordzee met een bezoek aan enkele Engelse havens. De Grumman COD aan boord was de s/n 1540 een tot COD verbouwde CS-2F van de Royal Canadian Navy. Deze Trader bracht in drie weken enkele bezoeken aan de luchthaven. Op 21 september 1969 kwam het toestel uit Exeter en vertrok na een night-stop om 07.42 uur naar Bristol, kwam 's avonds 18.30 uur weer binnen vanuit London-Gatwick en vertrok de volgende dag weer naar Bristol. Een dag later, op 25 september, kwam het toestel uit Coldross en vertrok de 27ste naar London-Gatwick. Kwam een dag later binnen vanuit Oslo en vertrok de volgende dag naar London-Gatwick. Was op 16 oktober 1969 voor het laatst te zien met een retourtje Lee-on-Solent.

Twee dagen eerder, op 14 oktober 1969, landde de US.Navy Grumman C-1 Trader 136778 op Rotterdam, vertrokken vanaf de USS Yorktown. Rotterdam was een van de havens welke in 1969 door de USS Yorktown bezocht werd. In aanloop van dit bezoek bracht deze C-1 Trader een bezoek aan Rotterdam om dezelfde dag nog naar Mildenhall te vertrekken.

US.Navy Grumman C-1 Trader 136753/JM44 toont, met de duidelijke COD op de romp, de functie van het toestel.                                                                                                                                                                      (David Booster, Rotterdam, 30 augustus 1983)

Deze Grumman C-1A Trader 136753 van de US.Navy kwam enkele jaren later, op 30 augustus 1983 op Rotterdam langs. Deze Grumman Trader kwam vanaf Valkenburg, tankte en vloog vervolgens door naar Nice. Volgens de vliegers was op Valkenburg geen Avgas 100/130 meer verkrijgbaar zodat naar Rotterdam werd uitgeweken.

Dit werd snel doorgegeven en enkele dagen later, op 1 september 1983, landde de 146034/JM43 C0-1 Trader vanuit Marseille, op weg naar Valkenburg, om te tanken.

146034/JM-43 Grumman C-1 Trader US.Navy                                                                             (archief Frank de Koster, Rotterdam, 1 september 1983)


bron: Airnieuws archieven, Air Britain, Putnam US Navy aircraft

Wim Zwakhals, maart 2022