Rockwell Commander700

in de jaren zeventig behoorde de nieuwe Rockwell 700 tot de mooiste zakenkisten, echter het werd geen commercieel succes.

D-IMCB een van de weinige Rockwell Commander 700's in Europa                                                     (Wim Zwakhals, Rotterdam, 22 juli 1982)
Het ontwerp van de Rockwell Twin Commander 700 stamt uit Japan, waar het ontwerp in 1971 werd opgezet als de Fuji FA.300. Fuji Heavy Industries startte het ontwerp voor een 7 persoons zakenkist als onderdeel van een breder vliegtuigprogramma welke zich op dat moment alleen op de kleine luchtvaart richtte. Maar om als zakentoestel ook de Amerikaanse markt te kunnen bereiken, werd op 28 juni 1974 een samenwerkingsovereenkomst getekend met Rockwell International. In deze overeenkomst werd afgesproken het aluminium frame, vleugels en staart te bouwen in Japan, daarna deze onderdelen te verschepen naar de Rockwell fabrieken in Oklahoma, waar de toestellen zouden worden afgebouwd. Bij Rockwell werd het toestel aangeduid als de Rockwell Commander 700.
Verder ontwerp en certificering zouden gelijk oplopen. Fuji werd verantwoordelijk voor de markt in Azie en Australie. Rockwell gebruikte zijn dealer netwerk binnen Amerika en Europa.
Vijf prototypes werden gebouwd, twee in Japan en drie in Amerika, waarbij het eerste prototype in Japan als Fuji FA.300 op 5 september 1975 de hangaar uitrolde en op 13 november 1975 zijn eerste vlucht maakte. Het tweede prototype (N9901S) werd gebouwd door Rockwell en vloog voor de eerste maal op 25 februari 1976. De vijf toestellen zorgden voor een snelle certificering van het type in begin 1977. Tijdens de certificering werd veel gebruikt gemaakt van testen in de windtunnel waarbij onder andere het ontwerp van de motorbeplating werd aangepast. Bij Rockwell werd de RC.700 op de productielijn de vervanger van de RC-685.
De RC.700 met zijn drukcabine voor 6 tot 7 passagiers voorzien van een ingebouwde instaptrap aan de linkerzijde, startte de levering aan de klanten in 1978. Maar het toestel was relatief zwaar en de twee 325 pk Lycoming 540-R2AD turbocharged motoren zorgden voor te weinig vermogen voor een volle cabine van zeven personen en bagage. Hoewel opgezet voor een bereik van 810 miles (1303 km), bleek het toestel effectiever bij de inzet op kortere vluchten. In Japan werd een van de toestellen voorzien van sterkere 450 pk Lycoming motoren, aangeduid als de FA.300 Kai (Rockwell 710), welke zijn eerste vlucht maakte op 22 december 1976. Echter Rockwell bracht dit type niet in productie. Wel kon de Rockwell 700 aangepast worden met deze motoren, eveneens als het aanbrengen van wingletts.

Begin 1980 had Rockwell in totaal slechts 29 toestellen afgeleverd, waarbij Rockwell bekend maakte de samenwerking met Fuji in Japan te beeindigen. Rockwell blijft daarbij wel alle gebruikers ondersteunen. Een eventuele verdere productie zou daarbij in Japan plaatsvinden. Echter dit betekende het snelle einde van de Rockwell Twin Commander 700.

Technische gegevens van de RW3/P75 Multoplan

  

Rockwell Commander op Rotterdam

Een Rockwell Commander 700 werd in het Nederlandse register ingeschreven, de PH-ZUS met c/n 70019, ingeschreven op 20 september 1979 op naam van H.A.Kapteijns BV. Een jaar daarna, 18 september 1980, op naam van Recreatiecentrum Zwartven, Breda. Tijdens deze periode werd het toestel regelmatig enige tijd op Rotterdam te zien, veelal geparkeerd bij de Vliegclub Rotterdam. Op 17 januari 1984 werd de inschrijving doorgehaald en vertrok het toestel naar Belgie als OO-FRT.


De enige RC-700 in het Nederlandse register was de PH-ZUS. Hier geparkeerd bij de vliegclub Rotterdam (Peter Gralla, Rotterdam, 1983)

De Rockwell Commander 700 welke het langst in Europa actief was, D-IMCB, bracht op 22 juli 1982 een bezoek aan Rotterdam.


bronnen: archief Airnieuws, Jane's 1976-1977, 75 jaar Nederlands Luchtvaart Register.

Wim Zwakhals, juli 2022