Aero-Taxi
Luchtvaartbedrijven zagen in het eind van de jaren vijftig, (de eerste jaren van Zestienhoven), het voordeel van het zakenvliegen in, met een eigen vliegtuig kon op elk moment rechtstreeks naar de verlangde bestemming gevlogen worden. Niet ieder bedrijf of zakenman kon zich een eigen vliegtuig veroorloven, zeker niet als het aantal vlieguren per jaar voor de zaak beperkt is en daar lagen de kansen voor nieuwe ondernemingen voor het verhuren in nieuwe concepten.
PH-ACT Dornier Do.27Q voorzien van Aero-Taxi opschriften (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1961)
Schreiner Aereocontractors zag deze mogelijkheden in en richtte eind 1960 op Rotterdam-Zestienhoven Aero Taxi op. Was het tot dat moment nog gewoon om de kosten van een vliegtuig per totale vlucht te berekenen, met de oprichting van Aero Taxi ging Schreiner over tot het berekenen van een prijs per afgelegde kilometer.
Onder de Aero Taxi noemer werden vanaf Rotterdam-Zestienhoven de volgende vliegtuigen aangeboden.
Om de gevestigde luchtvaartmaatschappijen niet in het harnas te jagen werd meegedeeld dat calculatie op basis van afstand wel aantoont dat het geenzins in de bedoeling ligt, de lijndiensten concurrentie aan te doen. Reizen op deze wijze is duurder dan per luchtvaartmaatschappij, de luchttaxi moet ook als specifiekaanvullende mogelijkheid gezien worden voor snelle verbindingen, die niet of niet op gewenste tijden, per geregelde lijndienst beschikbaar zijn.
PH-UEA Saab S-91A Safir met Aero-Taxi opschriften (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1961)
De naam Aero Taxi werd alleen daadwerkelijk aangebracht op de Dornier Do-27Q PH-ACT en Saab S-91A PH-UEA De Aero Taxi opschriften werden daarbij al weer na een goed jaar van de beide toestellen verwijderd. Het principe bleef ongewijzigd waarbij Schreiner Aerocontractors de beschikbare toestellen in de periode 1962-64 voor taxi vluchten per gevlogen kilometer bleef aanbieden.
PH-SAA DeHavilland DH-104 Dove voorzien van Schreiner Aerocontractors opschriften. (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1962)
Schreiner Aerocontractors/ Aero Taxi gebruikte toestellen
PH-ERZ Douglas C-47A Dakota (foto Nico Terlouw)
bronnen: Airnieuws archieven, Avia, Cockpit
Wim Zwakhals, maart 2015