Tot In het begin van de jaren zestig was Air Holdings (Sales) betrokken bij de aankoop van de Lockheed L-1011 Tristars aan Air Canada. Als deal van de betaling werd overeengekomen dat Air Holdings de Air Canada Vickers Vanguard vloot zou overnemen. Met deze aankoop had Air Holdings gelijk een monopoliepositie op de tweedehands Vanguard markt. De beschikbaarheid van dit type betekende de start van een aantal nieuw maatschappijen. Een van deze maatschappijen was Air Trader.
Air Traders vrachtmachine was de Vickers V.952F Vanguard SE-FTH. In een opvallend blauw met oranje kleurenschema bracht de maatschappij in 1972 enkele bezoeken aan Rotterdam. (Wim Zwakhals, Rotterdam, 7 oktober 1972)
Air Trader werd al op 13 augustus 1969 in Zweden ingeschreven als luchtvaartmaatschappij en werd opgericht door de heren Engelbert en Hanssen. In de periode 1970 en 1971 werden per contract toestellen ingehuurd waaronder DC-7's van Arco Bermuda. Veel vluchten betroffen hulpgoederen bij rampen. In oktober 1971 kreeg Air Trader de opdracht voor het uitvoeren van hulpvluchten in Bangladesh. Air Holdings was net in bezet gekomen van de Air Canada Vanguard vloot en met een kapitaal van Sw.Kr. 500.000 werd de eerste kist aangekocht. De keus viel op de V.952 Vanguard CF-TKG welke in Engeland ingeschreven stond als de G-AYLD en door Air Holdings in begin 1971 bij Aviation Traders werd omgebouwd tot vrachtmachine (Merchantman). In november 1971 werd deze Vanguard op Southend bij Aviation Traders de hangaar ingerold om te worden voorzien van Air Traders zeer sprankelend kleurenschma bestaande uit blauw en oranje. Op 23 december 1971 rolde de machine als G-AYLD in deze kleuren de hangaar uit en werd na enkele trainingsvluchten op 22 januari 1972 als SE-FTH overgedragen aan Air Trader op de thuisbasis Stockholm-Bromma.
Na enige trainingsweken werd de Vanguard op 10 februari 1972 voor de eerste charter ingezet. Twee dagen later vloog te toestel naar Dacca om vanaf deze locatie voor het Rode Kruis de hulpvluchten binnen Bangladesh te beginnen. Met tussenpozen werd de machine naar Europa terug gevlogen voor onderhoud. In de korte periode dat de kist in Europa was, werd de V.952F Merchantman direct ingezet op charterwerk.
Met een Vanguard vrijwel geheel onder contract voor het Rode Kruis en een grote vraag naar aanvullende capaciteit werd de vloot van Air Trader rap uitgebreid met twee machines. De tweede Vanguard die van het blauw/oranje kleurenschema werd voorzien was de ex Air Canada V.952 Vanguard CF-TKU. Deze Vanguard stond sinds november 1969 in opslag op Cambridge en werd op 10 februari 1972 ingeschreven als de G-AZNG. Na een onderhoudsbeurt werd het toestel op 13 april 1972 verhuurd als SE-FTI aan Air Trader, die het toestel als een combi passagiers.vracht vliegtuig in gebruik nam. De derde V.952 Vanguard werd de ex-CF-TKB welke al op 23 juni 1970 werd ingeschreven als de G-AYFN en voor Air Trader beschikbaar kwam nadat in juni 1972 de verhuur aan nieuwkomer Thor Air Cargo tot een einde kwam. Als SE-FTK werd deze Vanguard op 24 juli 1972 bij Air Trader in gebruik genomen. Air Trader kocht zelfs een vierde V.952 Vanguard aan, die gebruikt zou worden voor onderdelen. Dit vierde toestel was de CF-TKO die door Air Holdings op 23 mei 1972 vanaf Southend naar Stockholm-Bromma werd gevlogen en zou daar, ontdaan van de verschillende onderdelen en nog steeds in Air Canada kleuren, nog enkele jaren te zien zijn.
Air Trader ontwikkelde zich in het eerste jaar tot een mondiaal opererende luchtvaartmaatschappij die vooral in het Midden- en Verre Oosten actief was. In 1971 werd gevlogen naar bestemmingen in o.a. Groenland, Afrika, Afghanistan, Bangladesh en Hon-Kong. Echter met het beeindigen van het Rode Kruis contract in oktober 1972 veranderde de situatie. Voor drie Vanguards was geen werk genoeg wat zich gelijk vertaalde in de terugkeer van de SE-FTH op 24 november 1972 naar Air Holdings als G-AYLD. De winterperiode 1972/1973 zorgde bovendien voor een sterke afname van het werk waardoor Air Trader begin 1973 in financiele problemen kwam. Op 27 januari 1973 werd de verhuur van de Vanguard SE-FTI beeindigd waarbij de machine op Southend aan Air Holdings geretourneerd werd, gevolgd door de laatste Vanguard SE-FTK op gelijke wijze op 9 maart 1973.
Hiermee werden de activiteiten van deze kort bestaande maatschappij beeindigd.
Air Trader op Rotterdam
De V.952F Marchantman van Air Trader SE-FTH zou Rotterdam in 1972 tweemaal aandoen. De eerste keer dat dit toestel een bezoek bracht was op 7 maart 1972. De Vickers Vanguard kwam met vracht uit Cairo en landde om 13.15 uur op de luchthaven, waarna de kist de volgende dag leeg doorvloog naar de thuisbasis Stockholm-Bromma. De tweede vlucht was enkele maanden later, op 6 oktober 1972. Komende met vracht uit Cairo onder vluchtnummer "WE" landde de SE-FTH in de middag op Rotterdam. Deze keer bleef de machine enkele dagen geparkeerd staan en vertrok uiteindelijk op 10 oktober 1972 met vracht naar Kopenhagen.
Nog steeds voorzien van Air Traders blauwe kleurenschema was Invicta International, na het faillissement van Air Trader de nieuwe gebruiker van de Vanguard SE-FTK welke nu weer als G-AYFN rond vloog. (Wim Zwakhals, Rotterdam, 19 april 1973)
Air Trader vlootlijst
De V.952 Vanguard ex CF-TKO in zijn Air Canada kleuren werd op Stockholm-Bromma gebruikt voor onderdelen. (David Booster, Stockholm-Bromma, 1973)
bronnen: Propliner, Airnieuw archieven
Wim Zwakhals, december 2014