Alkair

Een Deense handelsfirma welk een luchtvaartafdeling begint zorgt voor een leuke vloot van toestellen.

EMB-110 Banderante OY-ASY Alkair met kleine Air Business opschriften .                                                      (Wim Zwakhals, Esbjerg, 28 maart 1982)

Alkair/ Per Alkaersig was een handelsfirma welke in 1976 startte met het importeren en doorverkopen van vliegtuigen. In 1976 werd aan de firma de registratiereeks OY-ASB t/m ASZ (met uitzondering van de OY-ASE) toegekend op naam van Alkair Flight Operations Aps, gevestigd op Skodsborg. In de daarop volgende jaren 1976 - 1980 werden deze registraties gebruikt voor een grote variatie aan toestellen (OY-ASB Beech B.55 Baron, OY-ASF Beech A100 King Air, OY-ASH, ASI en ASU Beech 65 King Air, OY-ASJ Beech Be.95 Travel Air, OY-ASN en ASS Beech B200 King Air, OY-ASC Piper Pa-31-350 Navajo, OY-ASD, ASR en ASV Cessna C.206 Stationair, OY-ASK, ASO en ASP Lear Jet 25C, OY-ASM Cessna CF.172M, OY-AST SA.226 Merlin).

Naast deze activiteiten startte het bedrijf met het uitvoeren van chartervluchten voor kleinere groepen waarbij toestellen van andere firma's per activiteit werden ingehuurd. In 1980 werd besloten voor dit werk een eigen toestel aan te kopen en zo werd op 22 december 1980 ingeschreven de OY-ASY een EMB-110 Banderante nieuw van de fabriek (ex PT-SCO c/n 110308) welk werd voorzien van de maatschappij naam Alkair op de romp, goed voor het vervoer van 21 personen. Kort daarop, april 1981, werd het toestel ingezet voor Air Leicester waarbij Alkair toestel en bemanning leverde. Om het vliegbedrijf te kunnen continueren werd een tweede EMB-110 Banderante aangekocht, de G-BGCR van Asborn Associates (c/n 110165) welk werd ingeschreven als de OY-ASL. In september 1981 werd de vloot uitgebreid met de OY-BER, een Beech B.200C Super King Air met c/n BL-41 welke nieuw van de fabriek werd geleverd.

In de daarop volgende jaren werden de beide EMB-110 Banderantes voor verschillende periodes verhuurd. De EMB-110 OY-ASL eerst aan Air Business in 1982, gevolgd door Dan-Air London voor de periode juni 1982- maart 1983 en de OY-ASY aan Dan-Air van mei 1984 tot september 1984 waarbij het toestel van complete Dan-Air kleuren werd voorzien. Beide Banderantes werden in 1984 verkocht. De OY-ASL vertrok in februari 1984 als SE-INK naar Travelair en de OY-ASY werd na het beeindigen van de verhuur aan Dan-Air in september 1984 verkocht als EI-BPI aan Guiness Peat Aviation. Tevens werd in februari 1984 de Be.200C OY-BER verkocht, welke naar de Verenigde Staten vertrok als N100QR.

OY-CCD SA.226AT Merlin IV                                                                                                                     (Wim Zwakhals, Rotterdam, 20 september 1984)

Als direct vervanger werd in augustus 1984 de OY-CCD een SA.226AT Merlin IV (22 passagiers) aangekocht, ex N32MG c/n AT/018. De zaak werd daarbij gelijk groter aangepakt met de komst van de eerste Fokker F-27 Friendship in de vloot, de OY-APE (c/n 10443) een series 600 geschikt voor 44 passagiers, welke in juli 1984 werd aangeschaft van Air Jet (ex F-GDFT). Daar het toestel eerder in Denemarken bij Maersk dienst had gedaan (1970 - 1977) werd het toestel weer onder de oude Deense registratie ingeschreven. De Fokker Friendship beviel bij Alkair waarop in de daarop volgende jaren de vloot verder werd uitgebreid. In november 1985 met de komst van de G-BLMM (c/n 10318) van Air UK welke werd ingeschreven als de OY-CCK, gevolgd in juli 1986 door de OY-CCL, de ex EC-DSH van Aviaco (c/n 10450).

OY-CCL Fokker F-27 Friendship 600 met Alkair Cargo opschriften en Volvo titels                                                                      (archief Frank de Koster)

Ook de invoer en verkoop van zakenvliegtuigen bleef doorgaan. In februari 1984 werd de registratiereeks OY-CCA t/m OY-CCZ toegekend aan Alkair Flight Operations, welke in de jaren daarop leidde tot de aanschaf en doorverkoop van de OY-CCA, OY-CCP en OY-CCS Beech 100, OY-CCC Beech F90, OY-CCE Beech B.200, OY-CCU Cessna 550, OY-CCB Mu.300.

Na de verkoop van de SA.226AT Merlin IV OY-CCD in januari 1986 werd de eerste Lear Jet 35 in gebruik genomen, de OY-BLG met c/n 35-022, een wat ouder exemplaar welke al enige jaren in het Deense register stond ingeschreven en overgenomen werd van Grundfos A/S. De Lear jet 35 werd ingezet bij ambulance vluchten en in september 1988 werd de vloot verder uitgebreid met de Lear Jet 35A OY-CCT, een jaar later gevolgd door de Lear Jet 35A OY-CCJ.

De eerste aangeschafte Fokker F-27 Friendship OY-APE vertrok na drie jaar naar Starair. De beiden andere Friendships OY-CCK en OY-CCL werden regelmatig voor periode verhuurd waarbij de OY-CCK verhuurd werd aan Luxair (22/9/86 - 8/10/86) en Starair (1/9/87-8/7/88) waarop het toestel verkocht werd aan Ratioflug als D-ADEP. De Friendship OY-CCL aan Starair (1/9/87-10/89) en als D-AARS aan FTG Sevices (12/89- 1/10/91).

De Lear Jet vloot werd vanaf 1989 in aantal terug gebracht met de verkoop van de OY-CCT als N118MA in maart 1990 en het vertrek van de OY-BLC naar Basair in 1991. Als vervanger werd in maart 1990 aangekocht de Cessna 650 OY-CCG.

In 1989 werden de twee Fokker F-27 Friendships srs 600 CN-CDA en CN-CDB aangekocht van Royal Air Inter. De CN-CDA werd daarbij in juni 1989 ingeschreven als de OY-CCM maar zou nooit bij Alkair in dienst genomen worden en werd na twee maanden verkocht aan Conair als C-FGDS. Het tweede toestel, de CN-CDB, werd in juli 1989 ingeschreven als CN-CCN en werd direct verhuurd aan Starair 13/7/89-11/89 waarna een verhuur volgde als D-AFTG aan FTG Services. Begin jaren negentig volgde nog een verhuurperiode aan Mesaba Airlines 15/6/92-5/93 en Air Star Zambia 25/7/93-27/10/93. Om zelf de vliegcapaciteit op orde te houden werd van Starair vanaf november 1988 de Fokker F-27 Friendship 600 OY-SRB gehuurd. De laatste Fokker F-27 Friendship welke door Alkair werd aangeschaft was de G-BNTB van Air UK op 10 oktober 1990, echter ook dit toestel voor de doorverkoop want na twee maanden vertrok het toestel naar Ratioflug als D-AISY.

Begin jaren negentig vloog Alkair met drie Fokker F-27 Friendships, de OY-CCL, OY-CCN en OY-SRB, daarnaast de Lear Jet 35 OY-CCJ, en de Cessna 650 OY-CCG. In mei 1991 werd de vloot verder uitgebreid met de Beech 1900C OY-CCH, ex N125PN, welke in maart 1994 werd verkocht aan Great Lakes Airways als N45GL. In mei 1994 werd wel een Lear jet 35 aangekocht de OY-CCO ex N599SC.

OY-CCJ Lear Jet 35A met Alkair embleem in de staart                                                                            (Wim Zwakhals, Rotterdam, 17 september 1992)

Fokker F-27-600 OY-CCN verliet de vloot in januari 1995 en vertrok als XY-AET naar Myanma Airways. In maart 1996 volgde de Friendship OY-SRB als N280AE naar Eagle Jet Charter. Het jaar 1997 was het laatste jaar waarbij Alkair vloog als vliegonderneming. In februari 1997 vertrok de Lear Jet 35A OY-CCO als N787LP en werd de Fokker F-27 Friendship OY-CCL in december 1997 naar de WDL Flugdienst als D-AELM. De Cessna 650 OY-CCG vertrok naar de VS als N166ML en als laatste de Lear jet OY-CCJ welke na ruim negen jaar dienst in januari 1998 vertrok naar Falck´s.

Alkair op Rotterdam

OY-ASL EMB-110 Banderante in Dan-Air kleuren met Alkair in de staart                                    (Wim Zwakhals, Rotterdam, 31 augustus 1983)

Alkair wist snel Rotterdam te bereiken. Op 15 januari 1981, drie weken na aflevering, was de EMB-110 Banderante OY-ASY voor het eerst te zien, echter nog zonder enige maatschappijnaam op de romp. Daarna bleven de Alkair Banderantes een zeldzame verschijning op Rotterdam met een tweede komst van OY-ASY ruim anderhalf jaar later, op 17 september 1982 onder vluchtnummer KA817. Op 17 december 1982 verscheen de EMB-110 OY-ASL voor het eerst, het toestel was daarbij voorzien van Dan-Air kleuren en Centreline opschriften. Op 30 augustus 1983 bracht de EMB-110 OY-ASL weer een bezoek aan Rotterdam, nu in Dan-Air kleuren met Alkair opschrift in de staart. Het toestel kwam uit Angelholm en keerde de volgende dag naar dit Zweedse veld terug. Twee maanden later, op 20 oktober 1983, maakte de EMB-110 OY-ASL een tankstop vanuit Billund op weg naar Rennes onder vluchtnummer ALK520, om een dag later de retourvlucht te maken onder vluchtnummer ALK521. Het laatste bezoek van de Alkair Banderante was veertien dagen later.. Op 1 november 1983 maakte de OY-ASL onder vluchtnummer ALK301 vanuit Thisted op weg naar Lorient een tankstop, een dag later werd als ALK302 wederom Rotterdam aangedaan.

De in augustus 1984 aan Alkair geleverde SA.226AT Merlin IV OY-CCD was voor het eerst op Rotterdam te zien op 20 september 1984, komende vanaf Beek met vertrek richting Odense. Op 7 februari 1985 was het toestel voor een tweede maal te zien met een vlucht vanaf Gothenburg met vertrek naar Esbjerg.

OY-APE Fokker F-27 Friendship 600 in Alkair kleuren                                                                                               (Wim Zwakhals, Rotterdam, 12 juli 1985)

Op 12 juli dat jaar de komst van de eerste Alkair Fokker Friendship met de OY-APE welk onder vluchtnummer LKA112E vanaf Kopenhagen binnenkwam en als LKA112 vertrok richting Malmo. Bijna twee jaar later kwam het toestel nogmaals langs. Op 20 mei 1987 vloog de OY-APE Billund - Rotterdam - Leeds als LKA120 met een gezelschap welke daarna per bus hun reis vervolgden en op 23 mei weer op Edinburgh werden opgepakt. Na de terugreis naar Rotterdam (LKA123) vloog het toestel weer terug naar de thuisbasis Kopenhagen.

In 1988 alleen de komst van Lear Jet 35 OY-CCT op 10 november vanaf Eindhoven en vertrek naar Esbjerg. Twee jaar later op 24 november 1990 de eerste komst van de Cessna 650 OY-CCG welke een retourvlucht vloog naar Kopenhagen/Kastrup. Vanaf 1991 werd de Lear Jet 35 OY-CCT een regelmatige bezoeker met daarnaast een enkel bezoek van de Cessna 650 OY-CCG. Het laatste bezoek van een Alkair Fokker F-27 Friendship aan Rotterdam was de komst van de OY-CCJ op 14 september 1992. Het toestel kwam vanuit Karup en vertrok naar Dijon.

Alkair vlootlijst

OY- CCG Cessna 650                                                                                                                                           (David Booster, Rotterdam, 24 november 1990)

bron; archieven Airnieuws, Air Britain   

Wim Zwakhals, maart 2020