Beagle A.61 Terrier

De samensmelting van Auster Aircraft en F.G.Miles leidde, op 7 oktober 1960, tot de oprichting van British Executive and General Aviation, kortweg Beagle. 

G-ARNO  Beagle A.61 Terrier 1                                                                                                                             (Wim Zwakhals, Staverton, 27 juli 1972)

Auster was net gestart met de ontwikkeling van de Auster 6A Tugmaster. De Tugmaster was bestemd voor het optrekken van zweefvliegtuigen, een taak welke nog steeds werd uitgevoerd door de DH-82A Tiger Moth. De Auster 6A Tugmaster werd gebaseerd op het frame van de Auster AOP.6, waarbij een grotere staart en het optreksysteem nabij achterwiel werd aangebracht en kreeg enige modificaties aan de flaps. De eerste Auster Tugmaster G-ARDX vloog op 5 juli 1960. Op dat moment waren een aantal Auster AOP.6's over bij de Royal Army en Beagle nam het ontwerp over welke nu werd aangeduid als de Beagle A.61 Tugmaster. Voorzien van een 145 pk Gypsy Major 7 motor werden 17 Beagle A.61 Tugmaster gebouwd, waarvan 9 stuks werden verkocht in Zweden.

SE-ELG een originele Beagle A.61 Tugmaster voorzien van trekhaak                                                   (David Booster, Stauning, 5 juni 1983)

Er werd een luxere versie ontwikkeld bestemd  voor de vliegclubs en kreeg de naam Beagle A.61 Terrier 1. Naast het aanbrengen van een derde stoel achter de voorste duo zitplaatsen werd een compleet nieuw instrumentenpaneel ontwikkeld en kreeg het toestel een grotere staart en een nieuw ontwikkeld staartwiel. Een beter motorvermogen werd ook verkregen door het aanbrengen van een langere uitlaat onder de romp. Bij de Terriers werden daarna verschillende uitlaatsystemen toegepast. Het eerste gebouwde toestel, G-ARLH, maakte op 7 april 1961 zijn eerste vlucht. In totaal werden 11 Beagle A.61 Terrier 1's gbouwd.

De Beagle A.61 Terrier was niet makkelijk te vliegen en dit werd opgelost door de toepassing van een groter staart met aangepaste rolroeren en flaps, nieuw onderstel en een metalen prop. Deze versie werd aangeduid als de Beagle A.61 Terrier 2. Deze aanpassingen werden uitgestest op de G-ARRN, welke op 16 november 1961 zijn eerste vlucht maakte. Er werd een productielijn opgezet op Rearsby (c/n B.601 t/m B.647) waarbij tijdens de bouw upgrades werden uitgevoerd aan het instrumentenpaneel met aanbrengen van radio en nieuwere instrumenten. In de volgende jaren werden ook veel Beagle A.61 Terrier 1 aangepast. Niet alle Beagle A.61 Terrier 1's werden daarbij van AOP tot Beagle Terrier 2 aangepast. Enkele toestellen werden verbouwd door Airgineers of Staverton of een enkel exemplaar op een ander veld zoals de hier afgebeelde A.61 Terrier 2 G-ATHU op Lasham. 

G-ATHU Auster A.61 Terrier 1                                                                                       (Wim Zwakhals, Diest, 15 augustus 1987)

Zoals bovenstaande foto laat zien werden er minder aanpassingen bij deze ombouw gedaan dan bij Beagle. Als Auster AOP.6 bij de Royal Army werd bij het toestel als Air Observation Post extra zicht verkregen door het aanbrengen van een lange perspex achterruit. Deze perspex ruit werd bij de aanpassing bij Beagle to A.61 Terrier 2 weer teruggebracht tot een driehoekig raam. Daarnaast de uitlaat die niet werd veranderd en nog steeds hetzelfde is als bij de Auster AOP.6.

Een Beagle A.61 Terrier voorzien van een sterkere 160 pk Lycoming 0-320-B2B motor werd aangeduid als de Beagle A.61 Terrier 3. Het bleef bij een exemplaar de G-AVYK.

De Beagle A.61 Terrier was geen groot succes. Velen gaven de voorkeur aan de vierpersoons ontwikkeling, de Beagle A.109 Airdale. Een klein aantal Beagle A.61 Terriers werd verkocht in het buitenland, waaronder een in Nederland, de PH-SFA.

Beagle A.61 Terriers op Rotterdam

Het was de Beagle A.61 Terrier 1 G-ARNO welke al snel na de introductie van het type een bezoek aan Zestienhoven bracht. Het toestel maakte, na zijn aanpassingen, op 19 september 1961 zijn eerste vlucht en werd door Beagle ingezet voor een Europese demonstratie tour. Vanaf Shoreham werd op 21 januari 1962 vertrokken naar Rotterdam en vloog daarna Hamburg, Gothenburg, Oslo, Trondsheim, Sandefjord, Gothenburg, Kopenhagen, Hamburg, Bremen om dan via Rotterdam weer naar Shoreham te vliegen waar het toestel op 30 januari aankwam. Beagle Terriers welke daarna Rotterdam bezochten waren de G-ASOI een A.61 Terrier 2 op 27 mei 1965 en de G-ARSL eveneens een Terrier 2 op 13 september 1966 welke een nigt-stop maaakte.  

PH-SFT  Beagle A.61 Terrier 2  Scholten Flying Services                                                                                 (Nico Terlouw, Zestienhoven 1963)

Slechts een Beagle A.61 Terrier werd in Nederland ingeschreven. Met c/n B.615 een van de Beagle productielijn. Het was de ex Auster AOP.6  VW993 welke op 23 juli 1962 als G-ASCD werd ingeschreven op naam van Beagle. Na de eerste vlucht als Beagle A.61 Terrier 2 op 18 september 1962 stond het toestel in opslag tot verkoop in Nederland waar het toestel op 25 februari 1963 werd ingeschreven als PH-SFT op naam van J.Scholten (Scholten Flying Service). Deze Beagle was voorzien van de Beagle Terrier kleuren inclusief wielkappen. Deze Terrier werd voorzien van een trekhek gelijk aan de Tugmaster, ditmaal voor het voortrekken van reclameslepen. De PH-SFT was daarbij regelmatig op Rotterdam te zien en stond na de verkoop in juli 1967 aan R.J.Boskoop zelfs gebaseerd op Rotterdam. In juni 1968 vertrok deze A.61 Terrier 2 als G-ASCD naar Shackleton Aviation en is tegenwoordig terug te vinden als VW993 in Royal Army kleuren in het museum van in Elvington.  

Technische gegevens

D-EDTU  Beagle A.61 Terrier 2  (c/n B.630)                                                                                        (Wim Zwakhals, Stauning, 21 juni 1975)

bronnen: archief Airnieuws,  Air Britain/ Auster aircraft