Bollenvluchten 1965

Met een sterke Engelse pond, die veel waard was op het vasteland van Europa, kregen de Engelsen in het begin van de jaren zestig de mogelijkheid om een dagje vasteland te kijken. De trips over het kanaal naar Parijs werden ongekend populair. De vonk sloeg al snel over naar een dagje bollenkijken op de Keukenhof. Engelse touroperators als Clarkson Holidays, Lyon Tours en Hourmont Travel speelden daarop snel in. Over de Noordzee hoppen werd direct ingevuld door de chartermaatschappijen die voor deze relatief korte vluchten hun toestellen uitrusten in de "high density" versie met vaak twee of drie extra rijen stoelen die daarbij werden aangebracht. De Keukenhof gaat altijd in de tweede helft van maart open voor een periode van acht weken en liep daarbij door tot de tweede/derde week van mei. In het weekeinde bedroeg het aantal vluchten veelal het dubbele van het aantal vluchten welke door de week werden uitgevoerd.

Skyways Coach Air Dakota G-AMSM in de landing op Rotterdam.                     (Nico Terlouw, Rotterdam, april 1965)

In 1961 en 1962 waren het de Dakota's, Vikings en Bristol Freighters die dit programma invulden. Vanaf 1963 werden de eerste viermotorige toestellen ingezet waarbij in 1964 naast de Dakota's en Vikings de DC-4 Skymasters en C-4 Argonauten het platform vulden. Gekozen wordt voor een weekeinde in het midden van de bollentijd en wel zaterdag 8 en zondag 9 mei 1965 om een indruk te geven van het bollenseizoen 1965 op de Rotterdamse luchthaven. Een representatieve dag voor de bollen van 1965 met 28 charters op zaterdag en 22 op zondag, door de week van 12 tot 15 per dag. De movements komen van David Booster, de zwart/wit foto's gemaakt door Nico Terlouw.  

Derby Airways veranderde eind 1964 de naam in British Midland waarbij tijdens de bollen van 1965 de Canadair C-4 Argonaut in deze kleuren voor het eerst te zien was, hier in beeld de G-ALHG                                                         (Nico Terlouw, Rotterdam, mei 1965)

1965 was het tweede jaar dat de Canadair C-4 Argonaut bij deze vluchten werd ingezet. De C-4 Argonaut werd daarbij door twee maatschappijen gebruikt, Air Links en British Midland.  Air Links vloog voor het tweede jaar met de C-4 Argonaut het bollenprogramma. Gevlogen werd in opdracht van Hourmount Travel vanaf London-Gatwick met de C-4 Argonauten G-ALHI, G-ALHM en G-ALHT in de weekends in de periode 24 april t/m 9 mei. De Argonauten waren daarbij voorzien van 78 stoelen, het bijna dubbele van de 40 stoelen waarvoor het toestel oorspronkelijk ontworpen was. Het bollenprogramma bestond uit dagvluchten en werd in combinatie gevlogen met Dan-Air London welke daarbij drie Dakota's (G-AMPP, G-AMSS en G-AMSU) en een DC-4 inzette. De DC-4 Skymaster voor Dan-AIr London was daarbij nieuw, alleen in 1965 huurde Dan-Air London twee DC-4's van Trans World Leasing, de G-APID en G-ARXJ. Als extra capaciteit werd op 8 mei 1965 de L-049 Constellation 5Y-ABF van Brit Air East Africa ingezet. Ook in deze kist moest even de benen tegen de stoel van de voorganger worden gezet, want deze normaal met 48 stoelen uitgeruste Constellation werd voor deze vluchten voorzien van 60 zitplaatsen. 

De bollenbezoekerd werden met bussen uit de gehele omgeving van London naar Gatwick vervoerd en de ingezette toestellen vertrokken dan achter elkaar richting Rotterdam. Allereerst vetrokken de Dakota's , dan de DC-4 en C-4's. Door de hogere snelheid kwamen eerst de vieren en Argonauten op Rotterdam aan, kort daarop gevolgd door de Dakota's. Hierna was het uitstappen en direct instappen in de gereed staande bussen die het gezelschap naar de bollenvelden vervoerden.

Dan-Air London vloog naast dit programma vanaf Gatwick een bollenprogramma vanaf Manchester, hierbij werden de AS-57 Ambassadors G-ALZX, G-ALZY, G-AMAE, G-AMAH en G-ALFR ingezet.

Een vol platform in het voorjaar 1965 met tussen de British midland C-4 Argonauten geparkeerd deze Airspeed AS-57 Ambassador G-ALZV van Autair.                                                                                                                                                             (Nico Terlouw, Rotterdam, mei 1965)

Autair was een tweede Airspeed AS-57 Ambassador gebruiker. De drie Ambassadors van de vloot (G-ALZS, G-ALZV en G-ALZZ) werden in de periode 17 april t/m 16 mei ingezet met vluchten eveneens vanaf London-Gatwick. Meestal twee vluchten op de zaterdag en zondag en een enkele keer door de week. Ook de laatste twee Vickers Vikings G-AGRW en G-AHPJ werden door Autair op dit programma ingezet.

De tweede C-4 Argonaut gebruiker was British Midland, een nieuwe naam op Zestienhoven, een jaar eerder vlogen de Argonauten nog in dezefde kleuren rond met het opschrift Derby Aviation. Het waren de C-4 Argonauten G-ALHG, G-ALHS en G-ALHY die dat jaar te zien waren. British midland was naast de C-4 Argonaut een veel grotere DC-3 Dakota gebruiker waarbij de G-AGJV, G-AMSX, G-ANTD, G-AOFZ, G-AOGZ en G-APBC dat jaar werden ingezet. British Midland bestreek het midden van Engeland met bestemmingen van Coventry, Birmingham etc. en haalde ook de bezoekers op uit Glasgow.

Clarkson Holidays maakte o.a. gebruik van Channel Airways. Clarkson bood naast eendaagse vluchten ook vluchten voor twee, drie en vierdagen aan. Een uitgebreid bollenprogramma werd gevlogen met de DC-3 Dakota, de DC-4 en een van de nieuwe V.700 series Viscounts in gebruik bij de maatschappij. Channel Airways was de kampioen in het plaatsen van rijen stoelen in vliegtuigen. Vrijwel alle DC-3 Dakota's waren voorzien van 36 zitplaatsen. De enige DC-4 van de maatschappij G-ARYY stond in Engeland bekend als de Britse DC-4 met de meeste zitplaatsen, namelijk 88. Gevlogen werd in het bollenprogramma 1965 met naast deze DC-4 de DC-3 Dakota's G-AJIB, G-AHCU, G-AHCV, G-AMDZ en G-AMNW  en met de V.700 Viscounts G-ALWF, G-AMOA, G-AMOH, G-AMOJ en G-APZC. De Viscount G-AMOH opende op vrijdag 8 april het bollenseizoen en het programma zou vanaf Southend tot 20 mei doorvliegen. Naast Southend werd ook vanaf Manchester gevlogen en wel met de V.700 Viscount G-APZC welke nog niet van de volledige maatschappij kleuren was voorzien met alleen Channel Airways opschriften.

Een van de Viscounts series 700 welke door Channel Airways werd ingezet was de G-APZC. Het toestel moest nog voorzien worden van de nieuwe Channel kleuren en toont hier op een witte ondergrond de maatschappij opschriften.                          (Nico Terlouw, Rotterdam, mei 1965)

Een andere bollenbezoekersvervoerder was British Westpoint Aviation welke al sinds de oprichting van Westpoint Aviation in 1962 een bollenprogramma met DC-3 Dakota's vanaf Exeter naar Rotterdam vloog. Zo ook in 1965 vanaf zondag 18 april t/m 12 mei. Gevlogen werd zo'n vijf keer per week, voornamelijk met de Douglas C-47A Dakota G-ALYF, zoals ook op zaterdag 8 mei. Zondag 9 mei verscheen C-47 Dakota G-AJHZ in de kleuren van South Coast Air Services op deze bollenvlucht. Deze Dakota werd door British Westpoint gehuurd van Trans World Leasing gedurende de periode 14 april t/m juni 1965 en bleef daarbij in de kleuren van de vorige gebruiker vliegen.

Een andere Dakota gebruiker tijdens het bollenseizoen van 1965 was Skyways Coach Air. Vanaf de grasbaan van Lympne werden in de weekends een dagretour gevlogen. Zaterdag 8 mei werd deze vlucht uitgevoerd door de C-47 Dakota G-AMWX, een dag later was het de G-AMSM. Buiten deze twee zou ook de G-AMWW worden ingezet.

Vanaf Manston werden dagcharters gevlogen door Air Ferry. Air Ferry vloog in opdracht van Lyon Tours en zette daarbij zowel de de Vickers Viking als DC-4 in. Het was het laatste jaar dat Air ferry met de Viking vloog. In het weekend van 8 en 9 mei brachten de Vikings G-AOCH en G-AHOW een bezoek aan Zestienhoven, verder werd ook de Viking G-AIVF nog ingezet. Voor de kortere afstand was de Viking voorzien van 42 stoelen. Daarnaast werd gevlogen met de DC-4'en G-ASOG, G-APYK en G-ASFY waarvan 'SFY en 'PYK dat weekend op het platform te bewonderen waren. Deze vieren waren daarbij voorzien van 84 stoelen.

Nieuwkomer in 1965 was Invicta Airways. In februari was deze maatschappij eveneens vanaf Manston van start gegaan met 2 ex British Eagle DC-4 G-ASPM en G-ASPN en twee Vickers Vikings G-AHOY en G-AHPL. Direct werd er een contract afgesloten met de reisorganisaties Blue Cars, Excelsior Travel en Lumb's Tours, een programma voor zowel bollenvluchten en zomerreizen welke dat jaar daarvoor nog door Air Ferry gevlogen werd. 

Het jaar 1965 was het laatste jaar dat de Vikings van Air Ferry te zien waren, een jaar later vloog de hier afgebeelde G-AHOW voor Invicta Airways.                                                                                                                                              (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)

Het eerste weekend van mei bracht de volgende bollenvluchten naar Rotterdam.

Zaterdag 8 mei 1965

G-AHCV was een van de vele Dakota's van Channel Airways welke de bollenbezoekers naar Rotterdam brachten.    ( Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1965)

Zondag 9 mei 1965

Dan-Air London maakte alleen in 1965 gebruik  van de Douglas C-54 Skymaster, twee toestellen werden dat jaar gehuurd van Trans World Leasing waaronder de hier afgebeelde G-ARXJ.                                                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven,  25 april)

Bron: Airnieuws archieven

Wim Zwakhals, maart 2011