Bollenvluchten 1967

Eind jaren zestig waren de hoogtijdagen van de bollenvluchten. Het bollenseizoen 1967 was het laatste jaar dat de Vickers Viking werd ingezet, de Douglas DC-3 Dakota bleef nog wel een regelmatige bezoeker. De Vickers Viscounts werden steeds talrijker en nieuw was de inzet van de Bristol Britannia. Samen met de DC-4'en, DC-6'en, C-4 Argonauten, Airspeed Ambassadors en HS-748'en weer het aanschouwen waard.  

Het jaar 1967 was het laatste jaar dat de Vickers Viking bij het vervoer werd ingezet. Invicta was de laatste gebruiker met o.a. de V.489 Viking 1A G-AHOW                                                                                                                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1967)

Invicta Airways vloog dat jaar het grootste bollenprogramma. Gevlogen werd in opdracht van Friendship Tours waarbij vooral de DC-4 Skymaster werd ingezet, welke hierbij voorzien werd van 84 stoelen. Ingezet werden hierbij de G-ASPM, G-ASPN, G-ASEN en G-ASZT. Daarnaast was Invicta de laatste gebruiker van de Vickers Viking met een vloot bestaande uit de Viking's G-AHOW, G-AHOY, G-AHPL, G-AIVF en G-AOCH. Het was het laatste jaar dat de Vickers Viking zou worden ingezet bij de bollenvluchten. Invicta zorgde voor de aftrap van het bollenseizoen op 23 maart met de Viking G-AHOY en vloog door tot zondag 22 mei. Naast dagvluchten was er ook de mogelijkheid tot het boeken van 3 of 4 daagse trips. Bij de dagtrips werd er naar gestreefd om altijd acht uur in Nederland te verblijven  (bezoek aan de bollenvelden en rondvaart door de grachten van Amsterdam), met een aankomst tussen 10 en 11.30 uur en vertrek tussen 18.00 en 19.30 uur 's avonds. Invicta vloog naast vanaf Manston eveneens vluchten vanaf Manchester, Glasgow, Cardiff, Coventry en Leeds. Met deze vluchten werd gestart vanaf 7 april waarbij de DC-4'en niet de gehele dag meer op het platform geparkeerd stonden maar waarbij meerdere vluchten per dag werden uitgevoerd en vlogen bv. het schema Manston - Rotterdam - Manchester - Rotterdam - Manston of Manston - Rotterdam  - Coventry - Rottedam- Manston.

Clarkson Holidays maakte weer gebruik van Channel Airways. Met Invicta Airways voerde Channel Airways de helft van de bollenvluchten uit. Dit jaar werd de nieuwe Vickers V.812 Viscount vloot volop ingezet op het programma hierbij werd gevlogen met de G-APPC, G-APPU, G-APZC, G-ATUE, G-AVHK, G-AVIW, G-AVJL en G-AVNJ. Ook de DC-4 G-ARYY was weer, maar nu voor het laatst, van de partij echter meer bescheiden dan andere jaren want het toestel werd maar zeven keer ingezet voor een retourtje Southend. Daarnaast werden de HS-748'en G-ATEI, G-ATEJ en G-ATEK op bescheiden schaal ingezet, alleen met dagvluchten vanaf Southend. Het programma van Channel Airways startte op 23 maart met de HS-748 G-ATEK en Viscount G-AVHK, beiden uit Southend, en liep door tot vrijdag 19 mei. Gestart werd vanaf Southend waarbij de Viscounts het traject vlogen Southend - Rotterdam - Cardiff - Rotterdam - Southend. In plaats van Cardiff werd zo ook gevlogen op Leeds, Manchester, Birmingham en Edinburgh. 

Aankomst G-ANBA  Bristol B-175 Britannia 102 van Britannia Airways. Op de achtergrond instappende passagiers bij een Invicta DC-4. In die tijd werden alle afstanden lopend naar de toestellen afgelegd.                                                                     (David Booster, Zestienhoven, april 1967)

Nieuwkomer bij de bollenvluchten was Britannia Airways. Als onderdeel van de Thomson Industrial Holding werden sinds 1965 met een vloot van BOAC afkomstige Bristol B-175 Britannia's vooral vakantievluchten naar het zuiden van Europa en Canarische Eilanden gevlogen. Nu werd de Britannia, uitgerust met 112 zitplaatsen, eveneens ingezet bij de bollenvluchten. Het was de B-175 Britannia G-ANBA welke op zondag 16 april als eerste vanuit Manchester op Rotterdam aankwam. Britannia Airways voerde in totaal 26 vluchten uit. Naast Manchester werd eveneens gevlogen vanaf Newcastle.

Een tweede Britannia gebruiker was Laker Airways. Laker kwam dat jaar maar een keer langs en werd ingeschakeld op 7 mei 1967 met de B-175 Britannia G-ANBN voor een retour London-Gatwick. Freddy Laker was een jaar eerder gestart met zijn eigen maatschapppij met twee van BOAC afkomstige B-175 Britannia's en dit bezoek was de eerste komst van Laker op Rotterdam.

British Midland startte op zaterdag 8 april met de C-4 Argonaut G-ALHY welke even elf uur vanaf East Midlands aankwam. De Argonauten welke dat jaar werden ingezet waren de G-ALHG, G-ALHS en G-ALHY. Naast East Midlands werd ook gevlogen vanaf Birmingham en Coventry. Daarnaast zette British Midland eveneens de DC-3 Dakota in met de G-AGJV, G-ANTD en G-APBC met dagvluchten vanaf Coventry en Birmingham. Het programma van British Midland zou tot 15 mei doorlopen.  

G-APBC DC-3 in de nieuwe kleuren van British Midland                                                                         (David Booster, Zestienhoven, april 1967)

Skyways Coach Air vloog een bollenprogramma vanuit Lymphe Airport. In 1966 werd op dit veld de grasbaan verhard waardoor het nu mogelijk was om ten allen tijden met de HS-748 vluchten vanaf dit veld uit te voeren. Naast Lymphe werden ook enkele vluchten uitgevoerd vanaf Lydd. Gevlogen werd met een combinatie van de HS-748 met 48 zitplaatsen en de DC-3 Dakota met 36 zitplaatsen. De HS-748'en welke daarbij werden ingezet waren de  G-ARMW, G-ARMX, G-ARRW en G-ASPL (totaal 39 vluchten), waarvan de G-ASPL nog voorzien was van de kleuren van zijn vorige gebruiker BKS en verder vier vluchten met de DC-3 Dakota's G-AMSM en G-AMWW.

British United voerde met zijn Dakota vloot nog enkele bezoeken uit. DC-3 G-AKNB werd tweemaal ingezet met een vlucht vanuit Liverpool op 12 april en 10 mei, de DC-3 G-ALPN op een enkele vlucht vanuit Manchester en Liverpool en de BUA Dakota G-AOBN met de Calibration Unit opschrften op een enkele vlucht op 9 mei van en naar London-Gatwick.

Air Ferry vloog, als volledige dochter van British United, een bescheiden programma met de DC-4 Skymasters G-APYK en G-ASFY (samen 15 vluchten), in de weekends ondersteund met de DC-6B's G-APNO en G-APNP (samen 9 vluchten). Gevlogen werd in de periode 23 maart t/m zondag 14 mei vanaf Manston en Cardiff.

Vanuit London-Gatwick werd Morton Air Services ingeschakeld. In de weekends werden dagvluchten gemaakt veelal uitgevoerd door de DC-3 Dakota G-AOUD. Van 10 t/m 12 mei werd de Dakota G-AMHJ voor een serie dagvluchten ingezet.

Autair was de vliegende tak van Clarkson Holidays. In 1967 nam Autair Luton als thuisbasis en het bollenprogramma gevlogen met de AS-57 Ambassadors G-ALZS, G-ALZV en G-ALZZ en werden dan ook van 4 april t/m 14 mei uitgevoerd vanaf dit veld. Daarnaast werd de HS-748 (G-ATMI en G-ATMJ) ingezet op vluchten vanaf Birmingham.

Dan-Air London vloog een uitgebreid programma met zijn vloot van AS-57 Ambassadors (G-ALZN, G-ALZO, G-ALZY, G-AMAE en G-AMAH). Gevlogen werd vanaf maandag 14 april t/m zondag 14 mei. Veelal dagcharters van en naar London-Gatwick, East Midlands, Manchester, Bristol, Exeter, Newcastle en Leeds. Eenmaal werd de DC-3 Dakota G-AMPP ingezet en wel op 16 april met een dagretour Bristol.

Cambrian kwam eenmalig langs op zondag 23 mei met een dagcharter uit Bristol. Ingezet werd de V.701 Viscount G-AMOO in het attractieve rood/witte kleurenschema van Cambrian. Het laatste jaar met volledige Cambrian opschriften, want eind van dat jaar zou Cambrian deel gaan uitmaken van de BAS (British Air Services) groep.

G-AMOO Vickers V.701 Viscount Cambrian                                                                       (Nico Terlouw, Zestienhoven, 24 april 1967)

Gekozen wordt voor een weergave van de bollen 1967 voor het weekend van zaterdag 22 en zondag 23 april 1967. De gegevens komen weer uit het spottersboek van David Booster. Om een indruk te geven wat er zo al tussen 09.00 uur en 11.00 uur binnen kwam, hierbij de ochtend van zaterdag 22 april 1967.

Binnenkomst van de G-ARMW HS-748 Skyways Coach Air met op de achtergrond een Viking en DC-4 van Invicta                 (Nico Terlouw, Zestienhoven, april 1967)

Dan hier de movements van het weekend.

Zaterdag 22 april 1967

Dan-Air London was een trouwe bezoeker tijdens de bollenvluchten met zijn vloot van AS-57 Ambassadors. Hier afgebeeld de G-AMAH tijdens een van zijn bezoeken.                                                                                                                  (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1967)

Zondag 23  april 1967

Een nieuw gezicht op Rotterdam tijdens de bollen was Laker Airways welk met de Bristol B-175 Britannia G-ANBN een bezoek aan Rotterdam bracht.                                                                                                                                                  (Nico Terlouw, Zestienhoven, 7 mei 1967)

bron: Archieven Airnieuws

Wim Zwakhals, maart 2015