De Engelse economie draait goed en de Engelsen hebben meer geld te besteden voor een of meerdere dagen bezoek aan de bollen in combinatie met een bezoek aan Amsterdam. Hat aantal vluchten blijft gelijk, zo'n 20 door de weeks en 30 in het weekend, echter gevlogen door grotere toestellen. Hierbij werden de toestellen veelal 2x per dag gevlogen, met aankomst tijden van de eerste golf van 10.00 tot 13.00 uur en de tweede golf van 16.00 tot 18.00 uur. De Vickers Viscount blijft hierbij de grootste bezoeker, gevolgd door de Bristol Britannia. Echter 1970 wordt zeker het jaar van de inzet van de DH-106 Comet en HS-121 Trident op de bollencharters. Het bollenseizoen startte dat jaar op vrijdag 27 maart en liep door tot zondag 24 mei.
G-APYD DeHavilland DH-106 Comet 4 Channel Airways in de landing op Rotterdam (Rotterdam, april 1970)
De grootste bollenbezoekersvervoerder was Channel Airways. Vrijwel de gehele Vickers V.812 Viscount vloot (G-ATUE, G-ATVR, G-AVHE, G-AVHK, G-AVIW en G-AVJL) werd hierbij ingezet. Op de eerste dag, 27 maart, waren het de Viscounts G-AVHE, 'VJL en "VIW welke vanaf Southend tussen een en half twee aankwamen en direct weer vertrokken om 's middags het gezelschap weer op te halen. Tijdens het seizoen zouden de Channel Airways Viscounts van een/twee tot wel 10 x daags te zien zijn. Naast vanaf Southend werd ook gevlogen van/naar London-Gatwick en met regelmaat naar Glasgow.
Channel Airways zette naast de Vickers Viscount meerdere type vliegtuigen in zoals de BAC 1-11's G-AWEJ en G-AWKJ, de HS-121 Tridents G-AVYB en G-AVYE met in totaal 13 vluchten vanaf Stansted (de enige keer dat de Tridents van Channel Airways Rotterdam zouden bezoeken). Daarnaast de nieuw aangeschafte DH-106 Comet vloot welke kort hiervoor van Olympic werd overgenomen. De G-APYD (ex SX-DAL), G-APYC (ex SX-DAK) en G-ARDI (ex SX-DAO) welke nog voorzien van Olympic kleuren, waarbij de staart blauw werd geschilderd en met zwarte letters Channel Airways op de romp werd aangebracht. De eerste Channel Airways DH-106 Comet voorzien van 116 stoelen, verscheen op 14 april en waren daarna vrijwel een of twee keer per dag te zien. De Comets werden ingezet op vluchten vanaf Stansted en Glasgow.
Een tweede gebruiker van de DH-106 Comet was Dan-Air London welke dat jaar bij de bollenvluchten werd ingezet. Dan-Air London startte wat later met de eerste bollenvlucht op 9 april met de DH-106 Comet G-APDK vanuit Newcastle. Daarna werden ook de Comets G-APDL en G-APDM ingezet op enkele vluchten per week, veelal dagvluchten waarbij het toestel de gehele dag op het platform geparkeerd bleef staan. Naast de vluchten met de Comet, tweemaal de inzet van AS-57 Ambassador G-ALZO en G-AMAH op 25 april en 12 mei van en naar London-Gatwick. De laatste keer dat de AS-57 Ambassador tijdens de bollenvluchten werden ingezet. En een aantal vluchten met de BAC 1-11's G-AXCK en G-AXCP vanaf Luton. Dan-Air sloot het bollenprogramma af op 22 mei.
G-APDM DH-106 Comet Dan-Air London (Wim Zwakhals, Rotterdam, 14 mei 1970)
Een verrasende derde DH-106 Comet gebruiker was BEA Airtours, welke tweemaal werd ingezet. Waarschijnlijk als invaller voor een gestrande vlucht gezien de tijden van het bezoek van DH-106 Comet G-ARJN op zaterdag 2 mei, binnenkomend vanuit Gatwick om 17.20 uur en vertrekkend om 19.09 uur. Gevolgd door een tweede bezoek met Comet G-APMC op 5 mei om half twaalf 's avonds binnenkomend en 12.07 uur te vertrekken, wederom van en naar London-Gatwick.
Britannia Airways zette voor de laatste maal de Bristol B-175 Britannia in bij de bollenvluchten. Gevlogen werd vanaf Manchester, Luton en Blackpool. Hierbij werden ingezet de Britannia's G-ANBE , G-ANBJ, G-ANBL en G-ANBO. Britannia G-ANBL startte het seizoen op zaterdag 28 maart en sloot het tevens af op 13 mei. Alle Britannia's zouden aan het eind van het seizoen buiten gebruik worden gesteld. De vervanger, de Boeing 737 series 200, werd al een aantal keer ingezet tijdens de vluchten en wel met de G-AVRM en G-AWSY.
Ook Caledonian ging in 1970 over naar de jets en wel de BAC 1-11. Ook hier was het het laatste jaar dat de Bristol B-175 Britannia werd ingezet met vluchten vanaf London-Gatwick. Ingezet werden in de periode 27 maart tot en met zondag 10 mei de B-175 Britannia's G-ATMA, G-AOVJ en G-ATNZ en de BAC 1-11's G-AWWX en G-AXYD.
Donaldson werd een keer ingezet en wel met de B-175 Britannia G-AOVC op 3 mei met een dagretour London-Gatwick.
Op het gebied van de Vickers Viscounts werd BKS, als onderdeel van British Air Services, ingezet op de bollenvluchten. Op de eerste dag 27 maart landde de Vickers Viscount serie 800 G-APEX met bezoekers vanuit London-Heathrow. Tot en met 21 mei werden de V.800 Viscounts G-AOYL, G-AOYO, G-AOYJ, G-AOYR, G-APEX en G-APEY ingezet op dagvluchten vanaf London-Heathrow, London-Gatwick, Coventry en een enkele maal Leeds. Deze vluchten vonden vooral in het weekend plaats met een enkele vlucht op maandag en vrijdag. Het was het laatste jaar van BKS op Rotterdam, op 1 november werd de naam gewijzigd in Northeast.
Aantal Vickers Viscount en Bristol Britannia geparkeerd voor het oude restaurant met vooraan de G-AVJB van British Midland. Rechts de toegangspoort voor de rondvluchten. (Wim Zwakhals, Rotterdam, 25 april 1970)
British Midland Airways zette naast de Viscounts G-ASED, G-APND, G-APNE en G-AVJB, welke het grootst deel van de vluchten zouden uitvoeren, eveneens de BAC 1-11's G-AXLL, G-AXLM en G-AXLN in. Het was de BAC 1-11 G-AXLM welke het seizoen voor BMA opende op zaterdag 28 maart komende vanaf Birmingham met vertrek naar East Midlands. De eerste Viscount volgde een paar dagen later op dinsdag 31 maart met de G-AVJB ,met een retourtje Birmingham. De Viscounts vlogen bijna dagelijks dagvluchten vanaf Birmingham en East Midlands waarbij de toestellen de gehele dag op het platform geparkeerd stonden. De BAC 1-11's werden eveneens een enkele keer op deze trajecten ingezet. Het BMA programma liep door tot dinsdag 12 mei.
Cambrian was de laatste gebruiker welke vloog met de series 700 Viscount en startte op 11 april met de Viscount G-AMOE. Er werd bijna dagelijks gevlogen van/naar Coventry waarbij de Viscount op het platform geparkeerd stond. Dit tot 11 mei waarbij in de laatste dagen de Viscounts G-AMOH en G-AMOJ werden ingezet. Naast Coventry werd Viscount G-AMOC op zaterdag 25 april ingezet op een dagretour Bristol.
G-AXMG BAC 1-11 srs 518 van Court Line in het groene kleurenschema (archief Frank de Koster, Rotterdam, april 1970)
Court Line was de nieuwkomer op de bollenvluchten. De verandering van de naam van Autair International met gelijk een nieuw kleurenschema. Vijf BAC 1-11 series 518 waarvan de G-AXMF, G-AXMI en G-AXML in een roze kleurenschema en G-AXMJ en G-AXMG in een groen kleurenschema. Gevlogen werd vanuit thuisbasis Luton. Op 9 april de eerste vlucht met de G-AXMJ gevolgd door een bescheiden programma van meerdaagse vluchten, waarbij ook op Schiphol werd gevlogen. De BAC 1-11's van Court waren hierbij 1 tot 2 maal per week te zien, voor het laatst op 11 mei.
Ook BUA werd tijdens de bollen ingezet en wel met de BAC 1-11's G-ASJF, G-ASJG en G-AWYT welke een bescheiden aantal vluchten uitvoerden vanaf London-Gatwick.
Ook de naam Skyways Coach Air was dat jaar voor het laatst te zien op Rotterdam. Er werd ook hier een bescheiden bollenprogramma gevlogen met de Avro 748's. Gevlogen werd op zaterdag en woensdag. Gestart werd op zaterdag 18 april met de G-ARRW vanaf Southend, gevolgd door een vlucht op woensdag met de G-ARRW vanaf Ashford. Daarna werden de vluchten uitgevoerd door de G-ARRW en G-ARMW met een laatste vlucht op 2 mei.
Tot slot weer een weergave van een weekend tijdens de bollenperiode. Ditmaal het weekend van zaterdag 9 en zondag 10 mei 1970.
Zaterdag 9 mei 1970
Vickers V.806 Viscount G-AOYL van Cambrian met British Air Services opschriften. (David Booster, Rotterdam, mei 1970)
Zondag 10 mei 1970
De Bristol B-175 Britannia's van Britannia Airways, zoals de G-ANBL, werden voor het laatst ingezet bij de bollen. (Wim Zwakhals, Rotterdam, april 1970)
bron: archief Airnieuws
Wim Zwakhals, april 2024