Derby Airways

Lijndienst

Op 2 juni 1961 opende Derby Airways een lijndienst op Rotterdam. Deze dienst werd alleen in de zomermaanden gevlogen en wel een keer per week. Onderstaande time-table uit 1963 toont dat de vlucht DR251 Derby - Birmingham - Oostende op maandag werd doorgetrokken naar Rotterdam. De lijndienst werd gevlogen door de Douglas DC-3 Dakota en na aankomst op Rotterdam om 12.40 uur werd om 15.00 uur weer vertrokken richting Oostende. De dienst werd een paar jaar gevlogen en werd in september 1964 beeindigd, gelijktijdig met het bekend maken dat de naam Derby Airways werd veranderd in British Midland Airways.

Derby- Birmingham- Oostende - Rotterdam

vanaf 2/6/1961 t/m 9/1964

Derby Airways


Douglas DC-3 Dakota

G-AGJV, G-AKJH, G-AMSX, G-ANTD, G-AOFZ, G-AOGZ, G-APBC

G-APBC DC-3 Dakota Derby Airways                                                                                                         (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1963)

(bron time-table images.com)

De geschiedenis van Derby Airways gaat terug naar februari 1948 met de oprichting van Derby Aviation. Gestart werd met een Miles M.57 Aerovan G-AJZN en de DH-89A Dragon Rapide G-AIDK, welke beiden in juni 1948 werden overgenomen van Kenning Aviation, met het uitvoeren van passagiers en vrachtcharters. Thuisbasis werd het vliegveld Burnaston nabij Derby in het hart van de Midlands. Een jaar later werd de vloot uitgebreid met de DH-89A Dragon Rapide G-AKOV afkomstig van Inter-City Air Services. De activiteiten op Burnaston werden uitgevoerd in nauwe samenwerking met Wolverhampton Aviation. In juni 1951 werd de Miles M.57 Aerovan verkocht en in de jaren daarna werd de DH-89A vloot verder uitgebreid in maart 1953 met de komst van de G-AEAL afkomstig van Hunting Aerosurveys.

In juli 1953 werd gestart met het uitvoeren van de eerste lijndienst van Derby, via Wolverhampton naar Jersey welke alleen in de zomermaanden werd gevlogen. Deze lijndienst werd een succes waarop een jaar later de lijndiensten werden uitgebreid met vluchten van Birmingham en Nottingham naar Jersey en de vloot werd uitgebreid met een vierde DH-89A Dragon Rapide, de G-AIUL afkomstig van Keele Street Pottery.

In 1954 verdween de naam Wolverhampton en werden alle diensten uitgevoerd onder de naam Derby Aviation en in april 1955 werd de eerste DC-3 Dakota aangeschaft, de G-ANTD (c/n 14969/26414) afkomstig van CE Harper Aircraft Comp., welke op 1 mei 1955 werd ingezet op de lijndienst Derby/Burnaston en Birmingham naar Jersey. Met de aanschaf van de Dakota werd een deel van de DH-89A vloot verkocht en wel de G-AIUK en G-AKOV welke in februari 1955 werden overgedragen aan Air Kenya als de VP-KND resp VP-KNC. De lijndienst tussen Wolverhampton en Nottingham naar Jersey werd nog wel door de DH-89A gevlogen en daarnaast werd het lijnnennet uitgebreid met een lijndienst tussen Derby/Burnaston naar Oostende.  

Derby Avation was een van de weinige maatschappijen welke gebruik maakte van de Miles M.60 Marathon. Deze 14-zitter werd direct na de oorlog ontworpen door Miles Aircraft. Vier motoren werden in die tijd als volledig veilig beschouwd en daarom werd de Marathon ook voorzien van vier deHavilland Gipsy Queen motoren, dezelfde motoren als bij de DH-114 Heron. Met het vrijkomen van de eerste exemplaren op de tweedehands markt kocht Derby Aviation in 1956 twee toestellen aan afkomstig van West African Airways, de VR-NAN (werd G-AMGW) en VR-NAR (werd G-AMHR). Deze toestellen werden op Cranfield compleet gestript en voorzien van een moderner 18 zits uitvoering. Vanaf voorjaar 1956 werden deze toestellen ingezet op de lijndiensten van Derby, Birmingham en Nottingham naar Jersey en Oostende en de nieuw gestarte diensten van Derby naar Glasgow en Isle of Man.
In maart 1956 werd daarbij de vloot verder uitgebreid met een tweede DC-3 Dakota, de G-AOGZ (c/n 16543/35282) de voormalige KN628 van de RAF en in juli 1958 werd een derde Miles M.60 Marathon aangekocht en wel de XA265 van de RAF welke werd ingeschreven als de G-AMEW.

G-AIPA Avro 652 Anson 1A met Canadian Aero Service, met "operated by Derby Aviation Ltd." opschriften               (archief Wim Zwakhals)

Eind julli 1955 werd door Derby Aviation van de Royal Air Force de Avro 652 Anson Mk.1 N4877 aangekocht. Het toestel werd ingeschrevan als de G-AMDA en in augustus 1955 overgevlogen van Kemble naar Burnaston. Hier werd het toestel gereed gemaakt voor magnetisch onderzoek. Dit was een grote opdracht van de Nuttland Foundation waarbij geheel midden Engeland, een gebied van 11.000 x 11.000 miles werd onderzocht. Door middel van magnetische survey werden daarbij mineralen in de bodem in kaart gebracht. Deze opdracht werd uitgevoerd in samenwerking met Canadian Aero Services welke de survey uitrusting en het meetwerk verzorgde en Derby Aviation welke zorg draagde voor vliegtuig en vlieguren. Dit was een opdracht welke tot in begin 1961 zou doorlopen. Naast de genoemde Avro Anson G-AMRA werd in februari 1958 een tweede Avro 652 Anson Mk.1 voor deze werkzaamheden aangeschaft, de G-AIPA aangekocht van Federated Air Transport.  

In maart 1958 werd een derde DC-3 Dakota aan de vloot toegevoegd, de G-APBC (c/n 15676/27121) afkomstig van Transair en die zomer werd met de Dakota vloot gestart met het uitvoeren van vakantievluchten vanaf verschillende vliegvelden in de Midlands naar bestemmingen in Frankrijk, Italië, Spanje (Majorca), Oostenrijk en Zwitserland. Deze vakantiecharters namen daarop een enorme vlucht en eind 1958 werd de DC-3 Dakota vloot verder versterkt met de aanschaf van de G-AMSW (c/n 16171/32919) en G-AMSX (c/n 16448/33196) van Cambrian Airways

Op 12 maart 1959 werd de naam van de maatschappij van Derby Aviation gewijzigd in Derby Airways. In mei werd het lijnennet verder uitgebreid met de dienst van Staverton naar Jersey en Guernsey welke alleen in de zomermaanden gevlogen werden door de Miles Marathons. Het lijnennet bestond nu uit diensten tussen Birmingham, Cambridge, Derby, Glasgow, Guernsey, Jersey, Luton, Oxford en Oostende.
In 1960 werden de drie Miles M.60 Marathons uit dienst genomen. Op 26 september 1960 werd de laatste vlucht uitgevoerd door de G-AMEW op de dienst Derby - Dublin - Derby - Luton - Derby.
1960 was ook het jaar dat de Avro Anson G-AIPA in april 1960 buiten gebruik werd gesteld en op Burnaston werd achter gelaten, waarna het toestel in begin zestiger jaren werd gesloopt. Avro Anson G-AMDA vloog door tot begin 1961 waarna het toestel werd ingezet bij de London school of Flying op Elstree voor de opleiding van piloten, totdat het CofA verliep in december 1961. Op 31 augustus 1963 werd het toestel onder een speciale permit overgevlogen naar het Skyfame Ltd op Staverton. Hier werd het toestel voorzien van RAF kleuren met code VX-F en maakt sinds die tijd deel uit van verschillende museum collecties.

Met het uit dienst nemen van de Miles Marathon werd de Dakota vloot verder versterkt met de aanschaf van de G-AOFZ (c/n 9131) ex VP-YON van Hunting Clan Airways in februari 1960, de G-AGJV (c/n 12195) welke in december 1960 werd aangekocht van BEA en in april 1961 met de komst van de G-AKJH (c/n 13164) eveneens afkomstig van BEA. Het lijnnennet werd verder uitgebreid met het doortrekken van de Derby- Birmingham - Oostende dienst op maandag naar Rotterdam en de nieuwe dienst Cardiff - Bristol - Oostende welke op vrijdag en zaterdag werd doorgetrokken naar Amsterdam.
Op 7 oktober 1961 kreeg Derby Airways wel te maken met een eerste ernstige luchtvaart ongeval, DC-3 Dakota G-AMSW vertrokken vanaf Gatwick met 30 passagiers met bestemming Perpignan vloog 's nachts bij de nadering van het veld op een hoogte van 7500 feet tegen de berg Mt. Canigou waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.

Het vakantie programma draaide in 1961 op volle toeren met een uitbreiding van vluchten vanaf Cardiff en Bristol naat Palma. Om het programma verder op te kunnen voeren werden in oktober 1961 drie Canadair C-4 Argonauten aangekocht van Overseas Aviation, de G-ALHG (c/n 153), G-ALHS (c/n 164) en G-ALHY (c/n 170). Deze DC-4 met drukkabine en voorzien van vier Rolls Royce Merlins werd uitgerust als 75 zitter en was geschikt voor het grotere bereik waarop in de winter van 1961/1962 het toestel direct werd ingezet op vluchten naar Tenerife, een van de Canarische Eilanden. Met de introductie van de C-4 Argonaut werd ook een nieuw kleurenschema geïntroduceerd.

G-ALHG Canadair C-4 Argonaur in de nieuwe kleuren van Derby Airways op Rotterdam.             (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1962)

De Canadair C-4 Argonaut werd vanaf 1962 volop ingezet naar het zuiden van Europa. De zeven stuks sterke Dakota vloot werd naast de chartervluchten ingezet op een sterk uitbreidend lijndiensten net. Zo werd 3x per week gestart met een lijndienst van Cardiff, Bristol naar Barcelona en Palma en 2x per week van Manchester en Birmingham naar Barcelona en Palma en werd de nieuwe dienst Derby- Birmingham - Newcastle en Carlisle - Gatwick -Belfast geopend.

Op 30 juli 1964 werd bekend gemaakt dat Derby Airways de naam zal wijzigen in British Midland Airways, een naamsverandering welke op 1 oktober 1964 zou ingaan. Deze naamsverandering was gekoppeld aan het vertrek vanaf de thuisbasis Derby -Burnaston airfield naar het nieuw te openen (begin 1965) vliegveld East Midlands nabij Castle Donington. De zeven Dakota's en drie C-4 Argonauten werden in de winter van 1964/1965 voorzien van nieuwe opschriften en ook de in 1964 bestelde Handley Page Heralds zouden in de nieuwe kleuren van British Midland worden afgeleverd.   


Derby Aviation/Airways op Rotterdam

Derby Aviation was een reguliere bezoeker vanaf de opening van vliegveld Zestienhoven in oktober 1956. Nog onder de naam Derby Aviation voerden in 1957 de DC-3 Dakota's G-AOGZ en G-ANTD vluchten uit naar Rotterdam. Op 27 april 1957 daarbij het enige bezoek van een Miles M.60 Marathon aan Zestienhoven en wel de G-AMGW die een charter uitvoerde. Onder de naam Derby Airways werden in 1960 vluchten met de DC-3 Dakota's G-AMSW, G-AMSX, G-AOFZ, G-AOGZ, G-APBC en G-ANTD uitgevoerd. Na het starten van de lijndienst in juni 1961 werden er naast de lijndienst charters uitgevoerd met de DC-3's G-AKJH en G-AGJV. In 1962 was Derby Airways samen met Flying Enterprise de eerste bezoekers aan Rotterdam met de de C-4 Argonaut waarbij de G-ALHS en G-ALHG tijdens enkele bollenvluchten werden ingezet. In 1963 zouden daarbij alle drie de C-4 Argonauten G-ALHS, G-ALHG en G-ALHY te zien met een enkele DC-3 charter. In 1964 voerden op 4 januári de DC-3 Dakota's G-AGJV en G-AKJH een charter uit. In april mei werd weer gevlogen in de bollentijf met de DC-3 Dakota's G-AGJV, G-AKJH, G-AOFZ, G-AOGZ en G-APBC en vanaf 23 april de C-4 Argonaut G-ALHS.

Derby Airways - vlootlijst



G-AOFZ DC-3 Dakota Derby Airways                                                                                                                               (Nico Terlouw, 1963)

bron: British Independent Airlines, Airnieuws archieven


Wim Zwakhals, april 2013