Fairline Sweden

Tor Air's Managing Director Thure Hultman zag het faillissement van zijn maatschappij met lede ogen aan en startte onmiddellijk een nieuwe maatschappij met de naam Fairline AB. Hierbij werden de drie Curtiss C-46A Commando's SE-CFA, SE-CFD en SE-CFE in november 1966 uit het faillissement van Tor Air overgenomen.

Fraaie opname van Fairline Swedens Curtiss C-46A Commando SE-CFA na aankomst op Rotterdam.                               (Nico Terlouw, Rotterdam, 25 februari 1967)

De Curtiss C-46A Commando SE-CFA werd na de overdracht in oktober 1966 direct voorzien van een nieuw kleurenschema, oranje band over de romp, blauwe staart met daarin in wit de tekst "f Sweden" en de maatschappij naam Fairline aangebracht in witte letters op een blauw blok op de romp. Dit toestel rolde op 21 oktober 1966 op de nieuwe thuisbasis Malmo-Bulltofta uit de hangaar. Op 30 november 1966 ontving Fairline zijn operating certificaat en direct werd het toestel ingezet op de vrachtdienst Malmo - Southend - Amsterdam - Malmo, de oude vrachtdienst van Tor Air, welke na het faillissement door Transair werd gevlogen. De tweede C-46A Commando in de kleuren van Fairline werd de SE-CFD welke in de eerste week van 1967 op de dienst werd ingezet. De derde C-46A Commando uit het faillissement van Tor Air, de SE-CFE,  werd niet in gebruik genomen en al snel, 15 februari 1967, verkocht aan de handelsfirma Eurosa AB welke het enkele maanden later verkocht aan R.Tluszcz in Kinshasa in Congo. Als 9Q-CZG vertrok het toestel op 14 juli 1967 vanaf Malmo op aflevering naar zijn nieuwe gebruiker Coge Air. Naast de genoemde lijndienst vloog Fairline charters vanaf Goteborg, Malmo en Stockholm. Veel vracht werd gevlogen naar Dusseldorf en Hamburg. Maar Fairline Sweden werd ook de laatste C-46 Commando gebruiker binnen Europa welke passagiers vloog. Op 26 maart 1967 vloog een van de Commando's met passagiers de charter Malmo - Dusseldorf - Parijs -Malmo, een dag later gevolgd door een passagiers charter naar Palma, gevolgd op de terugreis door een tussenstop op Bazel.

Op 28 maart 1967 voerde de C-46A SE-CFD de lijndienst Malmo - Southend - Schiphol - Malmo uit. Na de landing op Malmo werden alle activiteiten van Fairline gestaakt. De maatschappij werd op 3 april 1967, na nog geen vier maanden, failliet verklaard.

De lijndienst op Southend werd op 1 april 1967 overgenomen door de C-46 Commando's van Fred Olsen en de beide Fairline C-46 Commando's stonden enige maanden, ontdaan van de maatschappij naam, op Malmo voordat beide toestellen werden verkocht aan Antstalt Wigmo een bedrijf in Congo. De C-46A SE-CFA werd op 23 januari 1968 afgeleverd als de 9Q-CRP, gevolgd door de SE-CFA op 19 juni 1968 als de 9Q-CWN.

SE-CFD C-46 Fairline Sweden tijdens de reguliere vrachtdienst op Schiphol                                                             (Nico Terlouw, Schiphol, maart 1967)

Fairline Sweden op Zestienhoven

In de korte periode van bestaan heeft Fairline AB tweemaal Rotterdam aangedaan. De eerste vlucht was op zaterdag 25 februari 1967 waarbij de Curtiss C-46A Commando SE-CFA om 12.48 uur vanuit Malmo aankwam en na enkele uren om 14.26 uur weer naar zijn thuisbasis vertrok. Enkele dagen later, op donderdag 2 maart 1967, kwam deze C-46A SE-CFA voor de tweede maal langs. Eveneens een retour Malmo, 18.25 uur in en 19.59 uur uit.   


Fairline Sweden vlootlijst

Nog voorzien van de kleuren van Fairline wacht de C-46D 9Q-CWN, de ex SE-CFA , op de afleveringsvlucht naar zijn nieuwe gebuiker in de Congo (archief Nico Terlouw, Malmo. juni 1968)


bronnen:  archief Airnieuws, Propliner

Wim Zwakhals,  augustus 2017