Grumman Trader

Op een civiele luchthaven, maar met een grote haven, brachten verschillende militaire types een bezoek aan de luchthaven. Een van de leukste was de Grumman C-1 Trader

146035 Grumman C-1A Trader US Navy / Midway is een van de Traders welke voorzien werd van vierkante ramen in de romp.                                                                                                                                                                                                          (archief Wim Zwakhals, Atsugi, augustus 1974)

De Grumman S-2 Tracker werd vanaf de thuisbasis of vanaf vliegkampschepen ingezet voor de onderzeebootbestrijding. De Fleet Logisctis Air  Wings binnen de US.Navy maakten daarbij gebruik van de Grumman Avengers om de logistiek tussen schepen en velden te verzorgen. De hiervoor gangbare term is tot op heden nog steeds niet veranderd, het Carrier Onboard Delivery (COD). De Grumman Avenger raakte in de jaren vijftig verouderd. Als vervanger voor de Grumman Avenger werd in begin van 1954 de Grumman TF-1 Trader ontwikkeld. Hierbij werd het ontwerp van de Grumman S-2 Tracker gebruikt. Echer het werd een geheel nieuwe romp, breder en dieper. Deze romp kon voorzien worden van negen zitplaatsen waarbij de achterkant van de stoelen naar de cockpit werden geplaatst. Hierbij kon snel gewisseld worden naar een vracht variant. Hiervoor werd een kooi ontwikkeld welke bestand was tegen de abnormale druk op de vracht tijdens de deklandingen. De Grumman TF-1 Trader was drie meter korter dan de S-2F Tracker, maar had een groter staartvlak en een groter spanwijdte. Het eerste prototype maakte op 19 januari 1955 zijn eerste vlucht. In totaal werden er 87 stuks aan de US.Navy geleverd waarvan vier exemplaren werden aangepast als TF-1Q. Afgeleverd werden de serials 136748 - 136792 (45 stuks) en 146016 - 146057 (42 stuks). Om het voor de passagiers geriefelijker te maken werden in een aantal TF-1 Traders een toegangsdeur en ramen in de romp aangebracht. Zowel kleine ronde raampjes als grotere vierkante ramen. De motoren waren hetzelfde als bij de S-2 Tracker, twee Wright R-1820 Cyclone 9 cilinder zuiger motoren van 1525 pk elk. Naast de COD taken werd het toestel ingezet als meermotorig trainingstoestel voor vooral het uitvoeren van deklandingen. De TF-1 Trader aanduiding werd in 1962 gewijzigd in C-1 Trader en was voorzien van een automatische piloot en was daarbij geschikt voor het vliegen in ieder weertype. De Grumman C-1 Trader werd op 30 september 1988, na een diensttijd van 30 jaar, door de US.Navy uit dienst genomen.

De US.NAVY  C-1 Trader 146046/ RG werd voorzien van een deur en kleine ronde raampjes.                                             (archief Wim Zwakhals)

Naast de US.Navy maakten ook de Royal Canadian Navy en de Australian Navy in de zestiger jaren gebruik van vliegkampschepen. Voor de COD taken werden geen Grumman C-1 Traders besteld, maar werd gekozen om een Grumman S-2 Tracker om te bouwen. In Canada werden twee CS-2F Trackers in 1964 gestript van alle bewapening en ASW elektronica en verbouwd tot transportkist. Deze toestellen s/n 1534 en 1540 werden daarbij aangeduid als CS-2F COD. 

De Grumman CS-2F COD van de Royal Canadian Navy op Rotterdam.                              (archief Frank de Koster, Rotterdam, september 1969)

Technische gegevens Grumman C-1 Trader

Grumman Trader op Rotterdam

In 1969 het eerste bezoek van een Grumman C-1 Trader aan Rotterdam. Het Canadese vliegkampschip HMCS Bonaventura bezocht Europa en was daarbij gebaseerd op de Noordzee met een bezoek aan enkele Engelse havens. De Grumman COD aan boord was s/n 1540 een tot COD verbouwde CS-2F van de Royal Canadian Navy. Deze CS-2F COD bracht in drie weken enkele bezoeken aan de luchthaven. Op 21 september 1969 kwam het toestel uit Exeter en vertrok na een night-stop om 07.42 uur naar Bristol, kwam 's avonds 18.30 uur weer binnen vanuit London-Gatwick en vertrok de volgende dag weer naar Bristol. Een dag later, op 25 september, kwam het toestel uit Coldross en vertrok de 27ste naar London-Gatwick. Kwam een dag later binnen vanuit Oslo en vertrok de volgende dag naar London-Gatwick. Was op 16 oktober 1969 voor het laatst te zien met een retourtje Lee-on-Solent.  

Twee dagen eerder, op 14 oktober 1969, landde  de US.Navy Grumman C-1 Trader 136778 op Rotterdam, vertrokken vanaf de USS Yorktown. Rotterdam was een van de havens welke in 1969 door de USS Yorktown bezocht werd. In aanloop van dit bezoek bracht de C-1 Trader een bezoek aan Rotterdam om diezelfde dag nog naar Mildenhall te vertrekken.

US Navy Grumman C-1 Trader  136753 /JM44 US Navy toont duidelijk de COD, de functie van het toestel.                                                                                                                                                                                                          (David Booster, Rotterdam, 30 augustus 1983)

Deze Grumman C-1 Trader 136753 van de US.Navy kwam enkele jaren later, op 30 augustus 1983 op Rotterdam langs. Deze Trader kwam vanaf Valkenburg, tankte en vloog vervolgens door naar Nice. Volgens de vliegers was op Valkenburg geen Avgas 100/130 meer verkrijgbaar zodat naar Rotterdam werd uitgeweken.

Dit werd snel doorgegeven en enkele dagen later, op 1 september 1983, landde de 146034/JM43 C-1 Trader, vanuit Marseille op weg naar Valkenburg, om te tanken. 

146034 /JM43  Grumman C-1 Trader US Navy                                                                             (archief Frank de Koster,Rotterdam, 1 september 1983)

bron: Airnieuws archieven, Air Britain, Putnam US Navy aircraft.

 

Wim Zwakhals, maart 2022