Havenstaking 1979

Een derde grote staking binnen tien jaren. De vakbonden in Engeland lieten hun macht zien. Dit leidde wederom weer tot een luchtbrug naar o.a. Rotterdam met de laatste propliners, een aantal turbopropkisten en de eerste vracht jets welke werden ingezet. 

G-ASDC  ATL-98 Carvair in de laatste BAF kleuren                                                    (Wim Zwakhals, Rotterdam,  januari 1979)

De inflatie liep sterk op in het eind jaren zeventig in Engeland. De vakbonden wilden compensatie door sterke loonsverhogingen maar kregen hun zin niet. Tijd voor actie vanuit de vakbonden met als eerste in begin januari 1979 een staking van de spoorwegen met daarbij dreiging om het land plat te leggen. En zo werd 22 januari uitgeroepen tot "Day of Action" Niet minder dan 1,5 miljoen werknemers uit de publieke sector legden het werk neer. Er kwamen massa demonstraties in o.a London, Cardiff, Edinburgh en Belfast. Scholen en havens moesten sluiten door gebrek aan werkers.

De staking werd beeindigd op 14 februari na een toezegging van een loonsverhoging van 11%.

De bedrijven zagen deze staking aankomen en vanaf 8 janauri werd al gewerkt om de vervoersstromen om te leggen. Schepen liepen geen Britse havens meer binnen maar werden doorgestuurd naar Rotterdam. Het grootste werk bestond oook nu weer uit het overvliegen van sigaretten bestemd voor het Midden-Oosten. Maar ook andere vracht zoals stukgoed en vaten chemicalien werden overgevlogen. Opvallend was echter dat dit soort vluchten reeds na enkele dagen werden gestopt, terwijl de sigaretten de hele maand januari en nog in februari doorgingen.

In januari 1979 speelde het slechte weer danig partner, vele vluchten liepen hierdoor vertraging op, zodat vastgestelde schema's niet uitgevoerd konden worden.  

 

British Air Ferries

G-BEYG HPR-7 Herald   British Air Ferries Cargo                                                                           (David Booster. Rotterdam,  januari 1979)

British Air Ferries voerde bij deze havenstaking de boventon. Op 8 januari werden de eerste vluchten uitgevoerd door ATL-98 Carvair G-ASDC en Herald G-BEYG, beiden in de vrachtuitvoering en met BAF Cargo opschriften. Gevlogen werd vanaf Southend als start van de sigaretten luchtbrug. British Air Ferries had nog maar een Carvair in gebruik, de vrachtmachine G-ASDC voorzien van BAF Cargo opschriften. De andere twee Carvairs waren een maand daarvoor uit dienst genomen en alle drie te koop aangeboden. In de periode 8 januari t/m 16 januari vloog de Carvair G-ASDC 13 vluchten tussen Southend en Rotterdam. Enkele maanden later vertrok deze Carvair naar Falcon Airways als N80FA. De tweede kist voorzien van BAF Cargo opschriften was de HPR-7 Herald G-BEYG. Deze voormalige Herald van de Malaysische Luchtmacht was anderhalf jaar daarvoor overgenomen en direct ingezet als vrachtmachine. Het schema was om 3x per dag een vlucht vanaf Southend naar Rotterdam uit te voeren. Door slecht weer en vertraging bij de afhandeling zou dit niet lukken. In de periode 8 januari t/m 16 januari werd deze Herald 16 keer ingezet. Naast de Herald G-BEYG werden enkele vluchten uitgevoerd door de Heralds G-BDFE (5x), G-APWA (2x) en G-BEYD (2x).

Op 17 januari 1979 schakelde British Air Ferries over van sigaretten vluchten op de hulpvluchten van Ford om de benodigde auto onderdelen vanuit Europa naar de Ford fabrieken te brengen.  

Iscargo Iceland

De DC-6A TF-IUB van Iscargo Iceland werd direct ingehuurd door BAF als ondersteuning bij de sigaretten luchtbrug vanuit Southend. Op 10 januari verscheen de TF-IUB direct 2 keer en zou daarna met regelmaat te zien zijn. In totaal werden er in de periode 10 januari t/m 5 februari 29 vluchten uitgevoerd.

TF-IUB  DC-6A  Iscargo Iceland was in die tijd veel te zien op Rotterdam                             (Wim Zwakhals, Rotterdam, 20 november 1978) 

Transavia Holland

Ter vervanging van de Heralds en Carvair werd vanaf 18 januari de Boeing B 737-2K2C PH-TVC van Transavia ingezet. Deze Transavia B-737 was voorzien van een grote vrachtdeur. Ontdaan van stoelen en omgebouwd tot vracht 737 werd deze B-737 optimaal ingezet met 2 of 3 vluchten per dag, eenmaal zelfs 4 vluchten. In de periode 18 t/m 30 janauari en voor het laatst op 5 februari werden in totaal 18 vluchten uitgevoerd.

PH-TVC Boeing 737-2KT2C ingezet tijdens de havenstaking                         (Wim Zwakhals, Rotterdam, 5 februari 1979)

Tradewinds

Tradewinds was bezig met de vervanging van de Canadair CL-44 door de Boeing B-707. Begin 1979 waren er nog twee CL-44's in dienst, welke beiden werden ingezet bij de havenstaking. De CL-44 G-AWGS direct vanaf de start met een eerste bezoek op 9 januari, gevolgd door bezoeken op de 10, 11, 12 (2x) en 13 januari. De tweede machine G-AWDK voor het eerst op 13 januari met daarna nog bezoeken op 15 en 17 januari. Dit waren vluchten met stukgoed en chemicalien.

G-AWDL  Canadair CL-44D  Tradewinds                                                                                  (David Booster, Rotterdam 3 februari 1979)

Air Bridge Carriers

Air Bridge Carriers vloog naast de HS.650 Argosy met de van British Airways overgenomen Vickers V.93C Merchantman (de vrachtuitvoering van de Vanguard) G-APES. Op 10 januari werd gestart met een reeks van 7 vluchten met stukgoed vanaf East Midlands met een dagelijkse vlucht van 12 t/m 16 januari en een laatste bezoek van deze V.953C Merchantman op 19 januari. Het toestel was daarbij nog voorzien van de oude kleuren met Air Bridge Carriers opschriften op de romp en ABC in de staart.

G-APES V.953C Merchantman Air Bridge Carriers                                                                 (David Booster, Rotterdam, 14 janauri 1979)

Eastern Airways

Ook de Douglas Dakota werd ingezet bij deze stakings luchtbrug. Eastern Airways verscheen drie keer en wel op 12 en 23 januari met de Dakota G-AMRA en op 26 januari met de Dakota G-AMYJ. Beiden Dakota's zouden daarna nog menigmaal een bezoek aan Rotterdam brengen tot de overdracht van de toestellen aan Air Atlantique in oktober 1981.

IAS Cargo Airlines

IAS Cargo Airlines werd eenmalig ingezet en wel met de Douglas DC-8-55F G-BSKY welke op 17 januari verscheen, een winterse dag zoals de foto's laten zien. Het zou bij dit enige bezoek van deze DC-8 in deze kleuren aan de luchthaven blijven. Enkele maanden later werd de fusie met Transmeridian Air Cargo afgerond tot British Cargo Airlines.

 G-BSKY DC-8-55F  IAS Cargo Airlines                                                                                    (David Booster, Rotterdam, 18 januari 1979)                                

Invicta International

Invicta vloog in begin 1979 met twee Bristol B-175 Brittania's vracht waarvan alleen Brittania G-ANCF op het moment van de staking ingezet kon worden. Deze B-175 Brittania werd voor het eerst ingezet op 25 januari net een vlucht vanaf Hurn. Het toestel zou 4x verschijnen met een laatste bezoek op 3 februari met vracht vanaf Manston.

Martinair

Naast vluchten van Channel Airways was Martinair Holland de tweede maatschappij in het aantal uitgevoerde vluchten, Met twee DC-9-33RC's, in de vrachtuitvoering, werden in totaal 29 vluchten tussen Southend en Rotterdam uitgevoerd. DC-9-33RC PH-MAR werd 16x ingezet met een start op 15 januari en een laatste vlucht op 1 februari. Op enkele dagen werden meerdere vluchten gemaakt zoals op 31 januari waarbij deze DC-9-33RC vier maal langs kwam. De tweede DC-9-33RC PH-MAO verscheen op 16 januari en vloog 13 x het traject voor het laatst op 30 januari.

PH-MAO  DC-9-33RC  Martinair Holland                                                                                    (David Booster, Rotterdam, 18 januari 1979)                           

In totaal 138 extra vluchten met ca. 2100 ton vracht.

bronnen: archief Airnieuws

Wim Zwakhals, september 2024