Iers geregistreerde Dakota's zijn niet veel geweest. Aer Lingus met een paar bezoekjes in 1963. In 1966 kwam een andere maatschappij langs, het bleef echter bij een enkel bezoek.
EI-APB de eerste DC-3 Dakota van Hibernian Airlines (archief Wim Zwakhals)
Hibernian Airlines werd begin 1966 opgericht als Air Charters of Ireland met als thuisbasis Dublin. Direct werd een DC-3 Dakota aangeschaft, afkomstig van BUA ex G-AMWV, welke in april 1966 werd ingeschreven als EI-APB. Het toestel behield hierbij zijn basis BUA kleuren waarbij de maatschappij naam en embleem in de staart in groen en oranje werden aangebracht. Op 9 april 1966 werden de activiteiten gestart met vluchten vanaf Dublin naar voornamelijk Britse velden. De vraag naar charters nam snel toe en in juli 1966 werd een tweede DC-3 Dakota aangekocht de EI-APJ, eveneens afkomstig van BUA ex G-AMYX.
In december van dat jaar werd Hibernian voor 50% eigenaar van Emerald Airways. Emerald was in september 1965 gestart met het uitvoeren van lijndiensten vanuit Noord-Ierland naar Scotland, de diensten tussen Belfast met Derry en Glasgow. Gevlogen werd met 18 zits Short Skyvans. Deze diensten groeiden zo hard dat grotere toestellen nodig waren en zo werd Hibernian voor de helft eigenaar waarbij vanaf 10 december 1966 de Dakota's op de diensten werden ingezet. Hierbij bleven de Dakota's met Hibernian opschriften vliegen. Naast deze lijndiensten werden de toestellen ingezet op charters voornamelijk vanaf Dublin.
Om al het werk uit te kunnen voeren werd vanaf 17 mei 1967 van Skyways Coach Air de C-47A Dakota G-AMWW gehuurd welke werd ingezet als de EI-ARP. Na een goede maand werd dit toetsel vervangen door de EI-ARR gehuurd van Air Gregory ex G-AKJH. Naast de eigen vluchten werd nu ook gevlogen in opdracht van BUA op de dienst van Dublin naar Isle of Man en Blackpool. Echter financieel werden verliezen geleden, waarop de eerste aangeschafte DC-3 Dakota EI-APB in juni 1967 werd verkocht aan Emerald en daar in gebruik werd genomen als de G-AMWV. Met het vertrek van Dakota EI-APJ in september dat jaar, welke verkocht werd als N3102Q aan de International Aviation Development op Malta, bleef alleen de van Air Gregory gehuurde Dakota EI-ARR in gebruik.
Echter kort daarop, in december 1967, werd Hibernian Airlines failliet verklaard en keerde deze Dakota terug naar zijn verhuurder.
De tweede Dakota van Hibernian Airlines EI-APJ tijdens een bezoek aan Schiphol (Cees van Neutigem, Schiphol, 1967)
Hibernian Airlines op Rotterdam
Het bleef bij een eenmalig bezoek van Hibernian Airlines aan Zestienhoven. Op zaterdag 7 mei 1966 landde de DC-3 Dakota EI-APB om 15.11 uur komende vanuit Parijs. Na een nachtelijke stop werd de volgende dag om 12.40 uur koers gezet naar Dublin.
Hibernian Airlines vlootlijst
bronnen: British Independent Airlines sice 1946 en Airnieuws archieven
Wim Zwakhals, mei 2024