Limburg Airlines werd in september 1972 opgericht. De oprichters waren van mening dat in de regio Zuid-Limburg met aangrenzend Venlo, Aken, Hasselt en Luik voldoende belangstelling bestond voor het starten van lijndiensten en vakantievluchten. Een groep van 10 aandeelhouders brachten de som van 5 miljoen gulden bijeen. Het was een bonte schare van aandeelhouders bestaande uit DSM tot Limburgse Tramweg Mij., Oce van Grinten tot Banque de Paris et des Pays Bays van de voormalige mijnbouwmaatschappijen Laura en Oranje tot Koninklijke Nederlandse Papier.
PH-OGA Fokker F-27 Friendship srs 200 Limburg Airlines (Wim Zwakhals, Rotterdam, 9 september 1973)
De maatschappij richtte zich in de eerste plaats op een verbinding vanuit Beek op London-Gatwick, die naast de zakelijke reizigers ook voor dagjesmensen aantrekkelijk zou zijn. Daarna zouden andere bestemmingen volgen. De directie was hierbij overtuigd dat binnen 5 jaar het luchtverkeer binnen de landen van de Europese Unie, met speciale verlaagde tarieven mogelijk zou zijn. Voor de verbinding tussen Beek en London-Gatwick werd begin 1973 een vergunning aangevraagd.
Door de maatschappij werden twee Fokker F-27 srs 200 Friendships aangekocht van All Nippon. De JA9615 c/n 10201 werd op 15 juni 1973 ingeschreven als de PH-OGA, het tweede toestel werd de JA8621 (c/n 10234) welke werd ingeschreven als de PH-OGB op 9 augustus 1973. Deze waren voorzien van 44 stoelen, maar op de lijndienst konden maximaal 40 personen vervoerd worden. Directeur van de nieuwe maatschappij werd de Schot William Frederick Hogart.
Op 31augustus 1973 werd de laatste vergunning ontvangen, waarna de PH-OGA op 9 september 1973 met 38 genodigden om 08.00 uur 's morgens vertrok voor de start van de lijndienst. De lijndienst werd uitgevoerd twee maal daags tussen maandag en vrijdag. In het weekend waren beide toestellen beschikbaar voor charters. Een retourtje London kostte fl. 312,-. Gestart werd met 25 personeelsleden, waar onder zevens vliegers en drie stewardessen. Onder de vliegers ervaren gezagvoerders afkomstig van de KLM en Luxair. Er werd direct na de start al gedacht aan uitbreiding: een derde Friendship, meer cockpit en cabine personeel met daarbij vooral het uitvoeren van chartervluchten. Gedacht werd daarbij aan het vervoeren van voetbalteams, het zelf organiseren van golf- en visweekenden in Engeland en Schotland en het directe postvervoer van en naar London.
Het zat Limburg Airlines niet mee met de start van de nieuwe maatschappij. Van september 1973 tot april 1974 werd de contractprijs voor de brandstof verdrievoudigd, de operationele kosten stegen daarbij met 29%. Daarbij was Limburg Airlines gericht op de Engelse markt, de Britten werden echter in de winter 1973/74 geconfronteerd met industriele onrust waarbij de werkweek tot drie dagen werd teruggebracht waardoor de koopkracht voor de consument terugviel.
Door de tegenvallende resultaten werd de lijndienst Beek - London v.v. op 17 maart 1974 gestaakt. Met de oplopende verliezen werd besloten alle activiteiten per 30 april 1974 stil te leggen. Op 30 april 1974 kregen 23 van de 26 personeelsleden daarbij hun ontslag. De twee Fokker Friendships werden daarbij al direct met ruime winst verkocht aan Air Anglia en werden op 26 april 1974 de G-BCDN (ex PH-OGA) en G-GCDO (ex PH-OGB). Direct werd gedacht aan een doorstart waarbij de lijn een verbinding zou krijgen met Eindhoven om op die manier het Philips personeel als klant te kunnen vervoeren. Als nieuw type vliegtuig werd daarbij zelfs de VFW-614 genoemd.
Het bleef even stil maar eind van 1975 verscheen de naam Limburg Air Cargo op het toneel. Er was een lucratief contract voor een vrachtdienst op het Verre Oosten afgesloten, daarvoor werd Limburg Air Cargo opgericht en werd van Trans Meridian Air Cargo een Canadair CL-44 gehuurd. Dit werd de G-AZIN (c/n 19 ) welke bij een onderhoudsbeurt op Lasham werd voorzien van Limburg Air Cargo opschriften en op 21 december 1975 vanaf Lasham naar Stansted werd gevlogen. Het eerste bezoek van deze CL-44 aan Nederland was op 4 januari 1976 met een vlucht vanaf Rotterdam, Beek werd op 14 januari 1976 voor het eerst aangedaan. Gevlogen werd in nauwe samenwerking met TMAC waarvoor ook vele vluchten werden uitgevoerd. Ook dit verhaal was van korte duur, op 10 juni 1976 werd het toestel op Beek weer gezien met de opschriften van de eigenaar op de romp, Trans Meridian Air Cargo.
PH-OGB Fokker F-27 Friendship 200 Limburg Airlines (Wim Zwakhals, Rotterdam, 13 januari 1974)
Limburg Airlines/ Limburg Air Cargo op Rotterdam
Vanaf Rotterdam werden de Fokker F-27 Friendships van Limburg Airlines eenmaal per week, op dinsdag, ingezet op de vlucht naar Le Havre. Het was de vlucht met de aflossing van de baggeraars van Boskalis die daar aan het werk waren. Deze vluchten werden overgenomen van Macedonian en Peeters Aviation welke deze vluchten eerder uitvoerden. Gestart werd op 23 oktober 1973 met de PH-OGB, gevolgd een week later (30/9) door de PH-OGA. Limburg Airlines had voor dit doel een van de Fokker Friendships op Rotterdam gestationeerd. Eind 1973, begin 1974 werden er vanaf Rotterdam charters uitgevoerd naar o.a. Hamburg en Barcelona. Op 22 maart 1974 werd de aanwezige Fokker Friendship van Limburg Airlines op Rotterdam aan de ketting gelegd. Deze beslaglegging gebeurde op verzoek van Hotel Neuf Le Commerce uit Maastricht. Het hotel leverde de hapjes en drankjes voor de passagiers en stelde een vordering te hebben van veertigduizend gulden. Het Maastrichtse hotel had vele kosten gemaakt voor de catering, onder meer de aanschaf van een speciale auto die voedsel en eetgerei naar vliegveld Beek bracht. Limburg Airlines stelde dat dit bedrag veel te hoog was. Nog diezelfde dag diende het kort geding in Maastricht. De rechter besloot dat de twee partijen het samen moesten uitvechten, maar dat het beslag kon worden opgeheven.
De wekelijkse charter werd op 26 maart 1974 voor het laatst gevlogen door de PH-OGB. Limburg Airlines was twee dagen later voor het laatst te zien op Rotterdam. na terugkeer op 28 maart 1974 vanuit Barcelona werd de F-27 PH-OGB overgevlogen naar Ypenburg voor onderhoud en omschildering bij Avio-Diepen.
Limburg Air Cargo maakte, zoals vermeld, zijn eerste vlucht vanuit Nederland op 5 januari 1976 vanaf Rotterdam met een vrachtcharter naar Dubai. Oorspronkelijk zou de CL-44 G-AXAA van TMAC deze vlucht vliegen, echter deze was defect. Een tweede bezoek vond een maand later plaats op 5 februari, waarbij het toestel eveneens door TMAC werd ingezet.
G-AZIN Canadair CL-44D4 Limburg Aircargo (David Booster, Rotterdam, 4 januari 1976)
Limburg Airlines/Limburg Air Cargo vlootlijst
Bronnen: Airnieuws archieven.
Wim Zwakhals, oktober 2020