Maitland Drewery

Op 5 mei 1959 startte Mr. J.R. Maitland zijn bedrijf Maitland Air Charter en startte met een zes persoons P.40 Prentice G-AOKF en een vierzits Aero 45 G-APRR met rondvluchten en air-taxi diensten vanaf Biggin Hill. Daarnaast werden er met de P.40 Prentice vlieglessen gegeven en werd in september 1959 de vloot verder uitgebreid met een tweede P.40 Prentice, de G-AOLU,

In 1960 werd Mr. W.E.Drewery mede partner in het bedrijf. Drewery stond aan het hoofd van een investeringsmaatschappij en de nieuwe luchtvaartmaatschappij werd genoemd naar de beide oprichters van het luchtvaartbedrijf Maitland Drewery Aviation. Direct na de oprichting op 8 maart 1960 werd een Vickers V.610 Viking G-AHPR (c/n 164) aangekocht. Deze Viking stond sinds november 1959 stil na het faillissement van Independent Air Travel en werd na een onderhoudsbeurt, waarbij het toestel van de nieuwe kleuren van de maatschappij werd voorzien, in april 1960 afgeleverd.

Vickers V.610 Viking G-AHPR van Maitland Drewery in de landing op Zestienhoven                         (Nico Terlouw, Zestienhoven, mei 1960)

Maitland Drewery koos London-Gatwick als thuisbasis voor de Vickers Viking waarbij het onderhoud op Biggin Hill zou worden uitgevoerd en op 12 april 1960 werd de eerste chartervlucht uitgevoerd met een retour naar Parijs-Le Bourget, een dag later gevolgd met een vlucht naar Tarbes.

Maitland Drewery kreeg dat jaar een contract om vanaf Berlijn inclusieve tour charters uit te voeren naar het zuiden van Europa met bestemming Lyon, Perpignan, Pisa, Rimini en Santander. Daarnaast werden vanaf London-Gatwick charters uitgevoerd naar Amsterdam, Bazel, Brussel, Innsbruck, Kopenhagen, Munchen, Parijs-Le Bourget, Rimini, Rotterdam, Tarbes en Zurich. Naast de Vickers Viking bleef men vliegen met de twee Percival P.40 Prentice en de Aero 45 waarmee taxi werk werd uitgevoerd binnen Engeland, maar ook naar het vasteland met bestemmingen als Le Touquet en Toussus-le-Noble.

De zes-persoons Percival P.40 Prentice werd in het begin van de jaren zestig veel ingezet als zakenvliegtuig, zoals hier een bezoek van de G-AOLK aan Zestienhoven in 1961                                                                                                                                 (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1961)

Voor het oplopende werk werd naar vlootuitbreiding gezocht en op 2 juni 1960 werd de vloot versterkt met een tweede Vickers V.610 Viking, de G-AJBX (c/n249) afkomstig van Continental Air Services.

De vluchten vanaf Berlijn en vanaf Gatwick naar de vakantiebestemmingen in het zuiden van Europa werden een groot succes en op verzoek van de tour operators werd naar een groter vliegtuigtype gekeken en in juni 1960 werden van Shackleton Aviation drie ex Air France Vickers V.708 Viscounts aangekocht. Dit waren de F-BGNL (c/n 10), F-BGNM (c/n 12) en F-BGNN (c/n 14) welke in het Britse register werden ingeschreven als respectievelijk de G-ARBY, G-ARER en G-ARGR. Dit waren series V.708 Viscounts voorzien van 63 stoelen. Het eerste toestel welke werd afgeleverd was de G-ARBY, welke na een groot onderhoud bij Marshalls of Cambridge en daarbij voorzien werd van het Maitland Drewery kleurenschema op 27 augustus 1960 op London-Gatwick werd afgeleverd. Na een periode van crew training werd dit toestel op 9 september 1960 ingezet op een charter naar Bazel. De tweede Viscount welke werd afgeleverd was de G-ARER en wel op 1 oktober 1960. Met de komst van deze Viscount werd de Vickers Viking G-AJBX verhuurd aan Don Everall Aviation. De derde ex Air France V.708 Viscount G-ARGR bleef in opslag op Cambridge in afwachting van een groot onderhoud.

G-ARBY Vickers V.708 Viscount in de fraaie kleuren van Maitland Drewery op Rotterdam                                  (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1961)

De beide Vickers Viscount G-ARBY en G-ARER werden vooral ingezet op het programma vanaf Berlijn. Na een paar stille wintermaanden werden de beide Vickers Vikings in maart 1961 verkocht aan Air Safaris.

Vanaf april 1961 werden de beide Vickers Viscounts weer ingezet op de vakantievluchten vanaf Berlijn en London-Gatwick. In mei 1961 onderhandelde Maitland Drewery over de verhuur van de Vickers Viscounts aan BKS voor een periode van zes maanden. Inmiddels was daarbij op Cambridge gestart met het opknappen van de derde Vickers Viscount G-ARGR. De beide Maitland Drewery Viscounts werden daarop snel verhuurd. Viscount G-ARER maakte zijn laatste vlucht voor Maitland Drewery op 27 mei (Gatwick- Bazel) en vertrok op 29 mei naar BKS en de laatste Maitland Drewery Viscount vlucht werd gevlogen door de G-ARBY op 3 juni 1961 (Milaan-Gatwick) waarna het toestel snel werd voorzien van de BKS kleuren en op 14 juni 1961 aan BKS werd overgedragen. De derde V.708 Viscount G-ARGR werd eveneens door BKS in gebruik genomen. BKS nam daarbij in de zomer eveneens het vakantieprogramma over. Na de verhuur van zes maanden keerden de beide Viscounts G-ARBY en G-ARER terug naar Maitland Drewery, echter beide toestellen werden niet meer in dienst genomen en in december 1961 verkocht aan Silver City voor de inzet op het lijnennet. Het taxiwerk werd in 1961 nog wel uitgevoerd, echter met de verkoop van de Aero 45 G-APRR in december 1961werden ook deze activiteiten beeindigd.

Maitland Drewery op Rotterdam

De Vickers V.610 Viking G-AHPR van Maitland Drewery was al snel na de start van de maatschappij op Zestienhoven te zien. Op 14 april 1960, twee dagen na de start, werd de eerste van een serie vluchten tussen London-Gatwick en Rotterdam-Zestienhoven uitgevoerd. Het waren bollencharters en die maand werden zes vluchten door de G-AHPR uitgevoerd. Naast London-Gatwick werden dat jaar met de Viking G-AHPR ook vluchten van en naar Southend uitgevoerd en dit in samenwerking met Continental.

In mei 1961 brachten de beide Vickers V.708 Viscounts G-ARBY en G-ARER enkele bezoeken aan Rotterdam. Op Zestienhoven werd een kantoor ingericht en men was in onderhandeling om het zomervakantieprogramma vanaf Rotterdam te vliegen. Dit programma werd in 1960 gevlogen door Continental (DC-4 vluchten op Palma en Barcelona) en met het faillissement van Continental in november 1960 nu beschikbaar voor een nieuwe maatschappij. Echter deze plannen gingen niet door.

G-AHPR Vickers V.610 Viking Maitland Drewery op het platform vlak voor her restaurant.                                   (Nico Terlouw, Rotterdam, 1961)

Maitland Drewery vloot lijst

Bronnen: Airnieuws archieven, British Independent Airlines

Wim Zwakhals, juni 2018