In 1961 veranderde Lord Calthorpe de naam van zijn bedrijf Overseas Air Transport, daar deze naam te veel verwarring gaf met de opkomende maatschappij Overseas Aviation. Gekozen werd voor de naam Mercury Airlines met als thuisbasis Manchester.
Het tweede toestel van Mercury Airlines was de DH-114 Heron G-ANCI (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1962)
Gestart werd met DH-114 Heron G-AOZN, deze Heron was door Overseas Air Transport verhuurd aan North South Airlines en deze verhuur werd op 28 april 1961 beeindigd waarna de Heron werd voorzien van een nieuwe blauw kleurenschema met de naam Mercury Airlines op de romp. In mei 1961 werd het vliegbedrijf gestart met passagierscharters en 's nachts met krantenvluchten vanaf Manchester naar Belfast. Op 20 mei 1961 werd gestart met de eerste lijndienst, een weekend verbinding tussen Manchester en Sandowm, Isle of Wight. In juni 1961 werd de vloot uitgebreid met een tweede DH-114 Heron, de G-ANCI, eveneens afkomstig van verhuur aan North South Airlines welke gelijk in groot onderhoud ging. Tijdens deze onderhoudsbeurt in juni 1961 werd de DH-114 G-AOGU van Metropolitan gehuurd. Met beide Herons werden in de zomer van 1961 veel vluchten uitgevoerd voor Derby Airways (dienst Cambridge - Jersey), Air Safaris en North South welke op dat moment een te kort aan toestellen had. In juni 1961 werd een nieuw contract verkregen voor het vervoer van personeel van de Atomic Energy Authority om vanaf Manchester via Abingdon naar Hurn te vliegen, een dienst welke 2x per week gevlogen werd. Naast dit werk was er ruimte voor het uitvoeren van charters en werden de DH-114's gezien op Schiphol, Le Bourget, Quimper en Prestwick.
Na het faillisement van North South in begin 1962, kreeg Mercury de rechten voor het uitvoeren van de dienst Leeds naar Sandown en startte deze dienst in mei gelijk met de dienst vanaf Manchester naar Exeter. Deze lijndiensten werden in de zomer gevlogen met een hoge bezettingsgraad. In de winter ontvingen de beide Herons een onderhoudsbeurt. In 1963 werd gestart met de dienst Manchester- Newcastle, eerst 2x per week, later opgevoerd tot 5x per week. Ook in 1963 werden de vluchten uitgevoerd voor de Atomic Energy Authority met daarnaast veel charters binnen Engeland (krantenvluchten) en een enkele vlucht binnen Europa. In 1963 werden 12.845 passagiers vervoer.
De vloot werd verder uitgebreid met de komst van de DC-3 Dakota G-AMSN. Dit toestel stond, na het stoppen van Starways, sinds december 1963 in opslag. Deze Dakota werd op 1 april 1964 overgevlogen naar Liverpool en bij een onderhoudsbeurt voorzien van de blauwe kleuren van Mercury Airlines. Op 17 april werd het toestel op Manchester afgeleverd aan Mercury waarna het toestel op 23 april in gebruik werd genomen met een charter tussen Birmingham en Schiphol. Daarna volgden een reeks charters naar Parijs-Le Bourget, Rotterdam, Frankfurt en Keulen. Met de start van het zomerseizoen op 1 juni 1964 werd de Dakota ingezet op de Liverpool - Isle of Wight dienst. Daarnaast werden in de nacht kranten gevlogen van Manchester naar Belfast en in het weekend ingezet op een wekelijkse vlucht vanaf Manchester naar Oostende. De beide DH-114 Herons bleven op de overige diensten vliegen. In oktober werd het lijnennet uitgebreid met een 5x per week gevlogen dienst tussen Manchster en Teesside.
Op 31 oktober 1964 staakte Mercury Airlines alle vluchten. Niet omdat het slecht ging met de maatschappij, maar door het winnen van de verkiezingen door Labour, waar Lord Calthorpe geen vertrouwen in had. DH-114 Heron G-AOZN maakte zijn laatste vlucht op de dienst Ronaldsway-Manchester op 23 oktober 1964 en werd op 13 november overgevlogen naar Teesside voor opslag. Heron G-ANCI volgde enkele dagen later met een laatste dienst Ronaldsway -Manchester op 30 oktober en werd op 13 november overgevlogen naar Teeside. De DC-3 Dakota G-AMSN werd op 29 oktober uit dienst genomen en werd op 12 november naar Burnaston gevlogen voor opslag. Alle toestellen werden pas maanden later op naam gezet van Lord Calthorpe en vonden daarna een nieuwe eigenaar.
DC-3 Dakota G-AMSN Mercury Airlines tijdens het opstarten op Rotterdam (archief Wim Zwakhals, Rotterdam, 1964)
Mercury Airlines op Rotterdam
Gezien de drukke bezetting van beide Herons waren deze toestellen niet veel te zien op Zestienhoven. We noteerden in 1962 een eerste bezoek van de G-ANCI op 18 juni met een charter vanuit Leeds gevolgd door een nacht stop. Twee dagen later, op 20 juni, staat het toestel weer genoteerd. De Mercury Airlines DC-3 Dakota G-AMSN was in 1964 enkele keren te zien op Rotterdam. Al snel na de start bij Mercury op 25 en 28 april 1964 tijdens twee bollenvluchten gevlogen in opdracht van Skyways. Daarna op 28 juli met een retour Liverpool en voor het laatst op 4 augustus.
Mercury vlootlijst
Wim Zwakhals, april 2021
bronnen: Airniews archieven, Propliner