Northeast

In november 1970 veranderde BKS de maatschappijnaam in Northeast Airlines Ltd. Een bewuste keuze van de maatschappij om vooral naar voren te brengen dat de kern van de activiteiten gelegen was in het noordoosten van Engeland, de omgeving van Newcastle, Durham en Yorkshire.

Northeast Vickers V.806 Viscount G-AOYH in de nieuwe opvallende gele kleuren.                      (archief Frank de Koster, Rotterdam, april 1971)

De vloot welke onder de nieuwe vlag werd gebracht bestond uit:

Zes Vickers V.806 Viscounts: G-APEX, G-APEY, G-AOYH, G-AOYL, G-AOYO en G-AOYR

Twee Hawker Siddeley HS.121 Trident 1E: G-AVYC en G-AVYD

Een Bristol B-175 Britannia series 102: G-ANBK

Northeast Airlines bleef daarbij een onderdeel van British Air Services (de samenwerking met Cambrian Airlines) waarbij gevlogen werd in nauwe samenwerking met BEA en waarbij ook het onderhoud van de toestellen in samenwerking kon worden uitgevoerd. Op het moment van de naamsverandering waren 50% van de aandelen in handen van BEA.

De Vickers V.806 Viscounts van Northeast Airlines vlogen een uitgebreid lijnennet met verbindingen tussen Leeds en Bradford met London, Belfast, Dublin, Jersey, Guernsey, Amsterdam, Luxemburg, Bilbao, Bordeaux, Klagenfurt, San Sebastian en vanaf Newcastle naar Belfast, Dublin, Jersey, Bilbao, Bordeaux, Klagenfurt, Luxemburg, San Sabastian en vanaf Belfast naar Amsterdam. Ook werd 2x per week gevlogen van London naar Klagenfurt. Daarnaast werd een intensief vakantieprogramma gevlogen met vluchten vanaf Newcastle naar Gerona, Ibiza, Palma, Rome, Dubovnik, Rimini, Triest en Bergen.

De beide HS.121 Tridents 1E´s waren voorzien van 125 stoelen en werden ingezet op de dagelijkse dienst (5x per dag) tussen Newcastle en London en daarnaast 3x per week op de dienst tussen London en Bilbao. Met de naamsverandering van BKS naar Northeast per 1 november 1970 werd zo snel mogelijk het nieuwe kleurenschema ingevoerd. De toestellen werden daarbij voorzien van een witte band over de romp met een geel dak en staart en zwarte Norhteast opschriften op de romp, in zwart werd daarbij het embleem in de staart aangebracht. Vickers V.806 Viscount G-AOYL was het eerste toestel welk voorzien werd van dit nieuwe kleurenschema en rolde op 23 november 1970 uit de hangaar. Bij de overige toestellen werden de Northeast opschriften direct aangebracht tot de eerste onderhoudsbeurt, waarbij alle toestellen in de eerste helft van 1971 van de nieuwe kleuren waren voorzien.

HS.121 Trident 1E G-AVYC in de nieuwe kleuren met op de achtergrond een Northeast Viscount   (Wim Zwakhals, Schiphol, 19 oktober 1972)

Een uitzondering daarbij was de Bristol B-175 Britannia G-ANBK. Deze Britannia werd door BKS in oktober 1969 op Newcastle buiten gebruik gesteld in afwachting van een groot onderhoud. Na een jaar in opslag te hebben gestaan werd gestart met dit onderhoud waarbij het toestel op 16 december 1970 uit de hangaar rolde. Hierbij werd het toestel niet voorzien van de nieuwe Northeast kleuren, maar voerde nog de rode BKS band over de romp voorzien van Northeast opschriften. Deze passagiers Britannia fungeerde als back-up voor de HS.121 Trident vooral op de druk bevlogen route tussen London en Newcastle. Echter met de aanschaf van een derde HS.121 Trident, de G-AVYB van Channel Airways per 9 december 1971, kon dit toestel uit dienst worden genomen. Op 31 december 1971 werd deze B.175 Britannia voor het laatst ingezet op de dienst tussen London en Newcastle en werd daarna op Newcastle uit dient genomen. Daar er geen kopers gevonden werden voor deze Britannia in passagiers uitvoering, werd het toestel in 1972 met 25.008 uur op de klok, op Newcastle gesloopt.

Vanaf april 1972 tot en met 30 september 1972 werd de V.806 Viscount verhuurd aan Cambrian Airways, de partner in de British Air Services groep. Na goed twee en half jaar verdween de naam Northeast van de toestellen. Op 31 juli 1973 werd British Airways opgericht en Northeast werd daarbij een onderdeel van de British Airways European Division. Hierbij werden de toestellen direct voorzien van British Airways opschriften maar waarbij de lijndiensten nog wel onder Northeast naam bleven doorvliegen. Pas op 1 april 1976 werd Northeast Airlines echt opgeheven.

Viscount G-AOYR nog voorzien van BKS kleuren met Northeast opschriften op Rotterdam. Het was bollentijd 1971 en achter deze Viscount zien we de Cambrian Viscount G-ALWF en de Air Anglia DC-3 Dakota G-ANTD                                      (Wim Zwakhals, Rotterdam, 24 april 1971)

Northeast Airlines op Rotterdam-Zestienhoven

Northeast was voor het eerst op Rotterdam te zien op donderdag 11 februari 1971 met de komst van zowel de Viscounts G-AOYH als G-AOYR met een retourvlucht vanaf Leeds-Bradford. De Viscount G-AOYH was daarop op 9 april weer te zien en wel ingezet op het bollenprogramma met een retourtje London/Heathrow met aan boord 71 passagiers. Het toestel was op dat moment voorzien van de nieuwe gele Northeast kleuren. Vanaf London/Heathrow werd dat jaar door Northeast een bescheiden bollenprogramma gevlogen uitgevoerd door, naast de G-AOYH, de G-APEX, G-APEY, G-AOYL en G-AOYR, waarbij er twee nog voorzien waren van BKS kleuren met Northeast opschriften (G-APEX en G-AOYR). Een verrassing daarbij was de inzet van de B.175 Britannia G-ANBK welke op zaterdag 17 april werd ingezet welke gelijk het eenmalige bezoek van een Northeast Britannia aan Rotterdam betekende. Dat jaar 1971 zou verder de Viscount G-AOYH nog langskomen op 14 oktober van en naar Newcastle en een bezoek van de Viscount G-AOYH eveneens met een retourtje Newcastle op 10 november.

In 1972 geen bollenvluchten voor Northeast en waren de Northeast Viscount dit maal te zien en wel op 13 april 1972 met de G-AOYO op een bollenvlucht van en naar Liverpool, de Viscount G-APEY op 4 mei met een retour Cardiff en als laatst dat jaar de G-AOYR op 3 september van en naar London/Heathrow.

In 1973 werden de V.806 Viscounts weer ingezet bij het bollenprogramma. Dit jaar werd het programma gevlogen in samenwerking met British Midland zodat de Viscounts van verschillende plaatsen werden ingezet. Viscount G-AOYO beet dat jaar de spits af met de komst op 13 april vanaf Southend en vertrek naar London/Heathrow. In de daarop volgende periode tot en met 10 mei zouden de Viscounts G-AOYO, G-AOYH, G-AOYP en G-AOYR worden ingezet op vluchten van en naar Cardiff, Bristol, Southend, Leeds/Bradford en London/Heathrow met een bezetting van rond de 70 passagiers per vlucht.

Bristol B.175 Britannia G-ANBK met Northeast opschiften tijdens het eenmalige bezoek aan Rotterdam.                                                                                                                                                          (Wim Zwakhals, Rotterdam, 17 april 1971)

Northeast Airlines vlootlijst

G-APEX Vickers V.806 Viscount in BKS kleuren met Northeast opschriften                                                                          (Rotterdam, 5 mei 1971)

bron: Airnieuws archieven, British Independent Airlines, Propliner

Wim Zwakhals, april 2018