Pegasus Airlines

Eind jaren vijftig betekende de opkomst van de eerste chartermaatschappijen. Even van de nieuwe maatschappijen in Engeland was Pegasus Airlines, vernoemd naar de het vliegende paard uit de Griekse mythologie.

Aankomst van de Vickers V.610 Viking G-AJBT op Zestienhoven.                                                                           (Nico Terlouw, Zestienhoven, april 1961)

Pegasus Airlines werd in 1957 opgericht door Cyril Claydon en startte het vliegbedrijf met een van Hunting-Clan Air Transport overgenomen Vickers V.639 Viking G-AHOY (c/n 138), welke op 26 februari 1958 op naam werd geschreven. Als thuishaven werd gekozen voor Luton, toen nog een bescheiden veld met een grasbaan van 5000 ft, geringe douanemogelijkheden en vastgestelde openingstijden. Na een onderhoudsbeurt op Manchester, waarbij de Viking van Pegasus opschrift werd voorzien en een 36 zits interieur, werd het toestel op 29 mei 1958 op Luton afgeleverd. Na wat crewtraining op Southend werd in juni 1958 het vliegbedrijf gestart met ad-hoc passagiers- en vrachtcharters, veel binnen het UK met charters naar Dublin, Parijs, Rome en Zurich. In de winter van 1958/1959 verhuisde Pegasus van Luton naar Blackbush en werd de vloot uitgebreid met twee Vickers V.610 Vikings afkomstig van Central African Airways, de G-AHPL c/n 149 ex VP-YKK en G-AJBT c/n 245 ex VP-YNF. Met deze vloot van drie Vikings werd voor 1959 een aantal IT charters aangegaan vanaf Blackbush, Prestwick, Glasgow, Birmingham, Manchester en London-Gatwick naar Barcelona, Palma, Perpignan, Lyon, Nice en Rimini met tussenstops op Lyon, Toulouse en Tours. Daarnaast werden vele charters uitgevoerd naar o.a Schiphol, Beek en Zestienhoven. Er werden, na een goed verlopen seizoen, plannen gemaakt voor vlootuitbreiding van de maatschappij en diende hierbij de aanvragen in voor het openen van lijndiensten vanaf Luton/Cambridge naar Oostende, Rotterdam en Le Touquet waarbij naast de Vickers Viking de DC-3 Dakota zou worden ingezet. Echter deze plannen werden in december 1959 ingetrokken. In mei 1960 werd Blackbush Airport gesloten (en zou pas twee jaar later weer geopend worden voor sport-en zakenverkeer) en verplaatste Pegasus zijn activiteiten naar London-Gatwick.

G-AHOY Vickers V.639 Viking in het eerste bedrijfsjaar van Pegasus, met kleine registratie op de romp en vliegend paard in de staart.                                                                                                                                                                                                              (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1958)

Pegasus vloog met een hoge betrouwbaarheidsgraad en de drie Vickers Vikings, G-AHOY, G-AHPL en G-AJBT werden in het zomerseizoen 1960 ingezet op de vele inclusief tour en ad-hoc charters naar Amsterdam, Athene, Bazel, Bordeaux, Bremen, Brussel, Luxemburg, Lyons, Munchen, Nice, Parijs-Le Bourget, Oostende, Palma, Rimini, Rotterdam, Stavanger en Toulouse, waarbij in het zomerseizoen de nadruk lag op de vakantiebestemmingen in het zuiden van Europa. Echter London-Gatwick als thuisbasis werd daarbij al snel verlaten, de landings- maar vooral de parkeertarieven waren hoog en in augustus 1960 werden de activiteiten verplaatst naar Blackpool. Gestart werd met een eerste lijndienst, de verbinding Blackpool met Gatwick. Naast Blackpool werd er gevlogen vanaf London-Gatwick, Glasgow en Manchester. Ook het jaar daarna werd op dezelfde voet gevlogen. Echter in oktober 1961 maakte Cyril Claydon bekend alle activiteiten met Pegasus te staken. Hoewel er geen verlies werd geleden, werd er ook niet genoeg winst gemaakt. Hij zag meer winst in de verhuur van de toestellen. Op 25 oktober 1961 werden de laatste vluchten uitgevoerd en werden de drie Vikings daarna overgevlogen naar Blackpool voor opslag. Vickers Viking G-AHPL vertrok na de winterstalling op 8 maart 1962 voor verhuur aan Autair, gevolgd door Viking G-AHOY op 10 mei. De derde Vickers Viking G-AJBT werd verkocht aan Autair en werd met een speciale ontheffing op 14 mei 1962 overgevlogen van Blackpool naar Luton. Hier werd het toestel gebruikt voor onderdelen.

G- AJBT Vickers V.610 Viking Pegasus op Rotterdam                                                                                      (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1960)

Pegasus op Zestienhoven

Een van de eerste charters van de nieuwe maatschappij Pegasus was op 26 juni 1958 met de Vickers Viking G-AHOY vanaf Southend naar Rotterdam. Daarna was deze Viking dat jaar nog enkele keren te zien. In 1959 wordt Pegasus als bezoeker aan de luchthaven ook genoemd zonder nadere gegevens. Vanaf 1960 werden de eerste bollencharters uitgevoerd met o.a. een bezoek aan de Keukenhof welke midden jaren vijftig werd geopend. De drie Vickers Vikings van Pegasus G-AHOY, G-AHPL en G-AJBT werden daarbij ingezet. Bekend zijn vluchten op 25 en 26 april 1960 met de G-AHPL vanaf Southend. Een jaar later eveneens de inzet van voornoemde drie Vikings tijdens de bollen met o.a. de inzet van de Viking G-AHPL op 26 en 27 april 1961 vanaf Hull. In de laatste week dat Pegasus operationeel was, 18 t/m 25 oktober 1961, was Zestienhoven een van de laatste velden welk werd aangedaan.

Vickers V.639 Viking G-AHOY, nu met de registratie in de staart, vertrekt vanaf Rotterdam. Met op de achtergrond een DC-4 van Seven Seas. (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1960)

Pegasus vlootlijst

Wim Zwakhals, februari 2022

bronnen: Airniews archieven, Propliner, British Independent Airlines