Phoenix

Maatschappijen met een kort bestaan hebben we genoeg gehad in Europa. Ook in Zwitserland waar een nieuwe maatschappij in een fraai kleurenschema zich probeerde te bolwerken in het begin van de jaren zeventig.

Het eerste toestel van Phoenix was deze nieuw van de fabriek geleverde BAC 1-11 srs 529FR HB-ITL.                    (Wim Zwakhals, London-Gatwick, 30 juli 1972)

Phoenix Airways AG werd op 13 oktober 1970 opgericht als een chartermaatschappij voor het uitvoeren van ad-hoc charters en inclusive tour flights vanaf Bazel-Mulhouse. De oprichter was Dr.Ulrich Zimmerman die met een kapitaal van 2 miljoen zwitserse franken aan de slag ging. Er werd direct een nieuwe BAC 1-11 besteld, een srs 529FR (c/n 212), welke voorzien van 114 stoelen, op 1 april 1971 als HB-ITL werd afgeleverd. Het toestel was daarbij voorzien in een mooi uitgevoerd kleurenschema. Witte bovenkant met aan de onderkant een goudkleurige romp welke doorliep in de staart. Phoenix opschrift en Zwitserse vlag werden daarbij in rood aangebracht. Het toestel werd direct in gebruik genomen op de IT vluchten binnen Europa en Noord-Afrika en kreeg daarbij de IATA code "HP" toebedeeld. In het eerste jaar was deze BAC 1-11 vooral op de luchthavens in het zuiden van Europa te zien met een met reguliere charters richting de grotere luchthavens zoals London-Gatwick, Parijs- Le Bourget en Amsterdam-Schiphol.  Dit eerste jaar eindigde succesvol en voor het tweede jaar (1972) werd een nieuw aantal contracten met reisbureaus afgesloten. Om aan deze vraag te kunnen voldoen werd een tweede machine aangeschaft. De keus viel hierbij op een ex Trans World Airlines Boeing 707, welke gehuurd werd van Israeli Aircraft Industries. Israeli Aircraft Industries (IAI) had een aantal B-707's overgenomen van TWA, waaronder de N732TW (c/n 17659) die op 3 december 1971 op Tel Aviv werd afgeleverd. Na een onderhoudsbeurt bij IAI werd dit toestel op 29 maart 1972 overgevlogen naar Bazel-Mulhouse. Op Bazel werd het kleurenschema iets aangepast door de TWA romplijn in brons uit te voeren en werden de Phoenix opschriften op de romp aangebracht.  

In 1972 werd door Phoenix het volgende programma gevlogen:

        -  8/4 t/m 28/10/72        eenmaal per week Zurich - Palma met B-707

        -  20/5 t/m 23/9/72        eenmaal per week Zurich/Geneve - Gerona met B-707

        -  1/6 t/m 24/8/72          eenmaal per week Zurich - Constanza met BAC 1-11

        -  19/5 t/m 24/8/72       eenmaal per week Zurich - Bastia met BAC 1-11

        -  12/5 t/m 29/9/72       eenmaal per week Geneve/Bazel - Monastir met BAC 1-11

Daarnaast werd de BAC 1-11, net als in het eerste jaar, weer ingezet op meerdaagse reizen naar London en Parijs en stonden beide machines beschikbaar voor charterwerk. 

De Boeing 707 N732TW werd aan het eind van het seizoen geretourneerd aan IAI. Inmiddels was wel een eigen B-707 aangekocht. Dit was eveneens een ex TWA B-707-131 (N744TW c/n 17671), welke bij Israeli Aircraft Industries werd voorzien van een vrachtdeur en vrachtvloer waardoor deze machine naast de passagiersvluchten ook voor het vrachtwerk kon worden ingezet. Deze B-707 werd op 4 november 1972 als HB-IEG afgeleverd en werd direct, vanwege het rustige winterseizoen, verhuurd aan El Al als freighter.

HB-IEG, de tweede B-707, nu in volledige Phoenix kleuren.                                                                (Wim Zwakhals, Schiphol, 21 juni 1973)

In 1973 werd een vrijwel identiek zomerseizoen programma gevlogen met uitbreiding van vluchten met de B-707 op Bangkok en Lome (Togo). Het daarop volgende winterseizoen 1973/74 was slecht voor de maatschappij waarbij de B-707 niet verhuurd kon worden en vrijwel de gehele winter aan de grond stond.

Op 17 maart 1974 raakte Phoenix in de financiele problemen, dit mede door de gevolgen van de stijgende prijzen voor de kerosine ten gevolge van de oliecrises en moest voor de aanvang van het zomerseizoen alle activiteiten gestaakt worden. De BAC 1-11 HB-ITL werd direct op Bazel in opslag gezet en kon pas na het afwikkelen van het faillissement in januari 1975 verkocht worden aan Austral als LV-LOX. Ook de Boeing 707 HB-IEG werd op 17 maart 1974 op Bazel stil gezet, Deze Boeing 707 werd in mei 1975 aangekocht door Jet Power Inc. een bedrijf gevestigd op Miami. Op 23 mei 1975 vertrok deze Boeing 707, nog steeds voorzien van Phoenix kleuren, echter zonder opschriften, als de N730JP vanaf Bazel-Mulhouse voor een wet-lease aan Fragtflug, Iceland.

Phoenix op Rotterdam

Phoenix was met haar BAC 1-11 en B-707's een reguliere verschijning op Schiphol. Op Rotterdam was de maatschappij slechts eenmaal te bewonderen. Op 31 mei 1972 voerde de B-707 N732TW een dagretour uit van en naar Bazel, met aan boord 165 personen.

N732TW Boeing 707 -131 In de kleuren van Phoenix op Rotterdam                                                       (Wim Zwakhals, Rotterdam, 31 mei 1972)

Phoenix vlootlijst

Wim Zwakhals, oktober 2017

bronnen:  Airniews archieven, Flight International, Aviation Letter