Een van de eerste gebruikers van de Short Skyvan was South West Aviation. Met daarnaast een tweetal Dakota's was het een van de kleinere maatschappijen eind jaren zestig, begin jaren zeventig in Engeland.
G-APBC de eerste Douglas C-47B Dakota van South West Aviation. (archief Wim Zwakhals, London-Gatwick , 1969)
South West Aviation werd op 1 januari 1966 opgericht op Exeter door de heren W.F.Andrews, R. McDonald en Faire. De commerciele activiteiten werden dat jaar gestart met de Piper Pa-27 Aztec 250 G-ATJZ en binnen een jaar werd een tweede kist aangeschaft, een Beech D.95A Travelair G-ASYJ. Uitgekeken werd naar een groter vliegtuigtype en de keus viel op de net op de markt gekomen Short Skyvan en begin 1968 werd een Short Skyvan (G-ATPF) van de fabriek gehuurd voor het uitvoeren van vrachtvluchten vanaf Exeter en Bristol en deze ingeslagen weg bleek zo succesvol dat in juli dat jaar de gehuurde Skyvan vervangen werd door een nieuw geleverd exmplaar Short SC.7 Skyvan 3 G-AWCS en op 1 mei 1968 de Dougas C-47B Dakota G-APBC van British Midland werd overgenomen.
Het werk voor de Aztec en Travelair bestond vooral uit het maken van rondvluchten en het uitvoeren van taxivluchten zoals het vervoeren van personen naar paardenraces. Gevlogen werd voornamelijk vanaf Exeter totdat in april 1969 DC-3 G-APBC startte met vluchten tussen Norwich, Teesside en Aberdeen ten behoeve van de Amerikaanse oliebedrijven. Op deze vluchten werden zowel passagiers als vracht vervoerd en om aan deze vraag te kunnen voldoen werd in mei 1969 van BUA de DC-3 Dakota G-AMYJ aangekocht. Na de komst van deze tweede Dakota werd de Short Skyvan speciaal aangepast voor het vervoer van paarden, hierbij kon de Skyvan weer snel wordne aangepast voor het vervoer van passagiers.
In de zomer van 1970 opende South West Aviation zijn eerste lijndienst tussen Exeter en Cherbourg, kort daarop gevolgd door de verbinding tussen Southampton en Cherbourg, deze verbindingen werden gevlogen door de Short Skyvan. Gedurende dat jaar werden de South West Dakota's ook ingezet op de Dan-Air diensten tussen Isle of Man en Cardiff en Bristol. Op 5 juli 1971 opende Skyvan G-AWCS de nieuwe dienst tussen Plymouth en Heathrow, hierbij werd de Skyvan ingezet in een 14 passagiers uitvoering. In de weekends werd de Skyvan ingezet vor de paraclub van Dunkeswell. Gedurende de zomer van 1971 vlogen de beide Dakota's regelmatig fruit, groenten en bloemen vanaf de Kanaaleilanden naar plaatsen in Noord-Frankrijk, Bournemouth en Exeter. Daarnaast werden de Dakota's regelmatig ingezet voor het vervoeren van auto onderdelen.
South West Aviation maakte vier jaar lang gebruik van deze Short SC-7 Skyvan 3 G-AWCS (archief Wim Zwakhals)
In november 1971 vertrok de Skyvan voor onderhoud naar Belfast waarbij South West voor het uitvoeren van de lijndienst tussen Plymouth en Heathrow BN-2A Islanders van Humber Airways inhuurde. Echter door de slechte bezettingsgraad werd deze dienst op 28 januari 1972 beeindigd. Het ging South West Aviation eind 1971 financieel niet voor de wind en in februari 1972 werd besloten over te gaan tot een vrijwillige liquidatie van het bedrijf. De Skyvan en Aztec werden verkocht, echter met de beide Dakota's werd doorgevlogen gezien de contracten die waren afgesloten voor het vervoer van bloemen en groenten vanaf de Kanaaleilanden naar de markten in de Midlands en omgeving van London.
In mei 1972 werd South West Aviation overgenomen door een aantal zakenlieden welke bekend maakten de vloot te willen uitbreiden met twee Vickers Viscounts series 800 om vanaf Bournemouth charters te gaan vliegen. Deze plannen werden niet gerealiseerd en beide Dakota's bleven voornamelijk vanaf de Kanaaleilanden vluchten uitvoeren. Ik september 1972 werd de C-47B Dakota G-AMYJ verkocht aan Intra Jersey en in oktober 1972 werd South West Aviation overgenomen door het op Ashford gebaseerde Air Freight. In deze deal was de C-47B Dakota G-APBC inbegrepen en met het vertrek van deze Dakota naar de nieuwe eigenaar verdween de naam South West Aviation in oktober 1972 van het toneel.
South West Aviation op Rotterdam
Kort na het ingebruik nemen van de eerste Dakota bracht South West Aviation en bezoek aan Rotterdam. Op 3 april 1969 's avonds werd met de Dakota G-APBC een retour Southend gevlogen, gevolgd door een tweede bezoek op 8 april 1969. Ook dit weer een retour Southend en wel midden in de nacht 01.15 binnen, 02.00 uur uit. Een derde bezoek in 1969 was met de tweede Dakota G-AMYJ en wel op 24 juni met een retour Norwich 11.24 uur binnen, 13.47 uur uit.
Ook in 1970 bracht South West Aviation enige bezoeken aan de Rotterdamse luchthaven. Op vrijdagavond 6 maart 1970 kwam de C-47 Dakota G-APBC vanuit Norwich binnen en bleef staan tot zondag 8 maart om weer terugte keren naar Norwich. Op 27 oktober de Dakota G-AMYJ welke aankwam vanuit Luxemburg om daarna naar de thuisbasis te vertrekken en de laatste komst van South West Aviation aan Rotterdam op 3 november 1970 de de Dakota G-APBC met vracht vanuit Lyon en vertrek naar London-Gatwick
G-AMYJ Douglas C-47B Dakota South West Aviation (David Booster, Rotterdam, 24 juni 1969)
South West Aviation vlootlijst
bronnen: Airnieuws archieven
Wim Zwakhals, augustus 2024