Thai Caravelle's op Rotterdam

Opmerkelijke Se-210 Caravelle's op Rotterdam in einde zestiger jaren. Thai International met een serie korte tussenstops.  

De eerste Thai International Se-210 Caravelle op Rotterdam was de HS-TGH                               (Rotterdam, 16 december 1966)

Thai Airways werd in augustus 1959 opgericht en wel in samenwerking tussen de Thaise regering en Scandinavian Airlines Systems (SAS), welke de mogelijkheden tot uitbreiding in de regio zag. De regering van Thailand had hierbij 70 % van de aandelen in handen, SAS de overige 30 %. Op 1 mei 1960 werd gestart met het uitvoeren van lijndiensten. Gevlogen werd met 4 Douglas DC-6'en afkomstig van SAS. In 1962 werd de DC-6 vloot vervangen door de 99 persoons Convair 990 en werd het lijnnennet verder uitgebreid met verder gelegen bestemmingen als Bangkok, Hong-Kong, Calcutta en Singapore. In 1964 werd overgestapt op van SAS gehuurde Se-210 Caravelle 3's. Deze toestellen vlogen in SAS kleuren met Thai International opschriften en Thai in de staart en werden gevlogen door SAS bemanning. 

De eerste lijndienst met de Caravelle werd gevlogen op 2 januari 1964 met de HS-TGF (ex SE-DAE), gevolgd door de HS-TGG (ex OY-KRE) op 29 maart 1964. De Se-210 Caravelle verving de CV-990 op een zeer gevarieerd lijnnennet. De lengte varieerde hierbij van Kuala Lumpor - Singapore (194 miles) tot Bangkok - Hong Kong (1064 miles). De derde SE-210 Caravelle lll werd de HS-TGH (ex OY-KRC) welke op 5 oktober 1965 werd afgeleverd. Vanaf 1966 werd de SAS bemanning vervangen door bemanning van Thai. Een vierde exemplaar werd de HS-TGI (ex SE-DAC) geleverd op 29 september 1966. Echter de HS-TGI werd al na negen maanden afgeschreven bij een crash bij de nadering op Hong Kong op 29 juli 1967. Dit toestel werd vervangen door de HS-TGK (ex SE-DAD) welke werd afgeleverd op 27 november 1967. De laatste SE-210 Caravelle lll met HS- registratie werd de HS-TGL (ex LN-KLR) afgeleverd op 3 augustus 1967. 

SE-DAD SE-210 Caravelle lll eerste Thai International op aflevering met stop op Rotterdam.      (David Booster, Rotterdam, 27 november 1967)

Naast deze genoemde leveringen werden enkele SAS Caravelles nog voor kortere periode geleverd. Deze bleven, voorzien van Thai International opschriften, onder hun SAS registratie vliegen. Dit waren de OY-KRE, LN-KLI, SE-DAA en DAB. Dit mede door het afschrijven van de Caravelle HS-TGK na een landing op Bangkok- Don Muang op 9 juli 1969,

Het onderhoud van de Caravelle vloot vond plaats bij de werkplaatsen van SAS. Dit betekende dat de SE-210 Caravelles met regelmaat naar Europa (Stockholm) werden gevlogen. Bekend is dat enkele toestellen, na onderhoud, daarbij werden ingezet op de lijndiensten van SAS.

Vanaf 1970 verving SAS zijn SE-210 Caravelle vloot door de Douglas DC-9. Dit betekende ook het einde van de Caravelles in dienst bij Thai. SAS bleef daarbij een partner van Thai en verving de Caravelle vloot door een tweetal DC-9'ens en een aantal DC-8'en. 

HS-TGF SE-210 Caravelle lll gezien van de rechterkant met opschriften in Thais.                                           ( Rotterdam, 8 januari 1967)

Thai Caravelles op Rotterdam

Vijf bezoeken met vier verschillende SE-210 Caravelles bracht Thai International aan Rotterdam. Op een na allemaal op de terugweg na groot onderhoud bij SAS. Alle bezoeken werden daarbij op dezelfde wijze uitgevoerd. Vanaf Stockholm werd gevlogen naar Rotterdam. na een korte stop van 1 a 1,5 uur werd daarna doorgevlogen naar Rome. De eerste Thai International SE-210 Caravelle op Rotterdam was de HS-TGH welke op 16 december 1966 om 14.25 uur vanuit Stockholm neerstreek en om 15.45 uur vertrok. Drie weken later gevolgd door de HS-TGF op 8 janauri 1967 met aankomst 13.56 uur en vertrek 15.20 uur. Diezelfde maand op 29 janauari 1967 de komst van de HS-TGG, 14.14 uur binnen met vertrek naar Rome om 15.35 uur.

Het enige bezoek van een Thai International Caravelle met Zweedse registratie verscheen op 27 november 1967. Het was een afleveringsvlucht waarbij de Thaise registratie HS-TGK was overgeplakt met de registratie SE-DAD. Het toestel kwam om 22.02 uur aan en vertrok om 23.20 uur richting Rome. Het laatste bezoek dateert van 23 januari 1969 met wederom de HS-TGG, 13.50 binnen, uit 15.20 uur. Zoals blijkt werden de wintermaanden gebruikt voor het groot onderhoud.  

HS-TGG SE-210 Caravelle lll tijdens het laatste bezoek aan Rotterdam                                                 ( Rotterdam, 23 januari 1969)

Thai Caravelles vlootlijst

Bronnen; archief Airniews, Air Britain French Post-War Transport Aircraft.

Wim Zwakhals, oktober 2023