Tyne Tees Air Charter

Tyne Tees Air Charter werd in september 1960 opgericht door Mr.Ghulam Mohamed als een van de chartermaatschappijen op Newcastle-Woolsinghton. Mr. Mohamed werd daarmee de eerste directeur en had T.D.Keegan aangesteld als zijn technische adviseur die de vliegtuigen aan het nieuwe charterbedrijf leverde via Keegans nieuwe maatschappij Trans World Leasing.

Een van de DH-104 Doves van Tyne Tees Air Charter was de G-AMHM                                                              (Woolsinghton, januari 1962)

De nieuwe luchtvaartmaatschappij ging op 9 september 1960 van start met de DH-104 Dove G-ANGE die Keegan leende van Clyde House Manifacturing Ltd en vanaf Stansted naar Newcastle werd overgevlogen. Deze Dove G-ANGE werd pas enkele maanden later, op 23 januari 1961, ingeschreven op naam van Tyne Tees Air Charter en werd kort daarop gevolgd door een tweede DH-104 Dove, de G-AMHM, welke op 11 februari 1961 werd overgenomen van Trader Navigation Co.

De beide DH-104 Doves bleken te groot voor de aanvragen van zakenreizen vanuit Newcastle en om toch aan deze vraag te kunnen voldoen werd in april 1961 de DH-89A Dragon Rapide G-ALPK aangeschaft, gevolgd door de Auster J/5R Alpine G-AOGV in juni dat jaar. Met beide vliegtuigen werden eveneens rondvluchten en fotovluchten uitgevoerd. Het aantal zakenvluchten vanaf Newcastle nam sterk toe en in september 1961 werd de vloot uitgebreid met een nieuwe voor vier passagiers uitgeruste Piper Pa-23 Apache 150 G-ARHJ, gevolgd in november door de Cessna 310 Riley 65 G-ARTK. Keegen, die ook het onderhoud van de vloot verzorgde, richtte op Newcastle een onderhoudsbedrijf op dat in december 1961 de naam Tyne Tees Aviation Engineering kreeg. Aan het eind van het jaar werd de DH.104 Dove G-ANGE uit dienst genomen en overgenomen door Keegan Aviation.

Na het goede eerste jaar werd in januari 1962 besloten groter materiaal aan te schaffen. Zoals het in die tijd bij de Engelse maatschappijen gewoonte was, werd een Douglas DC-3 Dakota aangekocht. Dit werd de van Jersey Airlines afkomstige G-AJHZ (c/n 12421), welke op 6 februari 1962 werd afgeleverd. Als vervanger van de DH.104 Dove G-ANGE werd in maart 1962 de DH.104 Dove G-AMZJ overgenomen van Shackleton Aviation. Met de Dakota en Dove werden chartervluchten gestart van Newcastle naar Oostende en van Manchester naar Perpignan. Via Keegan Aviation werd echter al snel een contract afgesloten voor de verhuur van een Dakota aan de nieuwe Spaanse chartermaatschappij TASSA. Zo vertrok de G-AJHZ in mei 1962 naar TASSA als EC-ASO. Als vervanger voor deze Dakota werd in juni 1962 de DC-3 G-AMNV van BEA aangekocht. Aan het eind van het jaar, op 27 januari 1962, zou ook deze Dakota naar TASSA vertrekken en wel als de EC-ATM.

In 1962 werden de beide DH.104 Dove's veelvuldig verhuurd aan bedrijven als BKS Air Transport, Derby Airways en Autair en werden naast passagiers ook veel vracht vervoerd zoals verse vis van Newcastle naar Brest en Dinard. Een van de Doves, de G-AMZJ, werd in oktober 1962 afgestoten en via Keegan's Trans World Leasing verhuurd aan andere gebruikers. In oktober 1962 werd een naamswijziging doorgevoerd en Tyne Tees Air Charter gaat vanaf deze datum door als Tyne Tees Airways Limited.

Voor het seizoen 1963 werden verschillende chartercontracten afgesloten om vakantiegangers van Newcastle naar het zonnige zuiden te vliegen. Voor dit doel werd de DC-3 Dakota G-APUC (c/n 12893) aangekocht van Shackleton Aviation, welke op 5 april 1963 werd afgeleverd. Deze Dakota en de DH.104 Dove G-AMHM zouden het charterwerk voor dat seizoen op zich nemen. De Cessna 310 G-ARTK werd in april 1963 verkocht waarbij de DH-89 Dragon Rapide G-ALPK, Auster J/5R G-AOGV en Piper Pa-23 Apache G-ARHJ in dienst bleven voor het uitvoeren van rondvluchten, chartervluchten en fotovluchten. Echter voor korte duur want in juli 1963 werd besloten de kleinere machines, met uitzondering van DH-89A Dragon Rapide G-ALPK te verkopen. De vloot werd verder teruggebracht in juli 1963 met het vertrek van de laatst overgebleven Dove G-AMHM welk verkocht werd aan de luchtmacht van Katanga. Echter in november 1963 werd de vloot weer uitgebreid met de komst van DC-3 Dakota G-AMNV van de verhuur van TASSA welke nu ook werd voorzien van Tyne Tees Airways opschriften, gevolgd door de G-AJHZ in maart 1964.

Gedurende het zomerseizoen 1964 was er geen plaats meer voor de Dakota's van Tyne Tees op de vakantievluchten naar het zonnige zuiden. Daar ook de Dakota's langzaam maar zeker van de lijndiensten in Engeland verdwenen waardoor er geen beroep meer gedaan werd op Tyne Tees om in te springen, was Tyne Tees geheel afhankelijk van charterwerk. Daardoor werd Tyne Tees genoodzaakt in te grijpen in het vliegtuigbestand. DC-3 Dakota G-APUC werd in maart 1964 verkocht aan Royal Nepal Airlines en DC-3 Dakota G-AJHZ werd in juli 1964 in opslag gezet op Usworth. In juli 1964 werd de DH-89A Dragon Rapide verkocht waarbij alleen nog met de Dakota G-AMNV werd doorgevlogen. Het werk bestond daarbij voornamelijk uit vluchten tussen de verschillende Britse steden met een enkele vlucht naar het vasteland. Op 3 oktober 1964 vloog Dakota G-AMNV van Birmingham naar Sunderland om vandaar met passagiers naar Parijs-Le Bourget te vliegen. Op 29 oktober verscheen de G-AMNV op Oostende komende van Carlisle met een tussenstop op Southend. In de eerste week van november 1964 maakte de G-AMNV een charter naar Scandinavie en terwijl het toestel onderweg was, staakte Tyne Tees Airways de activiteiten. De Dakota G-AMNV werd in december weer vanuit Scandinavie overgevlogen en naast de G-AJHZ op Usworth in opslag gezet. Bij het afwikkelen van het faillisement werden in februari 1965 beide Dakota's verkocht om de openstaande schulden in te lossen. De DC-3 G-AJHZ vertrok naar Trans World Leasing en de G-AMNV werd in gebruik genomen door Autair.  

Zo verdween ook deze luchtvaartonderneming van het toneel.

G-AMNV DC-3 Tyne Tees Air Charter nog voorzien van BEA kleuren                                                               (Nico Terlouw, Zestienhoven, juni 1962)

Tyne Tees Air Charter op Rotterdam

Alleen de Douglas C-47A Dakota G-AMNV was in 1962 op Rotterdam te zien. Vanuit Newcastle werden vluchten uitgevoerd met vooral verse producten naar het vasteland. De DC-3 G-AMNV deed daarbij een aantal keer Zestienhoven aan, waaronder op 18 juni 1962.

Tyne Tees Air Charter vlootlijst

G-APUC was de enige C-47 Dakota welke voorzien werd van de opschriften Tyne Tees Airways Limited                                             (foto MAP)

bronnen: archief Airnieuw, British Independent Airlines

Wim Zwakhals, juni 2014