Uit het archief ditmaal een vrijwel onbekend sportvliegtuigje welke in de beginjaren Zestienhoven bezocht.
OO-FRE De laatst overgebleven Zlin 22D (1967, George van Bellegem via Walter van Brempt)
De Zlin fabrieken op Otrokovice werden tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gebruikt voor o.a. de bouw van de Bucker B.181 Bestmann. Direct na het beeindigen van de oorlog werd de produktie voortgezet als de C-6 en C-106 voor de Tjechische Luchtmacht. Ook werd gekeken naar de civiele markt en zo werd een 2 persoons trainer/tourer ontworpen, de Zlin 22 Junak. Een klein toestelletje voorzien van een 57 pk Zlin Perry lll motor waarbij het prototype OK-BOA op 10 april 1947 zijn eerste vlucht maakte. Het was een laagdekker met een vast landingsgestel opgebouwd uit hout en linnen. Het lage motorvermogen was geen succes en de produktie van de Zlin 22 Junak werd in 1949 dan ook gestart waarbij de toestellen voorzien werden van een 75 pk Zlin Praga D motor. In totaal werden er 200 stuks geproduceerd, aangeduid als de Zlin 22D, waarvan er 25 verkocht werden in West-Europa. Het toestel voorzien van 105 pk Walter Minor 4 motor werd aangeduid als de Zlin22M, welke ook ingezet kon worden als drie zitter.
Slechts een exemplaar van de Zlin 22 is bewaard gebleven. Deze is nu te vinden in het Kbely museum. Het is een Belgisch exemplaar, de OO-FRE. Dit toestel met c/n 82 werd in 1950 in Kunovice gebouwd als OK-ENM en verhuisde via Luxemburg als LX-MAI in 1959 naar Belgie als OO-GUY bij de Royal Antwerp Aero Club, in 1967 hergeregistreerd als OO-FRE. Op 17 oktober 1970 werd het toestel overgevlogen naar Praag waar het gereed werd gemaakt voor tentoonstelling in het museum.
Technische gegevens Zlin 22D
Zlin 22D Junak op Zestienhoven
We hebben geen datum, alleen een opname van de Zlin 22D OO-PIC op Zestienhoven. Aan de bouw van het platform te zien een opname uit eind jaren vijftig. Deze eveneens Belgische Zlin 22D met c/n 115 werd op 11 oktober 1954 ingeschreven in het Belgische register op naam van C. de Vlaminck op Wevelgem. Op 21 augustus 1966 werd het toestel afgeschreven bij een ongeval op Brasschaat waarbij beide inzittenden om het leven kwamen.
OO-PIC Zlin 22D op Zestienhoven in eind jaren vijftig (foto Nico Terlouw)
bronnen: archief Airnieuws, Air-Britain archive
Wim Zwakhals, oktober 2024