Havenstaking 1972
Na de grote staking van 1970, was er twee jaar later weer grote onrust in de Britse havens. Dit leidde wederom weer tot een luchtbrug naar o.a. Rotterdam met weer een aantal leuke bezoekers.
G-AZRE Vickers V.952 Vanguard Invicta International (Wim Zwakhals, Rotterdam,1 augustus 1972) .
Op 28 juli 1972 legden 42.000 havenwerkers in Engeland het werk stil. De hoofdreden was de verdere invoering van containers bij de havenbedrijven waarbij zij minder werk in het stukgoed kregen en bang waren dat de werkzaamheden bij de nieuwe containerbedrijven door goedkopere werkkrachten zou worden uitgevoerd. Verder eisten zij een pensionering op 55 jarige leeftijd. Alle havens werden stil gelegd met uitzondering van de ro-ro diensten vanaf Dover en Felixstowe. Een week na het uitbreken van de staking werd, op 4 augustus 1972, door de regering de noodtoestand uitgeroepen. Na een aantal gewelddadige incidenten werd op 17 augustus de staking door de vakbonden beeindigd, maar het zou nog tot 22 augustus duren voordat alle havenwerkers weer aan het werk waren.
Een van de export producten voor Engeland in die tijd waren tabak en sigaretten. In landen als Algerije, Tunesie, Egypte, Syrie, Saudia Arabie Emiraten en Pakistan rookte meer dan 30% van de bevolking. Een enorme afzetmarkt die gevoed moest blijven worden. Tabak en sigaretten werden in dozen vervoerd. Tijdens de havenstaking weken schepen uit naar Rotterdam en werd een sigaretten luchtbrug opgezet tussen Southend en Rotterdam. De tabaksbedrijven zagen de staking aankomen en starten al op 25 juni met het vervoer van sigaretten door de lucht.
Naast sigaretten veel andere vracht met o.a. groenten en goederen van een aantal andere vliegvelden in Engeland.
Alidair
G-ASED Vickers V.831 Viscount Alidair (Wim Zwakhals, Rotterdam, 3 augustus 1972)
De maatschappij welke het meest werd ingezet op de luchtbrug was Alidair en wel op de sigaretten vluchten vanaf Southend. Alidair werd in januari 1972 opgericht en startte op 12 juni 1972 het vliegbedrijf met drie Vickers Viscounts. Met de G-ASED een Viscount series 800 was de havenstaking gelijk een van de eerste grote klussen voor de nieuwe maatschappij. De Vickers V.831 Viscount G-ASED was daarbij bijna dagelijks te zien en voerde in de periode 25 juli t/m 22 augustus 1972 niet minder dan 64 vluchten uit tussen Southend en Rotterdam.
British Air Ferries
De luchtbrug vanaf Southend betekende extra werk voor de ATL-98 Carvair vloot van British Air Ferries. De Carvair vloot was net uitgebreid met de huur van twee Carvairs van TAR welke eveneens in de luchtbrug werden ingezet. Vanaf 25 juni werd gestart met de extra vluchten. Op de inzet van de Carvair G-ASHZ na werden deze vluchten op 28/29 juli beeindigd, de vloot werd daarna ingezet om de Ford fabrieken door de staking heen te helpen. De inzet van ATL-98 Carvair G-ASHZ zou tot 10 augustus doorlopen. In totaal werden 23 vluchten uitgevoerd.
Fragtflug
Met het verplaatsen van de BAF Carvair vloot naar Ford werd vanaf 28 juli Fragtflug ingezet voor het vervoer van de sigaretten vanaf Southend naar Rotterdam. De DC-6B TF-OAA zou in de periode 28 juli t/m 19 augustus 10 maal worden ingezet.
Sagittair
Ook Sagittair werd bij de vrachtluchtbrug ingezet. Vanaf East Midlands werd daarbij de Argosy vloot optimaal gebruikt. Het was de HS.650 Argosy G-APWW die op 3 augustus 1972 de spits afbeet, gevolgd door de G-APRN op 9 augustus. Ook de Argosy G-AZHN zou eenmaal (op 21 augustus) meedoen. In totaal werden er in de periode 3 t/m 23 augustus 15 vluchten vanaf East Midlands richting Rotterdam uitgevoerd. Het waren de laatste grote acties van de maatschappij, want een week later, op 5 september 1972, stopte Sagittair, door de oplopende schuldenlast, de activiteiten.
G-AZHN HS.650 Argosy Sagittair (Wim Zwakhals, Rotterdam, 21 augustus 1972)
Trans Meridian Air Cargo
Vanuit Stansted werd de Canadair CL-44 van Trans Meridian Air Cargo (TMAC) ingezet. Hierbij werd gebruikt gemaakt van het toestel dat leeg op weg zou zijn gegaan naar vracht in Europa of Midden-Oosten. In de periode 30 juli t/m 14 augustus werden daarbij de CL-44's G-AXUL en G-AZML 7x ingezet.
Air International
Air International was evenens een nieuwkomer in 1972. Het bedrijf werd in mei 1971 opgericht en startte in juli 1971 de activiteiten met de Vickers V.701 Viscount G-APPX welke gehuurd werd van Fields. Er werden voornamelijk passagiersvluchten gevlogen vanaf Gatwick en Stansted. Tijdens deze havenstaking werd deze Viscount in de periode 30 juli en 20 augustus vijf maal ingezet voor het vervoer van stukgoederen tussen Southend en Rotterdam in opdracht van Ferrymasters. In 2 november dat jaar werd de Viscount op Gatwick aan de ketting gelegd wegens het uitblijven van betalingen. Dit betekende gelijk het einde van de maatschappij. Op 21 november 1972 werd het toestel weer overgevlogen naar Fields.
G-APPX Vickers V.701 Viscount Air International (David Booster, Rotterdam, augustus 1972)
British Midland Airways
Ook een van de Viscounts van BMA werd ingezet en wel de V.821 Viscount G-APNE op 3 vluchten op 8 augustus en twee vluchten een dag later op 9 augustus. Het laatste bezoek van deze Viscount aan Rotterdam, want in september 1972 werd het toestel verkocht aan Arkia.
African International
G-ATMA Bristol B-175 Britannia African International (Wim Zwakhals, Rotterdam, 4 augustus 1972)
Gebaseerd op Nairobi nam African International begin 1972 de Bristol B-175 Britannia 5Y-ANS over van African Safari Airways en vloog deze op 6 februari over naar Luton om daarna te worden ingezet op de vrachtvluchten naar Afrika. In mei 1972 werd het toestel en de reeds aangenomen vrachtvluchten overgenomen door International Aviation Services (IAS), welke op 18 mei 1972 het toestel inschreef in het Britse register onder zijn oude registratie G-ATMA. Het was de start van IAS als luchtvaartmaatschappij. Het toestel bleef nog enkele maanden in de kleuren van African International vliegen voordat het werd overgespoten in de nieuwe kleuren van IAS. Vier maal was deze IAS Britannia in African International kleuren tijdens de staking te zien en wel op 4, 6, 8 en 19 augustus.
Invicta International
Invicta bouwde de activiteiten met de laatste twee overgebleven C-54 Skymasters af en deze toestellen zouden in september 1972 verkocht worden. De vloot van twee Vickers V.952 Vanguards werden nu onder de naam Invicta International volop in het vrachtwerk ingezet. Tijdens de staking werd met de Vanguard G-AZRE vanaf Manston in de periode 1 t/m 20 augustus 5 vluchten uitgevoerd. Dit vrachttoestel, welk in maart dat jaar door Invicta in gebruik werd genomen, was nu (in tegenstelling tot zijn eerste bezoek aan Rotterdam) voorzien van complete Invicta International kleuren.
Dan-Air Skyways
G-AXVG HS-748 srs 2A Dan-Air Skyways (Wim Zwakhals, Rotterdam, 14 juni 1973)
Dan-Air nam in april 1972 Skyways International over van de financieringsmaatschappij Sterling Industrial Properties. Bij de overnam behoorden ook de door Skyways International gevlogen lijndiensten. De vier overgebleven HS-748'en van Skyways International bleven op deze diensten doorvliegen onder de naam Dan-Air Skyways. Twee jaar later, in 1974, was Skyways volledig geintegreerd en werd een eind gemaakt aan deze aparte identiteit. De vliegtuigen werden daarbij voorzien van volledige Dan-Air kleuren. Tijdens de havenstaking werd de HS-748 G-AXVG twee maal ingezet en wel op 13 en 20 augustus.
Totaal 136 extra vluchten met ca. 2700 ton vracht.
bronnen: archieven Airnieuws,
Wim Zwakhals: januari 2022