Vliegfeest 1970

Ook in 1970 organiseerde de Delfste Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci een internationaal vliegfeest op Rotterdam. Dit werd gehouden op zaterdag 26 september 1970. Het was een woelige tijd voor de luchthaven waarin actiegroepen de sluiting van het vliegveld eisten. Onrust werd verwacht en er was veel politie op de been, die behoefden niet in te grijpen. Het was een vliegfeest zonder static, met een grote belangstelling voor de vliegshow. De meest toeschouwers waren te vinden op de Doenkade, een gering aantal kocht een toegangskaartje op het veld te bezoeken.

De Kon.Marine gaf een reddingsdemonstratie met de AH-12A Wasp 245.                              (Wim Zwakhals, Rotterdam, 26 september 1970).
De commentator moest nog warm lopen. De show begon daarom wat warrig met een aantal formaties van op Rotterdam gevestigde vliegclubs en bedrijven. Vliegers van de Nationale Luchtvaartschool en Schreiner vlogen voor met de Pa-28 Cherokee PH-ATT, Piper Pa-30 Twin Commache PH-ATV en Pa-24 Comanche PH-RED, waarna het beurt was aan General Aviation met een grote vloot aan Cessna's CF-172's (PH-AAC, PH-JWS, PH-VSB) en Cessna 150's (PH-JVO, PH-ELF, PH-ELK, PH-VRL en PH-VSA). De Vliegclub Rotterdam toonde een formatie bestaande uit de Pa-28 Cherokees PH-VRN, VRO, VRP, Beagle B.121 Pups PH-VRT, VRU en VRV en de CP.1315 Emeraude PH-CPW.

De Marine Luchtvaart Dienst was op de show goed vertegenwoordigd. Getoond werd de nieuwe Breguet SP-13A Atlantique met serial 252, een van de eerste toestellen welke werd afgeleverd. Negen toestellen werden besteld welke tussen 26 juni 1969 en 10 februari 1972 werden geleverd. Naast de Atlantic was op dat moment ook nog de Lockheed SP-2H Neptune actief welke voorgevlogen werd door de 210. Ook dit vliegfeest weer de aanwezigheid van twee Grumman S-2N Trackers, de 159 en 168. Op helikoptergebied gaf een van de twee aanwezige Agusta-Bell UH-1D's (225 en 228) een demo reddingsoperatie. Voorgevlogen werd tevens met de Westland AH-12A Wasp 245 welke in de ASW (Anti Submarine Warfair) rol vloog vanaf een van de fregatten uit de Van Speijk klasse, zoals aangegeven op de romp in dit geval de Van Galen.


159 Grumman S-2N Tracker Kon.Marine                                                                                                      (Wim Zwakhals, Rotterdam, 26 september 1970)

De Klu was minder nadrukkelijk aanwezig. Met de NF-5A K-3006 werd met het nodige volume een aantal malen overgevlogen, de R-184 een Piper L-18C en een mooie demo met sleep en de H-75 SE-3160 Alouette welke een reddingsdemonstratie gaf. Eveneens van Nederlandse bodem werden vanaf Soesterberg twee USAF F-4E Phantoms ingezet, de CR 68-408 en CR 68-441.

Als nieuw vliegtuigtype werd voorgevlogen met de Fournier RF-5 D-KBIT. Dit was een tweezits motorzweefvliegtuig ontworpen door Rene Fournier. De RF-5 was gebaseerd op de single-seat Fournier RF-4 en is een laagvleugelige eendekker van volledig houten constructie, met een bemanning van twee in een tandem afgesloten cockpit. Met de drie Bolkow Bo.28C Juniors PH-KAE, PH-KAS en PH-KAT vormden deze drie toestellen de Red Eagles. Dit demonstratieteam werd eerder dat jaar gevormd. De toestellen waren eigendom van King Air op Seppe. De Bo-208C was niet geschikt voor aerobatics maar het team wist het publiek te vermaken met strakke formaties en scherpe bochten. Ook Fokker kwam langs en wel met het tweede prototype van de F-28 Fellowship, de PH-WEV welke een leuke demo gaf. Ook de KLM was van de partij met het voorvliegen van de DC-8-55 PH-DCS.


PH-WEV Fokker F-28 Fellowship                                                                                                 (Wim Zwakhals, Rotterdam, 26 september 1970)

De Royal Air Force vulde een groot deel van het programma. Voorgevlogen werd met de XM262 Canberra B.8, deze Canberra werd op 19 september 1958 in dienst genomen en vloog het grootste deel van zijn vliegtijd bij het 16 sqn op Laarbruch. Hierna werd het toestel ondergebracht bij het eveneens op Laarbruch gestationeerde 3 sqn en werd op 16 mei 1972 uit dienst genomen toen het squadron overstapte op de Harrier. Even indrukwekkend en luidruchtig was de demonstratie van Hunter FR.10 XE585. Dit was een foto verkenner versie van de Hunter FGA.9 waarbij vijf camera's in de neus werden aangebracht. Het werd het low-level high-speed visual reconnaissance aircraft van de NATO waarbij de XE585 vanaf november 1960 werd ingezet bij het no.4 squadron op Gutersloh. Op 27 mei 1970 werd het toestel overgeplaatst naar no. 2 sq (coded E). Begin 1971 werd de Hunter vervanger door de Phantom FGR.2 waarbij de Hunter XE585 naar India vertrok.


XE585/E Hawker Hunter FR.10 Royal Air Force                                                                          (archief Frank de Koster, Rotterdam, 26 september 1970)

Als afsluiting van het vliegprogramma een demonstratie van het stuntteam The Macaws. Dit stuntteam was al een dag eerder aangekomen waarbij op de vrijdag geoefend werd. Het stuntteam werd in 1965 door de Royal Air Force opgericht bij het College of Warfare op RAF Manby en vloog met Jet Provost T.4's. Het team werd opgericht onder de naam "The Magistrates" welke in 1968 werd veranderd in "The Macaws".Het kleurenschema van de toestellen was wit, rood en grijs met een papegaai op de neus. Het team vloog zes basis formaties en sloot de show af met de "Petal Break" beter bekend onder de naam "flat bomb burst". In november 1973 trad dit team voor het laatst op.


Stuntteam The Macaws met Jet Provost T.4's                                                                              (archief Frank de Koster, Rotterdam 25 september 1970)

Deelnemers vliegfeest 26 september 1970


Demo van de Royal Air Force Canberra B.8 XM262                                                                               (Wim Zwakhals, Rotterdam, 26 september 1970)


bronnen: Airnieuws archieven

Wim Zwakhals, september 2021