Caudron C.600 Aiglon

Historische vliegtuigen uit de jaren dertig zijn niet veel langs geweest op Rotterdam. Een van de leuke bezoekers was een ranke Franse eendekker, de Caudron C.600 Aiglon.


F-BDJT Caudron C.601 Aiglon                                                                                                                                                       (Nico Terlouw, Zestienhoven, 1959)

De Caudron C.600 Aiglon was het ontwerp van Marcel Riffard welke in 1933 werd aangesteld aan het hoofd van de ontwerp afdeling van Caudron. Het ontwerp was een ranke laagdekker met een open cockpit waarbij het eerste van twee prototypes zijn eerste vlucht maakte in maart 1935 vanaf het vliegveld Issy-les-Moulineaux. Het was een geheel houten ontwerp met uitzondering van de bewegende delen in de vleugel en staart welke bespannen werden met linnen. Het ontwerp had een vast landingsgestel voorzien van gestroomlijnde wielkappen. Twee bagagecompartimenten werden aangebracht voor de eerste zitplaats.

Tijdens de testvluchten kwam al snel naar boven dat het toestel erg goede aerodynamische eigenschappen had en het in het zelfde jaar vloog Andre Japy met een eenpersoons uitvoering van de C.600 Aiglon tussen 12 en 16 december 1935 van Parijs naar Saigon en behaalde daarbij een gemiddelde snelheid van 128 km/uur.  In de daarop volgende jaren werden 203 Aiglons gebouwd waarbij een aantal werd voorzien van een glazen cockpitkap. De meeste C.600 Aiglons kwamen terecht bij de Franse vliegclubs of bij particuliere vliegers. Export naar het buitenland bestond uit 14 stuks naar Spanje, 2 naar Argentinie en een naar Japan.

Van deze 203 stuks werden 179 exemplaren voorzien van een viercilinder Renault 4Pgi Bengali Junior motor van 95 pk. Vijf werden er voorzien van een deHavilland Gipsy Major motor aangeduid als de C.600G Aiglon en 18 voorzien van een gemodificeerde Renault 4Pei motor van 105 pk welke werd aangeduid als de C.601 Aiglon Senior. De laatste versie werd de AC.600 bestemd voor de Imperial Japanese Navy Service.

Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden alle C.600 Aiglons in Frankrijk gevorderd door het Franse Leger. Na de oorlog werden de overgebleven toestellen weer beschikbaar gesteld aan de vliegclubs. Inmiddels had Renault een sterkere versie van de 4Pgi Bengali motor ontwikkeld, de 4P03 van 140 pk en deze motor werd door Peitz Aviation bij een groot aantal C.600 Aiglons ingebouwd welke daarbij de aanduiding C.601 Aiglon ontvingen. De toestellen werden daarbij ingeschreven in het nieuwe Franse register (F-B...), in de jaren zestig werden vele toestellen daarbij hergeregistreerd in het F-P... register.

Technische gegevens van de Caudron C.600 Aiglon



Vertrek van de F-BCEV Caudron C.600 Aiglon op Rotterdam voorlangs de geparkeerde DC-6 en DC-7C. Deze C.600 Aiglon was voorzien van een glazen cockpitkap.                                                                                                                                  (archief Henk Wadman, Rotterdam. 11 augustus 1975)

Caudron C.600 Aiglon op Rotterdam

Twee C.601 Aiglons brachten een bezoek aan Zestienhoven. In het eind van de vijftiger jaren was het de F-BDJT welke tijdens een rally voor sportvliegtuigen een van de deelnemers was. Het tweede bezoek stamt van 11 augustus 1975 met de komst van de F-BCEV. Deze Caudron C.600 Caudron streek 's middags neer voor een tankstop op weg naar de thuisbasis La Ferte Alais.

Overgebleven exemplaren

Beide Caudron Aiglons welke Rotterdam-Zestienhoven bezochten bestaan nog steeds en behoren tot de vijf laatste overgebleven exemplaren.

De eerste Caudron Aiglon welke Rotterdam bezocht was de F-BDJT met c/n 7026.2 Dit toestel werd op 9 mei 1935 ingeschreven als de F-ANSB. Na de oorlog was dit een van de toestellen welke bij Peitz Aviation een krachtiger Snecma-Renault 4P03 motor van 140 pk ontving en daarbij de aanduiding C.601 ontving en werd op 12 maart 1948 ingeschreven als de F-BDJT op naam van de Aeroclub Bordeaux-Yvrac. In 1960 werd dit toestel hergeregistreerd als de F-PDJT. Op 20 november 1967 werd de registratie opnieuw gewijzigd, nu in F-POIT waarbij het toestel op naam stond van Jean Pierre Delos. In 1973 werd het toestel overgebracht naar La Ferte Alais waarbij het in 1973 op naam stond van J.Uguen. Eind jaren zeventig was het toestel in delen in de opslag van Jean Salis op La Ferte Alais te vinden. Na jaren van opslag werd dit toestel overgebracht naar Aero Retro op Saint Rambert d'Albon waar inmiddels gestart is met een langdurige restauratie.

De F-BCEV Caudron C.600 Aiglon met c/n 3 werd in juni 1948 onder deze registratie ingeschreven en was sinds de zestiger jaren eigendom van Henri Martinez gevestigd op Noueau, die later naar Parijs verhuisde en het toestel baseerde op Le Bourget. In de jaren tachtig werd dit toestel geschonken aan het Musee de l'Air op Le Bourget. Het toestel stond enige jaren in zijn gele kleurenschema in het museum tentoongesteld en waarbij de registratie F-BCEV op 29 juli 1982 werd uitgeschreven waarna het voorzien werd van een blauw kleurenschema en ingeschreven werd als de F-AZCO. Op 4 december 1995 werd deze registratie gecancelled. Het toestel staat nu al enige tijd in de museum opslag op Dugny.

F-PFLB Caudron C.600 Aiglon c/n 7102.18 werd op 8 augustus 1935 ingeschreven als de F-ANXX. Ook dit toestel werd door Peitz Aviation voorzien van de sterkere Renault motor en op 23 juli 1948 ingeschreven als de F-BFLB. In augustus 1970 werd dit toestel hergeregistreerd als de F-PFLB op naam van de AC Bordeaux-Yvrac. Eind jaren zeventig werd het toestel aangekocht door Christian Ravel en onderging het toestel een grondige restauratie tot een eenpersoons uitvoering waarbij het toestel in augustus 1981 op de RSA Rallye op Brienne weer aan het publiek getoond werd. Het toestel is sindsdien te vinden in het Musee Regional de l'Air Angers waar het in vliegwaardige toestand staat opgesteld.


F-PFLB Caudron C.601 Aiglon werd na zijn restauratie in het begin van de tachtiger jaren terug gebracht tot een eenzits uitvoering en vliegt hier voor tijdens de RSA Rally op Brienne in 1981.                                                                 (Wim Zwakhals, Brienne-le-Chateau, 2 augustus 1981)

F-PNZE Caudron C.600 Aiglon c/n 7119.64 werd gebouwd in de dertiger jaren en op 9 oktober 1935 ingeschreven als de F-ANZE. In juli 1961 werd dit toestel ingeschreven als de F-PNZE en vloog vanaf het vliegveld Morlaix. Eind jaren zestig stond het toestel daarbij op naam van R.Jezequel en stond ingeschreven tot in 1981. Daarna werd dit toestel in opslag gezet op Morlaix waar het nog steeds te vinden is.

Het laatste nog bestaande exemplaar is de F-PDJS. Met c/n 7025.1 werd dit toestel op 29 maart 1935 ingeschreven als de F-ANSA. Na de oorlog werd ook dit toestel door Peitz Aviation voorzien van de sterkere 140 pk Renault motor en op 17 oktober 1947 ingeschreven als F-BDJS op naam van de Aeroclub Bordeaux- Yvrac. Op 8 april 1960 werd dit toestel hergeregistreerd als F-PDJS en stond in het begin van de zeventiger jaren ingeschreven op naam van J.C.Barreau te Bordeaux. Daarna komt de registratie niet meer in de registers voor. Het toestel bestaat echter nog steeds waarbij in 1989 een melding werd gemaakt van de start van de restauratie werkzaamheden.




De F-BCEV C.600 Aiglon geparkeerd op het platform                                                                    (David Booster, Rotterdam, 11 augustus 1975 )


bron: Airnieuws archieven.

Wim Zwakhals, september 2017