Voordat de luchthaven Zestienhoven in oktober 1956 geopend werd, werden er twee lijndiensten aangevraagd voor de nieuwe luchthaven. Zowel Air Charter of London als East Anglia Flying Services vroegen verbindingen aan tussen Southend en Rotterdam. Medio 1956 meldde zich een derde Engelse luchtvaartmaatschappij aan. Morton Air Services diende een verzoek in voor het starten van een lijndienst tussen London/Crowden en Rotterdam.
In 1959 volgde een nieuwe bestemming vanuit Engeland, Leeds gevlogen door BKS.
De vorming van van British United waarin zowel Channel Air Bridge als Morton Air Services werden opgenomen zorgden voor naamsveranderingen op de lijndiensten naar Southend en London welke nu werden uitgevoerd onder de naam British United Air Ferries resp.British United Airways.
In november 1959 startte de KLM, die tot dat moment zich gereserveerd had opgesteld ten opzichte van het uitvoeren van lijndiensten vanaf Rotterdam, met een tweede dienst op London, ditmaal op London-Heathrrow.
Het begin van de zestiger jaren kenmerkte zich door veel initiatieven voor de uitbreiding van diensten. KLM probeerde het in 1960 met verbinding op Hamburg en Swissair startte dat jaar daarop met de verbinding Zürich-Keulen-Rotterdam, Derby Aviation met de verbinding tussen Derby en Rotterdam en in 1962 Dan-Air London met de verbinding tussen Liverpool en Rotterdam.
De eerste maatschappij die Rotterdam als thuisbasis kozen (Schreiner Airways en Fairways Rotterdam) startten, naast chartervluchten, eveneens met een lijndienstennet. Fairways Rotterdam startte daarbij de lijndienst Rotterdam - Southampton en Schreiner Airways startte de dienst tussen Groningen - Amsterdam - Rotterdam.
In het midden van de jaren zestig kenden we ook kortstondige lijndiensten zoals de verbinding tussen Dusseldorf en Rotterdam gevlogen door Lufthansa/Condor, opgevolgd door LTU en tussen Exeter en Rotterdam die welgeteld één maand door British Westpoint Aviation werd uitgevoerd en British United Air Ferries welke startte met de verbinding vanuit Manchester naar Rotterdam.
Met de sluiting van de helihaven in het centrum van Rotterdam werd in oktober 1965 de Sabena helikopter dienst op Brussel naar Zestienhoven verplaatst. Echter kortstondig en in augustus 1967 opgevolgd door BIAS.
In 1967 verscheen Balair op de lijndienst Zürich-Keulen-Rotterdam, dit in opdracht van Swissair als overstap tussen het prop en jettijdperk. Naamsverandering op de dient naar Londen-Gatwick ontstonden door de samenvoeging van BUA met Caledonian tot Caledonian//BUA (oktober 1970), al snel omgevormd tot British Caledonian (november 1971).